در حال خواندن
بیل گیتس:اشتباه ما را تکرار نکنید و فناوری را در دسترس فقرا قرار دهید
0

بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت و موسس شرکت میلندا و گیتس در امور بشردوستانه روز پنجشنبه در نشست سه روزه رسانه ابوظبی شرکت و سخنرانی کرد. این نشست سه روزه با هدف ارایه تعریف دوباره از جبهه های دیجیتال و با حضور رهبرانی از صنعت رسانه از سرتاسر جهان برگزار شد. در این نشست, مسایل گوناگون از جمله توسعه رسانه دیجیتال در بازارهای نوظهور، افزایش فرصت های بازاریابی و گسترش شنوندگان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
گزارش: نسترن صائبی
توصیه گیتس به کشورهای اسلامی: فناوری را به افراد فقیر برسانید
بیل گیتس در نشست رسانه ابوظیر از جهان اسلام خواست که اشتباه کشورهای غربی را تکرار نکنند و از همین ابتدا سعی کنند که فناوری را برای افراد فقیر در دسترس قرار دهند. وی گفت: با توجه به اینکه شما روی فناوری‌های پیشرفته متمرکز شده‌اید، به شما توصیه می‌کنم که آنچه در کشورهای غرب نادیده گرفته شد، شما از یاد نبرید و فناوری را فقط برای افرادی که استطاعت مالی آن را دارند، نخواهید. بلکه سعی کنید  با قیمت پایین‌تر در اختیار تمامی افراد کشورتان قرار دهید تا افراد فقیرتر نیز از مزایای این فناوری‌ها بهره ببرند. مطمئنا توصیه‌های گیتس باعث شد که چشمان مشتریان مایکروسافت حسابی گرد شود. گیتس کسی بود که موجب شد شرکت آمریکایی مایکروسافت به یکی از بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای دنیا تبدیل شود؛ آن هم به لطف نرم‌افزارهای ویندوز که اخیرا با افزایش سرسام‌آور قیمت روبه‌رو شده است. به هر حال، گیتس در سالنی مملو از شیخ‌ها و شاهزاده‌ها از کسب‌وکارهای دیگر خواست که با کمک‌های خیریه‌ای خود روی برگشت سرمایه در دراز مدت متمرکز شوند. وی گفت: همه ما در گذشته اشتباهاتی را مرتکب شده‌ایم، اما در حال حاضر می‌دانیم که کجای کارمان اشتباه بوده و برای هر کدام از آنها راهکارهای واضحی وجود دارد. وی افزود: اگر کسی‌ می‌خواهد در زمینه سلامتی، کشاورزی و آموزش پیشرفت کند، سکوهای پرتابی برای توسعه وجود دارد و به کشورها امکان می‌دهد که به آن راهکارها عمل کرده و در این زمینه‌ها خودکفا شوند. گیتس موسسه خیریه خود یعنی بنیاد بیل و ملیندا گیتس را مثال زد و گفت که این موسسه در حال از ریشه کن کردن فلج اطفال در جهان است. وی افزود: برای ریشه کن کردن یک بیماری ناگزیرید که مبالغ نجومی صرف کنید، اما در عوض تا آخر عمر راحت خواهید بود. اما اگر آن را رها کنید، آن بیماری دوباره شیوع پیدا خواهد کرد. زمانی که ما کارمان را تمام کنیم، مطمئن خواهیم بود که جان صدا میلیون نفر را تا آخر عمرمان نجات داده‌ایم.
گیتس در مصاحبه‌ای با العربیه گفت که توسعه فناوری باید همانطور که افراد متمول را نشانه می‌رود، باید افراد فقیر را نیز هدف قرار دهد. وی افزود: چیزی که ما باید انجام دهیم این است که فناوری را برای تمامی افراد قابل استفاده کنیم. به طور مثال، در بخش آموزش، برای ایجاد تحول در دانشگاه‌ها باید کاری کنیم که همه افراد حتی فقیرترین آنها نیز بتوانند از امکانات آن بهره ببرند. باید حتی به کشاورزان‌مان نیز فن‌های جدید را بیاموزیم و برای این کار نه تنها باید ابزارهای جدید را در اختیارشان قرار دهیم، بلکه باید خدمات لازم را نیز برای‌شان مهیا کنیم. وی عنوان کرد: از آنجا که بنیاد من به فقیرترین افراد کمک می‌کند، دریافته‌ام که فناوری نقش کلیدی در این امور دارد.
وی همچنین گفت که برای ارتقای زندگی افراد به واسطه فناوری، باید تمامی نیازهای اجتماعی- اقتصادی آنها را در نظر گرفت. وی افزود: مطمئنا با وجود فناوری، همه فرآیندها سریع‌تر پیش خواهد رفت و فرآیند ذخیره‌سازی راحت‌تر خواهد شد و مردم با کاربردهای وسیع‌تر فناوری‌ها مواجه خواهند شد. به این معنا که از فناوری‌ها برای بهبود شرایط جسمی و بهداشتی‌شان و حتی آموزش استفاده خواهند کرد.
گیتس: استیو جابز دوست و رقیب من بود
بیل گیتس به مناسبت سالگرد درگذشت استیو جابز، بنیانگذار شرکت اپل بخشی از سخنرانی‌اش را به وی تعریف و تمجید از وی اختصاص داد. وی گفت: استیو کار شگفت انگیزی انجام داد. بیشتر مردم امروزه انتظار دارند که وی باز هم بازگردد و نه تنها کارهای گذشته‌اش را ادامه دهد، بلکه یک کار باور نکردنی انجام دهد. این یک داستان کسب‌وکار شگفت‌انگیز است. وی افزود: من و استیو با هم دوست بودیم، در حالی که رقیب همدیگر هم بودیم. ما تفاوت‌های بسیاری با هم داشتیم، اما همیشه کاری که استیو انجام می‌داد، برایم متحیرکننده بود. بیل گیتس در حال حاضر هنوز هم رییس مایکروسافت باقی مانده،‌ ولی از چهار سال پیش دیگر به صورت روزانه در این شرکت فعالیتی ندارد. وی گفت: ۱۵ درصد از عمرم را به عنوان رییس مایکروسافت سپری کرده‌ام و کمک‌های زیادی به کارمندان این شرکت کرده‌ام. آنها در حال حاضر روی ویندوز ۸ کار می‌کنند که بهترین‌ها را از تبلت‌ها و کامپیوترهای شخصی با هم ترکیب می‌کند. وی افزود: اما من هنوز از مایکروسافت بازنشسته نشده‌ام، چون فکر می‌‌کردم ممکن است بعضی چیزها خسته‌کننده شوند. اما تصمیم گرفتم که فعالیت‌هایم را با امور بشردوستانه‌ای جایگزین کنم که بسیار منحصر به‌فرد هستند. تا آخر عمرم روی این امور تمرکز خواهم کرد. مایکروسافت که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری به شمار می‌رود، در سال‌های اخیر کلی از رقیب خود یعنی اپل عقب مانده است. مایکروسافت برای خلاصی از این افت، به ساخت تبلت و گوشی هوشمند روی آورده است.
ولیعهد ابوظبی از گیتس پذیرایی کرد
شیخ محمد بن آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و نایب فرماندهی کل قوای امارات متحده عربی در کاخ باتین از بیل گیتس پذیرایی کرد. این دو در مورد چالش‌های کشورهای فقیر و مشکلات بهداشتی نوزادان و کودکان در مناطق فقیرنشین بحث کردند. همچنین در مورد ابتکارات ریشه‌کن کردن فلج اطفال در جهان صحبت و به اهمیت تداوم حمایت در این زمینه بحث کردند. این دو به نقش سازمان‌های بین‌المللی و موسسات بشردوستانه در زمینه بهبود شرایط بهداشتی و سلامتی و از بین بردن بیماری‌های خاص و حمایت از کشورهای فقیرتر در مقابل مشکلات جسمی و بیماری‌های واگیردار اشاره کردند. بیل گیتس نیز از تلاش‌ها و حمایت‌های محمد بن زاید در مقابله با فلج اطفال در پاکستان و افغانستان تمجید کرد.
بیل گیتس: هرگز برای رییس جمور شدن تلاشی نمی‌کنم
بیل گیتس میلیاردر و یکی از ثروتمندترین افراد جهان روز پنجشنبه گفت که هرگز برای رییس جمهور شدن کاری نخواهد کرد و هرگز از لقب خود یعنی «بیزینس‌من ثروتمند» برای سیاستمدار شدن استفاده نخواهد کرد. در نشست رسانه ابوظبی از گیتس سوال شد که آیا برای ریاست جمهور شدن تلاشی خواهد کرد یا خیر و وی جواب داد که در حال حاضر شغل وی در بنیاد بیل و ملیندا گیتس «یک شغل بسیار خوب» است و دوست ندارد که خود را محدود به هشت سال دوره ریاست جمهوری کند، زیرا وی تا آخر عمرش در این بنیاد می‌تواند به فعالیت پرداخته و به مردم کل جهان کمک کند. وی افزود: من تصمیم گرفته‌ام که در امور بشردوستانه فعالیت کنم و همیشه منحصر به‌فرد باشم و تا آخر عمرم کار کنم. وی همچنین عنوان کرد: حقیقتا فکر می‌کنم که شاید هم در اشتباه باشم، چون شاید همانطور که می‌توانم به عنوان یک بشردوست انقدر تاثیرگذار باشم، بتوانم در نقش یک سیاستمدار هم تاثیرگذار باشم. ولی با همه اینها، هیچ وقت برای ریاست جمهوری تلاش نخواهم کرد.
منبع: فناوران

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر