در حال خواندن
تبلیغات اپراتور سوم در محاق
0

اپراتور سوم تلفن همراه به دلیل افتتاح شبکه در ۴۲ شهر با حجم زیاد تقاضا روبه رو شده و اگر به یکی از باجه‌های پستی شهر تهران مراجعه کنید، شاهد تعداد زیادی بسته سیم‌کارت‌ رایتل در انتظار ارسال به متقاضیان خواهید بود.
در همین حال توسعه شبکه، اگر با رشد تقاضا از طریق افزایش آگاهی رسانی و تبلیغات همراه نباشد، موجب خواب سرمایه و زیان این اپراتور می شود. این در حالی است که متوجه شدیم از یک ماه قبل، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با اتکا به موقعیتی انحصاری که در پخش تصویر برای خود قایل است، از پخش آگهی ها و تبلیغات این اپراتور خودداری می کند.
موضوع را در گفت و گو با مسوولان رگولاتوری، صدا و سیما کردیم بررسی کرده ایم.
 
فرقانی: انتقال تصویر روی شبکه موبایل در انحصار صدا و سیما نیست
نود آی سی تی – محمدعلی فرقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه پروانه اپراتور سوم تلفن همراه توسط هیات وزیران تصویب و ابلاغ شده است، گفت: براساس قانون، صدا و سیما انحصار پخش رادیویی و تلویزیونی را در اختیار دارد و سرویس‌های اپراتور سوم هیچ ربطی به این حوزه ندارد.
وی افزود: به نظر می‌رسد که این موضوع یک سوءبرداشت از قانون باشد و در یکی دو هفته آینده، مشکل حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه ارسال تصویر از طریق شبکه‌های رادیویی را تنها در انحصار صدا و سیما نمی‌دانیم، گفت: سرویسی  که رایتل به مشترکانش ارایه می‌دهد، هیچ ربطی به پخش رادیویی ندارد و تنها ارتباط بین دو فرد است که از نظر قانونی نیز این مجوز قبلا در پروانه صادر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اپراتور سوم تلفن همراه داده شده است.
 
سیاهکلی: مشکل اصلی نبود قوانین است
لطف الله سیاهکلی، معاون رسانه مجازی سازمان صدا و سیما نیز با اظهار بی اطلاعی از ممنوعیت پخش تبلیغات تلویزیونی رایتل در صدا و سیما گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور با آن مواجه هستیم نبود قوانین مشخص در رابطه با تولید محتوا و سرویس‌هایی است که در فضای مجازی ارایه می‌شود.
وی افزود: این موضوع یکی از محورهایی است که باید توسط شورای عالی فضای مجازی که اخیرا نیز کمیسیونی در خصوص تولید محتوا تشکیل داده است، بررسی شود.
سیاهکلی گفت: در شرایط فعلی به عنوان مثال اگر یک کاربر رایتل با استفاده از سرویس مکالمه تصویری اقدام مجرمانه‌ای انجام دهد، قانون مشخصی در رابطه با برخورد با آن پیش بینی  نشده است. این مشکلی است که در کشور همیشه با آن مواجه بوده‌ایم و قبل از ورود فناوری‌های جدید، پیش‌نیازهای قانونی آن را ایجاد نمی‌کنیم.
معاون رسانه‌ مجازی سازمان صدا و سیما در پاسخ به این سوال که آیا صدا و سیما می‌تواند در جایگاه قضاوت و اعمال قانون در این موارد قرار بگیرد، افزود: سازمان صدا و سیما جایگاهش در کشور کاملا مشخص است و به اندازه‌ای مهم است که در قانون اساسی کشور به اختیارات و وظایف آن پرداخته شده و اگر موضوعی امروز طرح شده است، قطعا براساس قوانین بوده است.
عضو معین و نماینده سازمان صدا و سیما در شورای عالی فضای مجازی با طرح این سوال که متولی محتوا در کشور اپراتورها هستند یا نهادهای دیگر، گفت: این موضوع باید به صورت دقیق موشکافی شود تا تکلیف محتوا و سرویس‌های مجازی و کاربران آن مشخص شود.
سیاهکلی گفت: در ابتدای ورود اینترنت به کشور ابتدا اقدام به ارایه آن در سطح جامعه شد و پس از آن به تدوین قانون جرایم رایانه‌ای پرداخته شد که مشکلاتی را موجب شد. اکنون نیز حتما باید تقسیم بندی مشخصی در خصوص وظایف هر یک از دستگاه‌ها، از ارگان‌های نظارتی گرفته تا خدماتی، انجام شود و این موضوع مستقیما باید توسط شورای عالی فضای مجازی پیگیری و نهایی شود.
وی افزود: چند سال پیش هم مشکل مشابهی برای سرویس MMS ایجاد شد و هنوز هم سازمان صدا و سیما اجازه پخش تبلیغات این سرویس را نمی‌دهد. به نظر می‌رسد رایتل به جای اینکه اقدام به جو سازی رسانه‌ای کند بهتر است مشکل خود را از نهادهای بالادستی همچون شورای عالی فضای مجازی پیگیری کند تا هر چه سریع‌تر مشکلش برطرف شود.
این در حالی است که از ۲۵ مهرماه سازمان صدا و سیما با وجود دریافت هزینه تبلیغات اجازه پخش تیزرهای تلویزیونی رایتل را نمی‌دهد و این موضوع خود باعث عقب ماندن اپراتور سوم از تعهداتش شده است.
 
 

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر