در حال خواندن
حرفه‌ای‌های فیفا ۱۷ شهریور به برج میلاد می‌روند
0

جمعیت انبوه در حال بازی و آمد و شد، رطوبت و دم ناشی از جمعیت زیاد در کنار سروصدا و هیایویی که بازی‌ها و کاربرانش به راه انداخته‌اند در ابتدای ورود بازدید کنندگان را می‌آزارد اما این هیاهو وقتی در برابر شور و هیجان کاربران بازی قرار می‌گیرد به حاشیه رانده می‌شود و بازدیدکننده را به عرصه بازی‌ها می‌کشاند. اینجا نمایشگاه و جشنواره بازی‌های رایانه‌ای است که برای سومین سال متوالی فعالان عرصه گیم و مخاطبان این حوزه را گرد هم آورده است.
گزارش: مسعود شفیعی برزی
به گفته مسوولان غرفه‌هایی که سال پیش هم در جشنواره حضور داشتند، امسال استقبال مردم بیشتر از سال قبل است و کیفیت برگزاری نمایشگاه نیز نسبت به سال پیش بالاتر رفته است.
سنجش تاثیر بازی‌ها بر روح و جسم کودکان«54 درصد از شهروندان ایرانی بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند (شش تا ۴۴ سال) و به طور متوسط ۱۵ ساعت از وقت خود در هفته را به این بازی‌ها اختصاص می‌دهند.»این آماری است که اسرا (رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای) در یکی از غرفه‌های خود در سومین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای به نمایش گذاشته است. در این غرفه اثر بازی‌ها روی مغز، قلب، تنفس و بقیه علایم حیاتی بدن سنجش می‌شود.ستاره درخشان، روانشناس حاضر در این غرفه می‌گوید: ما یک کلینیک روانشناسی هستیم که برخی از تجهیزات پزشکی خود را در نمایشگاه مستقر کرده‌ایم و روند کار به این صورت است که قبل از اینکه بازی شروع شود از بچه‌ها یک حالت پایه (Baseline) می‌گیریم، هنگام بازی که مغز در حالت فعال است تست می‌گیریم و پس از اتمام بازی هم تست می‌گیریم. نتایج تست از قبیل: نوار قلب، مغز، میزان جریان خون، میزان عرق دست و تنفس را به کلینیک می‌بریم و تفسیر می‌کنیم و اگر مشکلی در آنها بود با خانواده بچه‌ها تماس می‌گیریم و آنها را در جریان می‌گذاریم. از روی این تست‌هایی که ما گرفتیم در بسیاری حالات، متوجه شدیم که برخی بچه‌ها بیماری قلبی و یا تنفسی (آسم) دارند که پس از انتقال این موضوع به خانواده‌ها، آنها نیز این امر را تایید می‌کردند.قلی پور یکی دیگر از روانشناس‌های کلینیک پارند می‌گوید: نکته‌ای که ما به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم این است که بچه‌ها نباید بیشتر از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پشت سر هم بازی کنند و اگر می‌خواهند زمان بیشتر از این را به بازی اختصاص دهند باید بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بین آن استراحت کنند.
جایزه ۷۰۰ هزار تومانی«مسابقات» یکی از غرفه‌های پرمخاطب نمایشگاه است که توسط شرکت مکعب برپا شده و در آن میزبان طرفداران بازی‌های فوتبالی است. میثم جعفری، عضو هیات مدیره شرکت مکعب می‌گوید: امسال هم به لحاظ وسعت نمایشگاه و هم به لحاظ نگاه مسوولان نسبت به حوزه فعالیت ما، که برگزاری مسابقات حرفه‌ای بازی‌های رایانه‌ای است وضعیت بهتر از سال‌های قبل شده است. جعفری درباره فعالیت شرکت مکعب می‌گوید: ما در سطح جهانی شناخته شده‌ایم و نماینده جام جهانی بازی‌های رایانه‌ای در ایران هستیم که قرار است مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال بازی‌های رایانه‌ای را در ۱۷ شهریور ماه امسال در برج میلاد برگزار کنیم. جعفری گفت: ما در نمایشگاه امسال پذیرای کسانی هستیم که از قبل در سایت ما برای مسابقات ثبت‌نام کرده‌اند و در اینجا شاهد انجام مسابقات آنها هستیم که افراد زیادی هم از شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و غیره ثبت‌نام کرده‌اند و هم‌اکنون در حال بازی هستند. در پایان جشنواره هم به سه نفر اول به ترتیب ۷۰۰، ۴۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان جایزه اهدا خواهد شد.آرش خامنه‌ای از دیگر کارکنان این مجموعه که خود از گیمرهای حرفه‌ای و نفر هشتم مسابقات معتبر EFWC در سال پیش در پاریس فرانسه بوده است می‌گوید: صنعت گیم درایران چه از نظر بازی‌سازی و چه از نظر برگزاری مسابقات، دارد روزبه‌روز بهتر می‌شود.
برنامه‌ریزی برگزاری جشنواره ضعیف بوده استشرکت ایرانسل که با رنگ زرد خود توجه بازدیدکنندگان را جلب می‌کند به عنوان یکی از حامیان اصلی این نمایشگاه است که بخشی از پهنای باند و اینترنت نمایشگاه را نیز مهیا کرده است. میرمالک، مدیر برند شرکت ایرانسل با بیان اینکه مشتریان ما جوان‌ترین مشتریان در حوزه IT هستند، می‌گوید: استقبال از نمایشگاه امسال خیلی بیشتر شده است و علت این استقبال اینست که در عرصه بازی‌های رایانه‌ای نیاز بسیاری وجود دارد.وی می‌افزاید: برای برگزاری هر جشنواره یا نمایشگاهی باید از قبل مقدماتی در نظر گرفته شود که در جشنواره امسال این مقدمات در نظر گرفته نشد و ما به عنوان حامی این جشنواره می‌خواستیم خدمات بهتری را ارایه کنیم که به دلیل اینکه مراحل برپایی نمایشگاه به سرعت انجام شد ما نتوانستیم خدماتی را که در نظر گرفته بودیم ارایه کنیم.وی همچنین گفت: با توجه به مخاطبان زیادی که بازی‌های رایانه‌ای در کشورمان دارد، ایرانسل ترتیبی داده که مشترکانی که سرویس اشتراک وایمکس خریداری کرده‌اند بتوانند به طور رایگان از سه بازی رایانه‌ای به صورت آنلاین استفاده کنند.
تبلیغات تلویزیونی علت استقبال بیشترکانون پرورش فکری کودک و نوجوان به عنوان یکی از نام آشناترین تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و سرگرمی‌ کودکان و نوجوانان بخشی از نمایشگاه امسال را به خود اختصاص داده و محصولاتش در حوزه بازی‌های رایانه‌ای را به بازدیدکنندگان ارایه می‌کند.سروریان، کارشناس واحد تولیدات رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودک و نوجوان علت استقبال بیشتر مردم از نمایشگاه امسال را پخش تبلیغات از صداوسیما دانسته و می‌گوید: بعضی از بازدیدکنندگان صرفا برای بازی کردن به نمایشگاه می‌آیند اما حضور خانواده‌ها به همراه فرزندان‌شان در نمایشگاه قابل توجه است و بیانگر این موضوع است که عموما خانواده‌های ایرانی در انتخاب بازی‌ها برای فرزندان خود دقت می‌کنند.وی می‌افزاید: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان از سال ۷۵ تا به حال ۴۵ عنوان نرم‌افزار بازی و مولتی مدیا تولید کرده است که از این میان ۱۲ عنوان آن بازی بوده است. در ضمن سه بازی دیگر نیز در مراحل پایان تولید قرار دارند که به زودی به پایان می‌رسند و وارد بازار می‌شوند.در مجموع به نظر می‌رسد کیفیت کار بازی‌سازان و همچنین کیفیت برگزاری مراسم بالاتر رفته است اما آن چیزی که بیشتر فعالان این حوه نگران آن هستند بحث کپی رایت و فروش بازی‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری بیشتر در بازی‌های رایانه‌ای است. هم چنین برخی شرکت‌های فعال در این حوزه از نبود یک مرکز فعال برای معرفی و ارایه این بازی‌ها به بازار و مخاطبان در راستای بهتر شناخته شدن بازی‌های‌شان گلایه دارند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر