در حال خواندن
تولید کنندگان محتوای مستهجن دو سال زندانی می‌شوند
0

هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد، تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال محکوم می‌شود.
خبرگزاری تسنیم، جرائم رایانه‌ای یکی از حوزه‌های پرچالش دنیای رو به رشد IT به شمار می‌آید که با توسعه روزافزون این فضا، ظرفیت‌های سوءاستفاده از بسترهای دیجیتالی نیز برای شیادان و کلاه‌برداران بیشتر فراهم می‌شود.
در تمامی کشورهای دنیا مرکز مستقل و یکپارچه‌ای دائما نظارت بر روی این فضا دارند تا با مشاهده هر گونه عمل مغایر با قوانینی، رفتارسنجی کرده و مانع بروز مخاطره‌ای عظیم در سطح شبکه شوند؛ در کشور ما نیز پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات وجود دارد که نقش پیشگیری کننده، دفاع و پاک‌سازی را بر عهده دارد و براساس قانون می‌تواند با خاطیان فضای سایبر برخورد کند.
قانون جرائم رایانه‌ای که هم‌اکنون مرجع اصلی نظارت و برخورد با خاطیان این حوزه تلقی می‌شود، در تاریخ خرداد ۱۳۸۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۳۸۸/۳/۲۰ به تأیید شورای نگهبان رسید و طی نامه شماره ۱۲۱/۱۶۳۰۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۳ مجلس شورای اسلامی، به دولت جهت اجرا واصل شد.
دولت هم متعاقبا و با دستور مستقیم رئیس جمهور این موضوع را جهت اجرا ابلاغ نمود.
فصل یکم (جرائم علیه محرمانگی داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی)، فصل دوم (جرائم علیه صحت و تمامیت داده‌‌ها و سیستم‌‌های رایانه‌‌ای و مخابراتی) و فصل سوم (سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه) این قانون شرح داده شد و فصل چهارم (جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی) آن به شرح زیر است:
ماده۱۴- هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
تبصره۱- ارتکاب اعمال فوق درخصوص محتویات مبتذل موجب محکومیت به حداقل یکی از مجازات‌های فوق می شود. محتویات و آثار مبتذل به آثاری اطلاق می گردد که دارای صحنه و صور قبیحه باشد.
تبصره۲- هرگاه محتویات مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال شود، مرتکب به یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال جزای نقدی حکوم خواهد شد.
تبصره۳- چنانچه مرتکب اعمال مذکور در این ماده را حرفه‌ی خود قرار داده باشد یا به طور سازمان یافته مرتکب شود چنانچه مفسد فی‌الارض شناخته نشود، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.
تبصره۴ـ محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیر واقعی یا متنی اطلاق می‌شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.
ماده۱۵ـ هرکس از طریق سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده مرتکب اعمال زیر شود، به ترتیب زیر مجازات خواهد شد:
                                   الف) چنانچه به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن، آن‌ها را تحریک، ترغیب، تهدید یا تطمیع کند یا فریب دهد یا شیوه دستیابی به آن‌ها را تسهیل                                        نموده یا آموزش دهد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو                                      مجازات محکوم خواهد شد. ارتکاب این اعمال در خصوص محتویات مبتذل موجب جزای نقدی از دو میلیون (۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا پنج میلیون                                                        (5.000.000) ریال است.
                                   ب) چنانچه افراد را به ارتکاب جرائم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت آمیز تحریک یا ترغیب                                    یا تهدید یا دعوت کرده یا فریب دهد یا شیوه ارتکاب یا استعمال آن‌ها را تسهیل کند یا آموزش دهد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج                                    میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم می شود.
تبصره ـ مفاد این ماده و ماده (۱۴) شامل آن دسته از محتویاتی نخواهد شد که برای مقاصد علمی یا هر مصلحت عقلایی دیگر تهیه یا تولید یا نگهداری یا ارائه یا توزیع یا انتشار یا معامله می‌شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر