در حال خواندن
حمایت به سبکی دیجیتال؛ بدون نگرانی به هیئت بروید و عزاداری کنید
0

با ظهور و شیوع کرونا در کشور شرکت ارتباطات سیار ایران در قالب مسئولیت های اجتماعی خود با تکیه بر توانمندی های دیجیتالی که دارد اقدامات متعددی را انجام داده است. در آستانه ایام محرم نیز این شرکت از اقدام جدیدی رونمایی کرده است که در این گزارش به آن پرداخته می شود.

با توجه به ضرورت های اعلام شده از سوی کمیته ستاد کرونا مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی و با توجه به علاقمندی و پایبندی مردم کشور برای انجام مراسم مذهبی عاشورا، شرکت ارتباطات سیار ایران در آستانه ایام محرم با حمایت زیرساختی از پیام رسان بومی روبیکا، خدمات ویژه ای را در اختیار عزاداران قرار خواهند داد.

مطابق این طرح همه هیات های سراسر کشور می توانند کانالی در روبیکا برای خود ایجاد کرده و با عضویت در صفحه اختصاصی «عقیق»، از امکان پخش زنده با اینترنت رایگان و تسهیلات اطلاع رسانی این برنامه بهره‌مند شوند.

شرایط در نظر گرفته شده به شکلی است که هزینه اینترنت طرف ارسال کننده و دریافت کننده در تمامی اپراتورها، رایگان است و چنانچه هیئت‌ها امکان فنی استفاده از دوربین و تجهیزات پخش زنده را نداشته باشند، می‌توانند با تلفن همراه از این امکان بهره‌مند شوند.

در نتیجه ارایه این خدمت عزادارانی که در سال های گذشته در هیات حضور داشتند و شاهد اجرای مراسم مذهبی بودند و یا خود بخشی از اجراکنندگان این مراسم بودند این امکان را دارند که به صورت آنلاین این مراسم را مشاهده کنند.

امکان دیگری که در این طرح گنجانده شده، امکان ارسال پیامک رایگان است که اطلاعات بیشتر آن، پس از ایجاد کانال برای مدیر هیئت ارسال خواهد شد.

 این اقدام شرکت ارتباطات سیار ایران در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی و پیوند شیوه های سنتی اجرای مراسم مذهبی با روش های نوین دیجیتالی صورت گرفته است. همچنین این نوع اقدام و اقداماتی از این دست که در گذشته توسط شرکت ارتباطات سیار ایران صورت گرفته نوعی از آماده سازی برای روش نوینی از زیستن در دوران پساکرونا است.

در ادامه به برخی از اقدامات صورت گرفته توسط اپراتور همراه اول در ایام کرونا به اختصار می پردازیم:

آماده سازی بستر مناسب برای دورکاری سازمان ها

با شیوع کرونا و همزمان با اخبار جدی شدن این امر در کشور و بروز اختلال در نحوه کار سازمان ها و نهادهای مختلف، همراه اول اولین شرکتی بود که دورکاری را در سازمان خود اجرایی کرد. به نحوی که همراه اول توانست زمینه را برای دورکاری تمامی دستگاه‌های دولتی، سازمان‌ها و ارگان‌ها هم مهیا کند.

خالی از فایده نیست اگر بدانیم سازمان ها و نهاد های متعددی موضوع دورکاری نیروی انسانی خود را در دستور کار خود قرار داده‌اند. اما همراه اول توانسته است که با ارایه خدمات دیجیتالی مطلوب، پیشگام این عرصه باشد.

وزارت کشور یکی از دستگاه‌های دولتی بود که با استفاده از بستر گسترده ارتباطی نخستین اپراتور تلفن همراه کشور، سرویس دورکاری را برای کارمندانش آغاز کرد. در ادامه شورای نگهبان نیز با همین راهکار و کوچ بر بستر امن همراه اول به دورکاری روی آورد.

راه اندازی سامانه شاد

از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط اپراتور اول کشور می توان به راه اندازی سامانه شاد که توانست در جلوگیری از مختل شدن تحصیل دانش آموزان، به کمک وزارت آموزش و پرورش بیاید، اشاره کرد.

ناگفته نماند که برنامه دیجیتالی شدن از سال ها پیش مورد توجه اپراتور همراه اول قرار گرفته بود. چرا که نزدیک به ۶۰ درصد از کاربران تلفن همراه خریدهای روزانه را از طریق تلفن همراه انجام می‌دهند و از این رو همراه اول در برنامه پنج ساله خود، دیجیتالی شدن را در دستور کار قرار داد و شیوع ویروس کرونا صرفاً برنامه های اپراتور اول برای دستیابی به این هدف را تسریع کرد.

تسهیلاتی برای بهورزان و مراقبین سلامت

یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توسط اپراتور همراه اول رایگان شدن تماس ۶۰ هزار مراقب سلامت و بهورز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کشور به منظور آموزش، پیشگیری و مراقبت از خانوارهای ایرانی بوده است.

طی این اقدام به منظور ایجاد امکان دورکاری بهورزان از یک سو و نیز اعتمادسازی و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از سوی دیگر، راهکار نوینی ارائه شده تا مراقبین سلامت و بهورزان وزارت بهداشت بتوانند با استفاده از سیمکارت همراه اول خود، بدون آشکار شدن شماره هایشان، با خانوارهای هدف به صورت رایگان تماس بگیرند. به این ترتیب به جای شماره بهورزان، کلیه تماسهای مرتبط با پیشگیری و مراقبت از بیماری کرونا با شماره مورد تائید وزارت بهداشت (سرشماره ۴۰۳۰) برقرار شد.

وصل خطوط قطع یکطرفه همراه اول

همچنین اپراتور همراه اول با توجه به نیاز مشترکان به ارتباط در روزهای حساس شیوع ویروس کرنا، تمامی خطوط دائمی که به دلیل عدم پرداخت صورتحساب پایان دوره بهمن ماه قطع یکطرفه شده بودند را وصل کرد تا این دسته از مشترکان نیز بدون دغدغه، از ارتباط در شبکه پایدار همراه اول بهره مند شوند.

همراه اول پیش از این نیز با اختصاص ٣٠ میلیارد ریال به ساخت و تجهیز یک بیمارستان سیار و افزایش ٢٠ درصدی ظرفیت شبکه جهت تأمین نیاز مشترکان برای دورکاری و آموزش از راه دور در این راستا اقدام کرده بود.

اقدامات درون سازمانی شرکت همراه اول

کمیته HSE همراه اول با شناسایی و ارزیابی به موقع ریسک های موجود و با هدف کاهش میزان مواجهه،  در خصوص اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به ویروس کرونا یکم اسفندماه تشکیل جلسه فوق العاده داد و با تعریف اقدامات عاجل عملیاتی در سه حوزه مدیریت تغییرات مبتنی بر  زیرساختهای فنی، ارتقای آگاهی و فرهنگ سازی، ایمن سازی محیط کار در راستای هدف تعیین شده حرکت کرد.

فراهم ساختن زیرساخت های فنی به منظور حداکثرسازی دورکاری کارکنان با شرط عدم اختلال در سرویس، استقبال از همکاران با مواد ضدعفونی کننده دست، تدوین دستورالعمل ویژه کارکنان و اماکن شرکت برای مقابله با شیوع کرونا، آموزش کارکنان مشاغل مرتبط با سلامتی نظیر رستوران، خدمات، آبدارخانه ها، حراست، درمانگاه، تاسیسات، تامین اقلام بهداشتی و پیشگیرانه، تغییر سیستم تردد از انگشتی به کارتی یا چهره نگاری، راه اندازی کانال اطلاع رسانی مختص پرسنل همراه اول جهت جلوگیری از انتشار اخبار غیرموثق و ارائه اطلاعات به روز، شناسایی گروه های تحت ریسک نظیر خانم‌های باردار، افراد بالای ۶٠ سال و بیماران صعب العلاج، بررسی وضعیت سلامت کارکنان و شرکت های پیمانکار، معرفی کانال ارتباطی مستقیم HSE به منظور پاسخ به ابهامات کارکنان، تهیه محتوای آموزشی جهت اطلاع رسانی از طریق کانال های ارتباطی شرکت، لغو سرویس سرو غذا در رستوران، توزیع غذای کنسروی، ، فراهم ساختن امکان پذیرایی به صورت سلف سرویس، لغو ماموریت های غیرضروری، برگزاری جلسات به صورت غیرحضوری، تامین و توزیع تجهیزات حفاظت فردی مانند ماسک n95 و دستکش یکبار مصرف یا لاتکس، نصب مایع ضدعفونی کننده در تمامی طبقات و کنار درهای ورود و خروج، گندزدایی و ضد عفونی روزانه و هفتگی تمامی سطوح و اماکن در ساختمان ها ، افزایش زمان اقامه نماز به منظور متعادل سازی تراکم جمعیت، خرید تب سنج برای کلیه مراکز پرتردد و تب سنجی تمامی کارکنان در بدو ورود به تمامی ساختمان ها وهمچنین ممانعت از حضور کارکنان پر ریسک از جمله اقدامات همراه اول برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا بوده است.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر