در حال خواندن
بگذارید بخش خصوصی اپراتور انتقال ایجاد کند
0

کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران روز گذشته در نشست خبری، ضمن غلط خواندن سیاست خرید و تهیه پهنای باند اینترنت توسط شرکت ارتباطات زیرساخت، خواستار رفع انحصار سیم مسی و ایجاد اپراتور در حوزه انتقال شدند تا از این طریق بستر انتقال در اختیار ارایه‌دهندگان اینترنت قرار گیرد.
نود آی سی تی – برخی از اعضای کمیسیون اینترنت و PAP سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به همراه رییس کمیسیون و رییس نصر تهران در نشستی خبری ضمن تشریح مسایل و مشکلات فعالان این حوزه و یادآوری مطالبات انباشته شده کمیسیون در شش سرفصل، از مسوولان دولت جدید خواستار رفع انحصار تامین و توزیع پهنای باند، رفع محدودیت سرعت ۱۲۸ کیلوبیتی اینترنت، رفع انحصار سیم مسی، اصلاح پروانه‌های فعالیت در این بخش، شفاف‌سازی شاخص‌ها و آمارهای توسعه و رفع مشکلات نصب دکل‌های اینترنت بی‌سیم شدند. تا اهداف تعیین شده در مسیر توسعه اینترنت محقق شود. 
  مطالبات بخش خصوصی بی‌پاسخ ماندمحمودرضا خادمی عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نخستین مطالبه از دولت جدید را رفع انحصار موجود در تامین و توزیع پهنای باند اینترنت عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی خواهان آن است که تامین و توزیع پهنای باند را با حفظ حق حاکمیت دروازه‌های ارتباطی بین‌الملل بر عهده گیرد تا به این ترتیب باعث توسعه پهنای باند کشور و ایجاد بازار رقابتی شود. وی با بیان اینکه تامین و توزیع پهنای باند نباید در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت باشد، افزود: با موافقت دولت می توان ظرف شش ماه با توجه به زیرساخت‌های موجود، نیاز کشور را در حوزه تامین و توزیع پهنای باند مرتفع کرد.عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درخواست برای رفع محدودیت سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه را از دیگر مطالبات فعالان اینترنت کشور برشمرد و گفت: کف سرعت اینترنت در دنیا یک مگابیت بر ثانیه است و این در حالی است که در ایران همچنان محدودیت سرعت اینترنت از سقف ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه داریم. وی با بیان اینکه براساس اهداف برنامه پنجم توسعه کشور، سرعت دسترسی کاربران به اینترنت باید به کف ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه و ۱۰ میلیون کاربر برسد، افزود: ۲/۵ سال از برنامه پنج ساله پنجم توسعه می‌گذرد اما اهداف این سند بالادستی اجرایی نشده است. خادمی با تاکید بر اینکه سرانه پهنای باند اینترنت برای هر ایرانی با توجه به آمارهای موجود پهنای باند و کاربر، یک کیلوبیت است که این رقم در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، گفت: سطح کیفیت اینترنت در ایران پایین است و تا زمانی که مشکلات زنجیره‌ای اینترنت رفع نشود مشکل کیفیت رفع نخواهد شد. وی افزود: شرکت‌های اینترنتی اینترنت بی‌کیفیت دریافت می‌کنند و مجبورند اینترنت بی‌کیفیت به کاربران تحویل دهند. وی همچنین با بیان اینکه انحصار سیم مسی به دلیل وجود اشکالات در خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران، مشکلاتی را برای ارایه‌دهندگان اینترنت به وجود آورده است، خواستار پایان یافتن و اصلاح ساختار انحصار سیم مسی در کشور شد تا سرویس دهندگان اینترنتی بتوانند سرویس مناسب ارایه کنند. وی افزود: در این راستا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌خواهیم اصلاح پروانه‌های فعالیت این بخش را با محوریت ارتقای پروانه‌ها از تکنولوژی محوری به سرویس محوری در دستور کار قرار دهد.
  سیاست‌گذاری در حوزه ICT باید شفاف شوددر این نشست عبدالمجید بیدختی‌نژاد دیگر عضو کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران نیز خواستار حضور نماینده بخش خصوصی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شد و بر لزوم سیاست‌های حمایتی دولت از بخش خصوصی در این حوزه تاکید کرد.وی با بیان اینکه در دولت‌های گذشته مصوبات و قوانین این بخش ضمانت اجرایی نداشت، مطالبه روشن بخش خصوصی در حوزه اینترنت را ضمانت نامه اجرایی قوانین و مصوبات عنوان کرد و گفت: شفاف‌سازی حوزه سیاست‌گذاری در ICT از دیگر مسایلی است که باید ساماندهی شود چراکه هم اکنون ورود نهادهای موازی به عرصه سیاست‌گذاری در این بخش، مشکلاتی را برای ارایه سرویس، نرخ‌های مصوب و نظارت بر این حوزه به وجود آورده است.  بیدختی‌نژاد سیاست خرید و تهیه پهنای باند اینترنت توسط شرکت ارتباطات زیرساخت از تامین‌کنندگان بین‌المللی را نادرست خواند و گفت: انعقاد قرارداد پنج ساله با تامین‌کنندگان بین‌المللی برای تامین پهنای باند اینترنت سیاست‌گذاری غلط شرکت ارتباطات زیرساخت است که منجر به گرانی نرخ پهنای باند و عدم تغییر این نرخ‌ها می‌شود و این سیاست‌گذاری باید اصلاح شود. وی افزود: مطالبه ما از دولت در خصوص تامین و توریع پهنای باند است نه اینکه پهنای باند را لب مرز به دولت تحویل دهیم. وی افزود: ورود شرکت پیشگامان نیز تنها برای تامین پهنای باند است و از آنجایی که تاکنون حمایتی از این شرکت به عنوان تنها بخش خصوصی تامین‌کننده پهنای باند صورت نگرفته است، شرکت‌های دیگر جرات ورود به این عرصه را ندارند.این عضو کمیسیون اینترنت سازمان نصر خواستار ایجاد اپراتور در حوزه انتقال شد و گفت: این اپراتور صرفا باید بتواند بستر انتقال را در اختیار ارایه‌دهندگان اینترنت قرار دهد و خودش به هیچ وجه صاحب سرویس و ارایه دهنده اینترنت نباشد. وی با بیان اینکه پروانه ۱۰ ساله سرویس دهندگان اینترنت پرسرعت – PAP – تا دی ماه امسال به اتمام می‌رسد افزود: اشکالاتی که در پروانه‌ها مطرح بود را عنوان کرده‌ایم که امیدواریم آنچه به عنوان نتیجه در می‌آید مطلوب باشد. در عین حال شرکت‌های PAP برای نخستین بار نظرات‌شان را در این خصوص اعلام کرده‌اند.
  فعالیتم در کمیسیون ایرادی نداردمجید صدری رییس کمیسیون اینترنت نیز در پاسخ به اینکه فعالیت شما در کمیسیون از نظر قانونی ایراد دارد یا نه، گفت: از آنجایی که هنوز عضو هیات مدیره شرکت صبانت هستم، فعالیتم به عنوان رییس کمیسیون اینترنت هیچ ایراد قانونی ندارد.به گزارش فناوران، وی همچنین در مورد تشیکل جلسات کمیسون اینترنت گفت: ما از برگزاری دو هفته یک‌بار کمیسیون استقبال می‌کنیم اما از آنجایی که کمیسیون اینترنت تلفیقی از شرکت‌های اینترنتی و PAP است و شرکت‌های PAP مشکلات‌شان را در دبیرخانه‌ای جدا پیگیری می‌کنند، این افراد در بسیاری از مواقع در جلسات حاضر نمی‌شوند که این امر باعث به حد نصاب نرسیدن کمیسیون  و تشکیل نشدن آن می‌شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر