در حال خواندن
بعد از پیاده‌سازی موفق جراحی از راه دور، نوبت ترکیب آن با هوش مصنوعی رسیده است!
0

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده فناوری نسل پنجم که با ادامه گسترش این فناوری در سراسر جهان در حال ظهور است، مقوله «مراقبت‌های بهداشتی از راه دور» یا Remote healthcare است. شبکه‌های ۵G می‌توانند خدمات مراقبت‌های بهداشتی از راه دور مانند پزشکی از راه دور را با ارائه اتصالات با پهنای باند بالا و تأخیر کم فعال کنند.

با این فناوری، پزشکان و بیماران می‌توانند مشاوره ویدیویی در زمان واقعی داشته باشند و به سوابق پزشکی و نتایج آزمایشات از هر کجا دسترسی داشته باشند. این می تواند دسترسی به مراقبت را به ویژه برای کسانی که در مناطق روستایی یا مناطق محروم هستند بهبود بخشد. اما این پایان راه نیست و همواره بشر در حال توسعه دانش و تکنولوژی بوده و هست. بنابراین پس از برپایی شبکه های پرقدرت نسل پنجم و تعریف یوزکیس هایی نظیر جراحی از راه دور زمان آن رسیده تا حاصل این تجربیات و دستاوردها با هوش مصنوعی تلفیق شوند. در گزارش پیش رو به یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در کشور طی سالیان اخیر مبتنی بر فناوری نسل پنجم می‌پردازیم.

شبکه های ۵G حجم دیتا، روی شبکه ها را چند صد برابر می کنند و سرعت انتقال دیتا در آن بسیار زیاد است و تاخیر در آن کمتر از ۱ میلی ثانیه خواهد بود این در حالی است که تأخیر در شبکه های ۴G برابر با ۲۵ تا ۴۰ میلی ثانیه است.

جراحی از راه دور دستاورد همراه اول مبتنی بر ۵G

از آنجا که اولویت و هدف اصلی از راه اندازی فناوری نسل پنجم تنها رسیدن به سرعت بالاتر نیست و این رویکرد را در فعالیت یکی از اپراتورهای تلفن کشورمان نیز شاهد هستیم، باید بگوییم که همراه اول با تأکید بر مقوله «یوزکیس» دست به ابتکار عمل‌های جالبی در حوزه فناوری نسل پنجم ارتباطی زده که این اپراتور را در بسیار موارد همپای اپراتورهای کشورهای توسعه یافته کرده است.

یکی از این یوزکیس هایی که می تواند صنعت پزشکی را متحول کند، پیاده سازی و استفاده از ربات سینا در جراحی از راه دور روی شبکه نسل پنجم (۵G) بوده است.

این ربات دارای یک کنسول جراحی است که جراح در پشت آن قرار می‌گیرد و با استفاده از دو بازوی رباتیک قادر به کنترل و هدایت جراحی است. در کنار کنسول یک مانیتور قرار دارد که جراح می‌تواند تاثیر عمل جراحی را مشاهده کند.

تصویر عمل هم از طریق یک ربات انجام می‌گیرد که جراح می‌تواند از طریق یک پدال آن تصویر را نیز کنترل کند؛ نیروهایی که با ابزار جراحی به بیمار منتقل می‌شود قابل اندازه‌گیری است تا جراحی با دقت و کیفیت بیشتری انجام شود.

در عمل جراحی با استفاده از این ربات میزان آسیب به بافت‌های سالم کاهش پیدا می‌کند و بیمار کمترین دوران نقاهت و خونریزی را دارد.

آمریکا تنها کشوری است که این سیستم را به مرحله تجاری رسانده و در صورتیکه این شیوه به مرحله تجاری برسد،‌ ایران دومین کشور در زمینه ربات جراح خواهد بود.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می‌تواند نقش مهمی در مراقبت‌های بهداشتی از راه دور داشته باشد. با تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌های بیمار، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در شناسایی الگوها و تشخیص دقیق‌تر کمک کنند.

چت ربات‌ها و دستیاران مجازی مجهز به هوش مصنوعی نیز می‌توانند توصیه‌های پزشکی اولیه را به بیماران ارائه دهند و به آنها کمک کنند تا سلامت خود را به طور موثرتری از خانه مدیریت کنند.

سیستم‌های نظارت از راه دور بیمار که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند می‌توانند علائم حیاتی بیمار را ردیابی کنند و در صورت تشخیص هر گونه ناهنجاری به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی هشدار دهند.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند برای کشف و توسعه دارو مورد استفاده قرار گیرد و به محققان این امکان را می‌دهد که مجموعه داده‌های عظیمی را تجزیه و تحلیل کنند و درمان‌های جدید بالقوه را سریعتر از همیشه شناسایی کنند.

به طور کلی، هوش مصنوعی پتانسیل بهبود کیفیت مراقبت‌های بهداشتی از راه دور را با ارائه مراقبت‌های شخصی‌تر، بهبود تشخیص‌ها و حمایت از تصمیم‌گیری در زمان واقعی توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی دارد.

بنابراین به نظر نمی رسد که کار همراه اول و سایر اپراتورهای مخابراتی با راه اندازی شبکه ۵G به پایان رسیده باشد. حال نوبت آن رسیده که اپراتورهای مخابراتی کار بر روی شبکه های هوش مصنوعی را برای استفاده بهینه و قدرتمند از شبکه های ۵G خود آغاز کنند.

 

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر