در حال خواندن
خودروساز ایرانی‌تبار محصول جدید خود را در کالیفرنیا رونمایی کرد
0

نود فناوری-خودروساز ایرانی‌تبار تانک خود را روی شاسی جیپ رانگلر ساخته و رونمایی کرده؛ صاحب دایسون می‌گوید سی سال جاروبرقی ساخته تا روزی بتواند خودروی رویایی‌اش را بسازد؛ بوگاتی دیگر سریع‌ترین خودروی بازار جهان نیست؛ خودروسازانی که به دنبال زنان سعودی هستند و کانسپت‌هایی که برای نمایشگاه توکیو صف کشیده‌اند.

تانکحق نشر عکسREZVANIMOTORS.COM
Image captionقیمت پایه تانک رضوانی ۱۷۸ هزار دلار است

“تانک” ایرانی‌تبار در کالیفرنیا رونمایی شد

فردیس رضوانی، خودروساز ایرانی‌تبار، محصول جدید خود را در کالیفرنیا رونمایی کرد. این خودرو که نامش “تانک” است، بر روی شاسی جیپ رانگلر جی کی ساخته شده است و موتور ۶.۴ لیتری هشت سیلندرش ۵۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

ماشین همان طور که از نامش پیدا است با الهام از خودروهای نظامی طراحی شده است. برخلاف بدنه کاملا متفاوت، داخل خودرو ساده و تقریبا شبیه به جیپ رانگلر است. صندلی‌ها با چرم دست‌ساز روکش شده و امکانات لوکسی نظیر نمایش اطلاعات خودرو روی شیشه جلو و یک نمایشگر ۷.۹ اینچی به آن اضافه شده است.

قیمت پایه خودرو ۱۷۸ هزار دلار است و خریداران می‌توانند امکاناتی اضافه نظیر شیشه و بدنه ضد گلوله، دوربین دید در شب و دوربین حرارتی برای ماشین خود سفارش دهند.

رضوانی پیش از این مدل بیست (Beast) را بر روی شاسی یک خودروی بریتانیایی به نام آریل اتم ساخته و به بازار عرضه می‌کند.

جیمز دایسونحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionجیمز دایسون امیدوار است دفعه بعد به جای جاروبرقی و سشوار، خودروی رویایی‌اش را معرفی کند

از جارو برقی تا ساخت ماشین

روند حرکت خودروسازان جهان به سمت ساخت ماشین‌های الکتریکی شتاب گرفته است. جنرال موتورز هفته پیش اعلام کرد تا سال ۲۰۲۳، بیست مدل الکتریکی یا هیبرید به بازار عرضه می‌کند، فورد از تشکیل کمیته جدیدی برای سرعت دادن به تولید خودروهای الکتریکی خبر داد و رنو هم اعلام کرد هشت مدل جدید الکتریکی و ۱۲ هیبرید به محصولاتش اضافه می‌کند.

اما عجیب‌ترین خبر، ورود کارخانه دایسون به عرصه خودروسازی بود. جیمز دایسون، طراح و سازنده مشهور جارو برقی اعلام کرد اولین خودروی برقی این شرکت تا سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه می‌شود و برای این پروژه دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

این اولین بار نیست که شرکتی خارج از صنعت خودرو به این بازار وارد می‌شود. تسلا نمونه موفقی است که با آمدنش موجی از نگرانی در بین خودروسازان ایجاد کرد. اما پیچیدگی‌های ساخت خودرو باعث شد شرکت‌های بزرگی مثل اپل و گوگل پروژه‌های ساخت ماشین خود را متوقف کنند. بر این اساس تحلیلگران چندان به موفقیت پروژه آقای دایسون امیدوار نیستند.

اما میلیاردر ۷۱ ساله بریتانیایی در نامه‌ای که به کارمندانش نوشته می‌گوید همه آنچه که در سی سال گذشته توسعه داده برای روزی بوده که بتواند با آن یک خودرو بسازد.

جهان خودرو هفته گذشته را بخوانید: جهان خودرو؛ آلفا رومئوی جدید پورشه را گرفت

آگرا آر اسحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionآگرا با موتور هشت سیلندر پنج لیتری‌اش ۱۱۶۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند

رکورد سریع‌ترین ماشین جهان شکسته شد

یک ماه پیش وقتی بوگاتی با ثبت رکوردی تازه با مدل شیرون (Chiron) اعلام کرد سریع‌ترین ماشین جهان را می‌سازد، تصورش را هم نمی‌کرد که اقتدارش سی روز هم دوام نداشته باشد.

شیرون که موتور هشت لیتری و شانزده سیلندرش ۱۵۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند، توانسته بود در کمتر از ۴۲ ثانیه سرعتش را به ۴۰۰ کیلومتر در ساعت برساند و دوباره متوقف شود.

هفته پیش کونیگزگ (Koenigsegg)، خودروساز سوئدی، که به مراتب از بوگاتی کوچکتر است، با مدل آگرا آر اس (Agera RS) رکورد بوگاتی را با فاصله زیادی شکست. آگرا با موتور هشت سیلندر پنج لیتری‌اش که ۱۱۶۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند پنج ثانیه زودتر فاصله توقف تا ۴۰۰ کیلومتر در ساعت تا توقف کامل را طی کرد.

رکورد جدید در یک فرودگاه متروک جنگ جهانی دوم در دانمارک ثبت شد که به گفته مهندسان کونیگزگ پر از دست‌انداز بود. کونیگزگ اعلام کرده به زودی تلاش خواهد کرد این رکورد را با مدل ریگرا Regera که موتوری قوی‌تر دارد بهتر کند.

“به پشت فرمان خوش آمدید”

خبر اجازه رانندگی به زنان در عربستان سعودی هفته گذشته خبر اول جهانی شد و به بحث‌های زیادی درباره آزادی زنان در عربستان و خاورمیانه دامن زد. خودروسازان هم وقت را تلف نکردند و به سرعت دست به کار شدند تا نظر ۹ میلیون خریدار تازه در شبه جزیره عربستان را جلب کنند.

از جمله فورد با انتشار عکسی از راننده با حجاب زن که به آینه ماشین نگاه می‌کند خطاب به زنان عربستان نوشت “به پشت فرمان خوش آمدید”. جگوار و لندروور عکسی از یک کیف زنانه که یک سوییچ ماشین، ماتیک و عطر زنانه از آن بیرون افتاده بود نوشت “جاده مال شما است”.

بیش از هفتاد درصد بازار خودروی عربستان در اختیار تویوتا، هیوندای-کیا و نیسان است و خریداران بیشتر به ماشین‌های شاسی بلند علاقه دارند. اما تحلیلگران می‌گویند با آمدن زنان به بازار خودرو، خودروسازان ممکن است ماشین‌های کوچک‌تر بیشتری را در این بازار عرضه کنند.

آزادی رانندگی زنان روی دیگری هم داشت و آن احتمال بیکاری شوفرها است. تخمین زده می‌شود یک میلیون و ۴۰۰ هزار شوفر در عربستان کار می‌کنند که اکثرشان از جنوب آسیا به شبه جزیره مهاجرت کرده‌اند. از سوی دیگر چند شرکت تاکسی‌رانی برای استخدام رانندگان زن ابراز علاقه کرده‌اند.

 

میستوبیشیحق نشر عکسMITSUBISHI
Image captione-Evolution، کانسپت تازه میستوبیشی

پیش درآمد توکیو

کمتر از سه هفته به آغاز نمایشگاه خودرو توکیو باقی مانده و خودروسازان ژاپنی رفته رفته ماشین‌های جدیدی را که قرار است در نمایشگاه رونمایی شود، معرفی می‌کنند.

میتسوبیشی که این سال‌ها بیشتر از مدل جدید، کانسپت به نمایشگاه‌‌های خودرو آورده، یک کانسپت تازه به نام ائی-اوولوشن (e-Evolution) رونمایی خواهد کرد. کارخانه ژاپنی تاکید کرده این شاسی بلند کوپه محلی برای نمایش فن‌آوری‌هایی است که قرار است در مدل‌های آینده میتسوبیشی استفاده شود و خبری از تولید آن در آینده منتشر نشده است.

تویوتا هم این هفته سه مدل جدیدی را که قرار است در توکیو رونمایی کند معرفی کرد. علاوه بر نسل جدید مدل لوکس سنچری (Century)، تویوتا دو کانسپت جدید رونمایی خواهد کرد. تی‌جی کروزر (Tj Cruiser) که ترکیبی از یک شاسی بلند و یک ون است و جی آر اچ وی اسپورتز (GR HV Sports) که یک خودروی اسپرت کوچک هیبرید است که تویوتا می‌گوید آن را با الهام از ماشینی ساخته که برای تیم تویوتا در مسابقات جهانی استقامت رقابت می‌کرد.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر