در حال خواندن
جریمه ۵۰۰ تا هزار تومانی تراکنش‌ ناموفق بانکی
0

میپنا – مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به جرایم تعیین‌شده بابت تراکنش‌های ناموفق، گفت: این جریمه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان به طور ثابت به اضافه ۳۴ درصد جریمه دیرکرد با در نظر گرفتن مدت زمان خواب پول تعیین شده است.
میپنا – ناصر حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به رقم دقیق جریمه تراکنش ناموفق در شبکه بانکی و دستگاه‌های POS ، اظهار داشت: این جریمه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان به طور ثابت به اضافه ۳۴ درصد جریمه دیرکرد سالانه با توجه به مدت زمان خواب پول در نظر گرفته شده است.وی در توضیح این موضوع گفت: یعنی اینکه POS و سوییچ PSP و شاپرک کار کرده و به بانک صادرکننده رسیده است ولی در نهایت تراکنش کل مسیر ناموفق برگشته است؛ یک رسید هم با عنوان تراکنش ناموفق چاپ کرده است.مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد: تمامی اجزای این مسیر به دلیل کوتاهی یکی از اجزا، درگیر بوده و کار خود را درست انجام داده‌اند؛ اگر بانک نتوانسته به مشتری سرویس بدهد و بد نامی عدم ارائه سرویس برای PSP ثبت می‌شود، مقصر در ابتدا مشخص نیست اما ما در بانک مرکزی می‌توانیم با قاطعیت ۱۰۰درصد منشاء ایراد را تشخیص دهیم.وی با بیان اینکه به قدری این سیستم نظارتی گسترش پیدا کرده که کاملا مسیر هر تراکنش قابل رصد و دیدن است، گفت: شاپرک هم شتاب را می‌بیند و هم ایراد‌های شتاب را می‌گیرد و اگر سیستم شتاب قطع کننده مسیر تراکنش باشد، هزینه‌ را از شتاب می‌گیرند.*خسارت تراکنش ناموفق را به مشتری پرداخت می‌کنیمحکیمی با بیان اینکه بخش دیگری از جرایم، کارمزدهایی است که باید به مشتری بدهیم، افزود: در مورد یک درصد از تراکنش‌های ناموفق پول از حساب شما کم می‌شود ولی به حساب فروشگاه هم نمی‌رود پس باید ۴۸ تا ۷۲ ساعت صبر کنید تا پول برگردد. وی ادامه داد: گذشته از هدررفتن زمان و انرژی پول شما از حساب کسر شده و به همین دلیل برای جبران این خسارت یک عدد ثابت در نظر گرفتیم؛ صرف نظر از اینکه مبلغ تراکنش دو ریال یا دو میلیون تومان است، عامل ناموفق بودن تراکنش، باید یک رقم ثابت بابت حق‌القدم به صاحب کارت بدهد.مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با طرح این سوال که چه کسی مجوز نگه داشتن ۷۲ ساعته پول افراد را داده است، گفت: بابت زمانی که این پول به ناحق و به اجبار از اختیار صاحب حساب خارج می‌شود، بالاترین نرخ جریمه‌ای (۳۴ درصد) که در سیستم بانکی در نظر گرفته شده به عنوان هزینه متضرر شدن کاربر به عنوان عذرخواهی به کاربر پرداخت می‌شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر