در حال خواندن
درخواست تمدید انحصار اپراتور دردانه به جبران عقب‌ماندگی چندساله!
0

در شرایطی که اپراتور سوم حتی نتوانسته سطح شهر تهران را تحت پوشش شبکه خود درآورد، مدیر عامل جدید آن پس از برشمردن نقش مسائلی همچون تحریم‌ها و مشکلات ترخیص کالا از گمرک(!) تمدید دوران انحصار این اپراتور را خواستار شده و تأکید دارد که پیگیر این تمدید خواهد بود و دولت باید به ایشان خسارت بپردازد!
به گزارش تابناک، مردمی که با آغاز به کار رایتل، امید داشتند به مزایای نسل سوم تلفن همراه دسترسی یافته و امکاناتی مثل مکالمه تصویری و یا اینترنت پرسرعت را با گوشی همراه خود تجربه کنند، هم‌اکنون منتظرند هرچه زودتر دوران انحصار این اپراتور به پایان رسیده و بتوانند تجربه چنین امکاناتی را با دیگر اپراتورها داشته باشند.به گزارش «تابناک»، در شرایطی که ضعف‌های گوناگون اپراتور سوم، مثل پوشش ضعیف شبکه، محدودیت شدید در برقراری تماس تصویری و قطع همین سطح از این قابلیت به مدت طولانی، نرخ گران و… بلای جان اپراتور تأسیس شده با پول‌های بیمه مردم داشته و تب تند بازار برای تجریه نسل جدید تلفن همراه در کشورمان را به سردی نشانده، مدیر عامل این شرکت به گونه‌ای از درخواست تمدید مدت انحصار ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه توسط مجموعه خود خبر می‌دهد که ظاهرا نشان از دست‌یابی ایشان به نوع جدیدی از تکنولوژی «مشتری مداری» است!مجید صدری، مدیر عامل جدید رایتل که پس از نزدیک یک و نیم ماه سکانداری اپراتور وابسته به تأمین اجتماعی، در روزهای گذشته میهمان خبرنگارانی دست‌چین شده در کنفرانس خبری بود، خواستار تمدید مدت انحصاری عرضه خدمات نسل سوم تلفن همراه شده و یکی از اهداف اصلی خود را «تبدیل رایتل به سمبلی برای مشتری مداری» دانست. وی سخنان خود را با خبر راه‌اندازی هزارمین سایت رایتل در شاه‌چراغ آغاز کرد و ضمن اذعان به این ‌که هنوز فاصله زیادی با راه‌اندازی ۳۶۰۰ بر اساس اهداف از پیش تعیین شده دارند، از تحریم‌های اعمال شده ‌علیه کشورمان و مشکل ترخیص کالا از گمرک به عنوان عوامل بازدارنده در رسیدن به این اهداف یاد کرد و گفت: سهام رایتل در واقع متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است و این شرکت با پول بیمه مردم درست شده است؛ بنابراین، امیدواریم ‌با اجرای تعهدات، شرایط به نحوی پیش برود که مردم از ما راضی باشند. صدری افزود: رایتل هم اکنون در ۱۳۵ شهر فعال است و این میزان بر اساس تعهداتی که نسبت به رگولاتوری وجود دارد، در حد استانداردی برآورد می‌شود. البته کیفیت شبکه باید از این بهتر شود و در تلاش هستیم به ویژه در تهران، وضعیت کنونی را بهبود ببخشیم تا در ‌‌نهایت بتوانیم تا پایان سال جاری به هدفمان که ۵ میلیون مشترک است، ‌دست پیدا کنیم. وی در ادامه مشکلات کنونی رایتل را به گردن مدیران گذشته این اپراتور انداخت و گفت: اکنون یک میلیون و پانصد هزار مشترک داریم که از نظر من این عدد خیلی کم است و ما بابت این موضوع شرمنده‌ایم، اما به هر حال زمانی که این مدیریت را تحویل گرفتیم، تعداد مشترکان همین‌ قدر بود. مدیرعامل رایتل پس از گلایه از عملکرد پیشینیان خود، راه جبران عقب افتادگی این اپراتور را در عرضه سرویس‌های جدید دانست و افزود: رساندن تعداد مشترکان Voice [بخوانید «مشتریان مکالمه صوتی»] به دو اپراتور دیگر با توجه به قدمتشان، کار بسیار سختی است. تکیه اصلی رایتل بر سرویس‌های ارزش افزوده است؛ سرویس‌هایی در حوزه آموزش، سلامت و… در حال راه اندازی هستند و حتی با سازمان‌های بزرگ نیز برای توسعه این خدمات قرارداد بسته شده است؛ برای نمونه، تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه آزاد در حال عقد است که طی آن رایتل سرویس‌های ویژه‌ای به دانشجویان این مجموعه ارائه می‌دهد. وی افزود: امیدواریم بتوانیم با عرضه سرویس‌های جدید، هر چه بیشتر پاسخگوی کاربران باشیم. به دنبال پروانه وای‌فای (WiFi) هستیم و درخواست رسمی آن را عرضه کرده‌ایم، چرا که معتقدیم این موضوع مکمل ۳G است. علاوه بر آن در تلاشیم تا رومینگ بین‌المللی را راه‌اندازی کنیم و امیدواریم تا ماه آینده کاربران در خارج از کشور بتوانند از آن استفاده نمایند.صدری در پاسخ به پرسش خبرنگاری که چرا کاهش نرخ گران مکالمه رایتل را به مانند یک مزیت در نظر نمی‌گیرید، گفت: رایتل به نوعی مظلوم واقع شده است؛ قیمت Voice ما با دو اپراتور دیگر چندان فرقی نمی‌کند، اما در جامعه به گونه‌ای جا افتاده‌ که رایتل خدمات گران تری ‌‌می‌دهد. به دنبال این هستیم تا تعرفه‌ها و بسته‌های موجود را تغییر دهیم تا قیمت‌ها مناسب‌تر باشد. 
اگر از تقاضای ورود اپراتور سوم به عرصه‌هایی همچون وای‌فای که پیشتر امثال همراه اول و ایرانسل در آن ورود کرده‌اند، بگذریم، جالب‌ترین بخش از سخنان مدیر عامل رایتل، هنگامی بود که درخواست تمدید دوران انحصار این اپراتور در عرضه برخی خدمات را مطرح کرد و خواستار دریافت خسارت از دولت شد؛ آن هم پس از اذعان به مشکلات متعدد این اپراتور و در شرایطی که به زعم بسیاری مردم، ناکامی این اپراتور در رسیدن به اهداف تبلیغ شده به روشنی دیده می‌شود.صدری بدون این که اشاره‌ای به مدت زمان طولانی باقی مانده از دوران انحصار رایتل در ارائه برخی خدمات داشته باشد، گفت: در ارتباط با دوره انحصار به ما گفته‌اند تا شهریور ماه سال ۹۳ است؛ اما به این نکته هم باید توجه کرد که از اردیبشهت ماه امسال، تماس تصویری که وجه تمایز ما از دو اپراتور دیگر به شمار می‌رود، قطع است و اکنون ما حق داریم، نسبت به این موضوع معترض باشیم و به شدت آن را دنبال کنیم. دوره‌ انحصار فرصتی است که اپراتور بتواند مشترک خود را پیدا کند، چرا که در بازار رقابتی موجود، پیدا ‌کردن مشتری کار آسانی نیست و دست‌کم باید سرویس‌ انحصاری داشته باشیم تا بتوانیم به واسطه‌ آن به مردم خدمت کنیم. اکنون اگر به گلایه‌های آقای مدیر، مسائلی همچون نقص گسترده در ارائه خدمات مکالمه تصویری (تنها با استفاده از برخی گوشی‌های تلفن همراه موجود در بازار و با هزار و یک اما، مکالمه تصویری قابل دسترسی بوده و خواهد بود) را افزوده و این نکته را مد نظر قرار دهیم که اپراتور سوم تلفن همراه در کشورمان با همه دبدبه و کبکبه‌اش تاکنون حتی نتوانسته پوشش شبکه در پایتخت را به انجام برساند، تقاضای افزایش مدت انحصار، رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت. اینجاست که تأکید صدری بر دریافت خسارت از دولت بابت توقف تماس تصویری در کنار افزایش مدت انحصاری که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای پا گرفتن اپراتورهای جدید در بازار رقابت در نظر گرفته است، حکم فشار از بالا و چانه‌زنی از پایین یافته و این پرسش را به ذهن خواهد رساند که آیا در قرارداد با این اپراتور، تنها حذف رقبا در برخی عرصه‌ها با نام انحصار گنجانده شده یا احیانا پیش بینی شده که در صورت دست نیافتن اپراتور به اهداف تعیین شده، مدت انحصار کاسته شده و یا اپراتور ملزم به جبران خسارات وارد آمده به مشترکان و حتی جامعه خواهد بود؟!
 
وزیر ارتباطات: با افزایش دوره انحصار رایتل مخالفیم
این در حالی است که وزیر ارتباطات روز گذشته از مخالفت خود با تمدید انحصار اپراتور سوم خبر داد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم معارفه مدیرعامل شرکت پست، از مخالفت این وزارتخانه با افزایش دوره انحصار ارایه خدمات نسل سوم از سوی رایتل خبر داد.

محمود واعظی در پایان این مراسم و در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص موافقت با دومین دوره تمدید انحصار عرضه خدمات نسل ۳ از سوی رایتل گفت: اپراتور سوم براساس پروانه تا زمان پیش بینی شده تنها فرصت دارد تا خدمات خود را عرضه کند.
وی افزود: ما فرصت کافی به رایتل داده ایم و از آنجا که مردم منتظر دریافت خدمات نسل سوم هستند براساس این موضوع زمینه را برای ورود مابقی بازیگران به محض اتمام دوره انحصار رایتل آماده می کنیم.
وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز به رایتل مساعدت لازم در خصوص تمدید انحصار انجام شده گفت: ما بیش از این نمی‌توانیم مردم را از دریافت خدمات نسل‌های بالاتر تلفن‌همراه محروم کنیم. چرا که مردم منتظر دریافت این خدمات هستند.
وی گفت: اپراتورهای دیگر هم باید این فرصت را داشته باشند که خدمات نسل های پیشرفته تلفن همراه را ارایه کنند. لذا به محض پایان دوره انحصار رایتل سایر اپراتورها نیز می‌توانند عرضه خدمات این نسل را آغاز کنند.
واعظی در خصوص اینکه مدیران رایتل مدعی هستند ممنوعیت ارایه تماس تصویری موجب شده تا این اپراتور به طرح تجاری خود نرسد و بر همین اساس درخواست دوباره افزایش دوره انحصار را دارد گفت: در این زمینه اپراتور دلایل خود را به کمیسیون تنظیم مقررات ارایه می دهد و هر چه قانون حکم کند ما نیز براساس آن عمل خواهیم کرد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر