در حال خواندن
جنگ جنسیتی در شبکه‌های اجتماعی
0

هم‌زمان با افزایش تعداد کاربران رسانه‌های اجتماعی، تجار، جامعه‌شناسان، برنامه‌ریزان در سازمان‌های مختلف و سیاست‌گذاران به دنبال تحلیل رفتارهای کاربران در این رسانه‌ها هستند تا بتوانند همگام با سرعت تحولات و فناوری‌های روز، موفقیت کسب کنند. در این میان برای بسیاری از بازرگانان و تجار، رفتار زنان و مردان در شبکه‎‌های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است. در عصری که شیوه جدیدی از تبلیغات و بازاریابی در حال شکل‌گیری است، بازاریابان در شبکه‌های اجتماعی با توجه به محصولی که قصد معرفی‌اش را دارند نیازمند تحقیق روی علاقه‌مندی‌ها و رفتارهای کاربران زن و مرد در شبکه‌های اجتماعی هستند. آخرین تحقیق در این زمینه را دکتر فوروارد www.Dr4ward.com انجام داده است؛ ماه جولای سال ۲۰۱۳. وی در یک تحقیق مختصر و مفید تفاوت زنان و مردان در شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌شان را نشان داده است.
بر اساس تحقیقی که دکتر فوروارد انجام داده امروز ۷۱ درصد از زنان و ۶۲ درصد از مردان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. می‌بینیم که با گذشت زمان، زنانی که در استفاده از شبکه‌های اجتماعی محتاطانه عمل می‌کردند، امروز پرچم را از دست مردان گرفتند و پا به شبکه‌های اجتماعی گذاشتند. بیشتر این جمعیت در آمریکا و ژاپن هستند.
متوسط زمان در شبکه‌های اجتماعیدر حالی که گوگل پلاس این روزها گوی سبقت را از توییتر ربوده و مقام دومی جهان را از آن خود کرده است، کاربران کمترین زمان را طی ماه در این شبکه می‌گذرانند. کاربران تنها سه دقیقه در ماه در گوگل پلاس وقت می‌گذرانند. کاربران شبکه‌های اجتماعی هشت دقیقه در مای اسپیس، ۱۷ دقیقه در لینکدین، ۲۱ دقیقه در توییتر، ۸۹ دقیقه در تامبلر و پینترست و ۴۰۵ دقیقه در فیس‌بوک زمان صرف می‌کنند. فیس‌بوک بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی در جهان است.
توییترآمارها نشان می‌دهد ۱۶ درصد از کاربران بزرگسال از توییتر استفاده می‌کنند که ۶۲ درصدشان زن هستند. هر ماه زنان ۴۰ میلیون بار بیشتر از مردان از شبکه اجتماعی توییتر بازدید می‌کنند.
فیس‌بوک۶۷ درصد از بزرگ‌سالان آنلاین از شبکه اجتماعی فیس‌بوک استفاده می‌کنند. از این میزان ۵۸ درصد زن هستند. این میزان در ماه مارس (فروردین ماه) ۵۶ درصد بود. این درحالی بود که همان زمان سهم مردان آنلاین از فیس‌بوک ۵/۴۹ درصد کل‌شان بود.تحقیقات نشان داده زنان در فیس‌بوک هشت درصد بیشتر از مردان دوست دارند و بیش از مردان لینک‌ها را توصیه کرده و لایک می‌کنند. گفته می‌شود از هر ۱۰ زن هشت زن در فیس‌بوک مدعی است که از رفتار و واکنش دوستان خود در فیس‌بوک اذیت می‌شود.
پینترست۱۵ درصد از کاربران بزرگ‌سال آنلاین از پینترست استفاده می‌کنند که ۷۰ درصد از این کاربران زن هستند. ۴۲ درصد از زنان در پینترست موضوعات آموزشی و بهداشتی و آرایشی را می‌پسندند و با دیگران به اشتراک می‌گذارند. اما هنر و صنایع دستی بیشترین ترافیک را در لینک‌هایی که از پینترست در فیس‌بوک و لینکدین به اشتراک گذاشته می‌شوند دارند.
گوگل پلاس۶۴ درصد کاربران بزرگ‌سال را در گوگل پلاس مردان تشکیل می‌دهند. آمارها و تحقیقات نشان می‌دهد ۷۵ درصد از مردان در گوگل پلاس هیچ تعاملی با دیگران ندارند.لینکدینلینکدین شبکه‌ای است که ۲۰ درصد از کاربران بزرگ‌سال در آن عضویت دارند و از این میزان ۵۴ درصد مرد هستند. ۷۵ درصد مردان در لینکدین شرکت‌ها و دیگر فعالیت‌ها را جست‌وجو می‌کنند و ۶۸ درصد از مردان در لینکدین به شرکت‌هایی می‌پیوندند که پیش از این با آنها کار می‌کردند. از هر ۱۰ مرد فقط یک نفر حاضر است برای در اختیار گرفتن نسخه پیشرفته لینکدین پول بپردازد. تحقیقات نشان می‌دهد ۴۵ درصد از مردان از فرصت‌هایی که این شبکه برای‌شان ایجاد می‌کند استفاده می‌کنند.
یوتیوب۲۸۰ میلیون کاربر فعال در یوتیوب وجود دارد که از این میزان ۵۴ درصد مرد هستند. ۲۵ درصد از مردان به صورت روزانه در یوتیوب فیلم نگاه می‌کنند. این رقم در مورد زنان به ۱۷ درصد می‌رسد. مردان هر هفته به صورت متوسط حدود یک ساعت از وقت خود را در یوتیوب سپری می‌کنند. این در حالی است که زنان هر هفته حدود ۳۵ دقیقه از وقت‌شان را در یوتیوب می‌گذرانند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر