در حال خواندن
بررسی وضعیت پوشش و سرعت۴G توسط دو اپراتور اصلی کشور
0

نود فناوری – امروزه با توجه به اقبال کاربران به سمت خدمات ارایه شده در فضای مجازی یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب کاربران برای انتخاب یک اپراتور، ارایه اینترنت پرسرعت همراه است.

با توجه به اینکه قاعدتا به دلایل فنی گاها پیش می آید که اپراتورهای تلفن همراه به رغم ارایه اینترنت با سرعت مناسب در برخی مناطق به دلیل ساخت سازهایی که اتفاق می افتد کیفیت سرویس افت پیدا کند بر همین اساس کاربران ترجیح می دهند از اپراتوری سرویس بگیرند که هم سرویس پایداری داشته باشد و هم مناطق تحت پوشش بیشتری را برای ارایه سرویس اینترنت پرسرعت در اختیار کاربران قرار دهند. در مطلب پیش رو وضعیت اپراتورهای تلفن همراه بزرگ ایران همراه اول و ایرانسل را بررسی کردیم که می خوانید.

با توجه به اشباع بازار تلفن همراه دو اپراتور اصلی کشور همراه اول و ایرانسل تمام تلاش خود را به منظور جذب مشترکان جدید و جلوگیری از ریزش مشترکان انجام می دهند. از آنجا که اینترنت اکنون یکی از سرویس های اصلی ارایه دهندگان تلفن همراه محسوب می شود و این موضوع نیز برای مشترکان خیلی مهم است اپراتورها بر همین اساس تلاش حداکثری خود را برای ارایه خدمات بهتر با بالاترین سرعت انجام می دهند.

با وجود اینکه همراه اول و ایرانسل پیشرفت خوبی در زمینه ارایه اینترنت پرسرعت داشته‌اند، اما از نظر کیفیت خدمات نسبت به هم متفاوت عمل می‌کنند. در حال حاضر هر دو اپراتور با تجهیز کردن دکل های خود به آخرین تجهیزات نسل چهارم سعی در پیشی گرفتن از یکدیگر دارند.

اما پوشش دهی مهم‌ترین فاکتوری است که در کیفیت اینترنت اپراتورها در مناطق مختلف اثر می‌گذارد. برای مثال در برخی شهرهای ایران، تعداد دکل‌های LTE همراه اول بیشتر از ایرانسل بوده و به همین ترتیب مشترکان این اپراتور در این نواحی، سرعت بالاتری از اینترنت را تجربه می‌کنند.

Open Signal یک اپلیکیشن مشهور برای بررسی کیفیت اینترنت است و تیم بررسی ما نیز توسط این اپلیکیشن اقدام به تست سرعت و پوشش دهی اینترنت همراه اول و ایرانسل کرده است که نتایج این بررسی را در ادامه مرور می کنیم.

پوشش دهی

در Open Signal پوشش دهی همراه اول و ایرانسل روی نقشه نمایش داده می‌شود و از این طریق می‌توان به کیفیت اینترنت هر یک پی برد. برای بررسی پوشش دهی ۴Gهمراه اول و ایرانسل ابتدا نگاهی به عملکرد کلی هر دو در ایران بیاندازید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، هر دو اپراتور شرایط کلی تقریبا مشابهی در کشور دارند البته در جاده ها به نظر می رسد همراه اول تفاوت محسوسی در این بخش دارد، به همین دلیل هم روی بخش‌هایی از نقشه بزرگنمایی می‌کنیم و به کیفیت اینترنت در مناطق مختلف می‌پردازیم.

جاده چالوس

جاده چالوس یکی از مناطق پرتردد ایرانیان بوده و پوشش‌دهی اینترنت در آن برای افراد بسیار مهم است. همانطور که مشاهده می‌کنید، همراه اول در این زمینه بهتر ظاهر شده و پوشش دهی اینترنت ۴Gآن نسبت به ایرانسل بیشتر است.

پارک جنگلی چیتگر تهران

هر دو اپراتور در محدوده نشان داده شده به طور کامل اینترنت ۴Gرا ارایه نمی‌کنند، اما همراه اول در این بخش کمی بهتر از ایرانسل ظاهر شده است.

محله ایوانک تهران

هر دو اپراتور در این محله پوشش تقریبا مشابهی دارند.

مترو شهید همت تهران

در این محدوده هم هر دو اپراتور تقریبا مشابه هم ظاهر شده‌اند و پوشش تقریبا مناسبی از ۴Gدارند.

شهرستان الیگودرز در استان لرستان

پوشش ۴Gبسیار خوب همراه اول در این بخش کاملا مشهود است. پوشش دهی اینترنت ۴Gایرانسل در این محدوده به طور پراکنده بوده؛ به همین دلیل هم مشترکین این ناحیه تجربه اینترنت پرسرعت را نخواهند داشت.

شهر کاشان در استان اصفهان

با وجود اینکه ایرانسل از نظر پوشش دهی به خوبی ظاهر شده، اما همراه اول از محدوده بیشتری پشتیبانی می‌کند.

موراد بالا تنها تعداد محدودی از مناطقی است که توسط اپلیکیشن Open Signal تست کردیم. با بررسی شهرها و مناطق بیشتر توسط این سرویس، عملکرد بهتر همراه اول از نظر پوشش دهی اینترنت ۴Gهمراه اول کاملا مشهود بود. با وجود عملکرد مناسب ایرانسل، این اپراتور در شهرستان‌ها و جاده‌های کشور پوشش دهی اینترنت چندان قوی ندارد. در ادامه برای بررسی بیشتر اینترنت همراه اول و ایرانسل، می‌توانید سرعت دانلود، آپلود و پینگ هر دو اپراتور را در چندین منطقه مختلف مشاهده کنید.

تست سرعت

اولین تست را به صورت اختصاصی در خیابان فرشته تهران اجرا کردیم. در این وضعیت هر دو گوشی در حالت ۴Gو با آنتن‌ کامل بودند.

بعد از تست اختصاصی، سراغ بررسی سرعت اینترنت هر دو اپراتور در چندین شهر مختلف رفتیم. این بخش توسط Open Signal به طور میانگین در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

تهران (شهرک اکباتان)

شهر ساوه

شهر اردبیل

همانطور که مشاهده می‌کنید، در تمامی تست‌های بالا سرعت دانلود و آپلود اپراتور همراه اول در شبکه ۴Gبیشتر از ایرانسل بوده و از این نظر بهتر ظاهر شده است. عملکرد این اپراتور طی بررسی شهرهای بیشتر هم به همین شکل بوده و سرعت دانلود و آپلود بالایی برای آن به ثبت می‌رسد.

جمع بندی

با توجه به تست‌های بالا می‌توان گفت اینترنت ۴G  همراه اول در حال حاضر پرسرعت‌ترین سرویسی است که توسط یک اپراتور تلفن همراه در کشور ارایه می‌شود. پوشش دهی بسیار خوب همراه اول فقط محدود به شهرهای بزرگ نبوده و این اپراتور روی شهرستان‌ها، مناطق کوچک‌تر و جاده‌های مختلف هم تمرکز زیادی کرده تا بهترین تجربه از اینترنت پرسرعت را در اختیار مشترکین خود قرار دهد.

این در حالی است، براساس آمار منتشر شده از سوی همراه اول روند رشد ترافیک دیتا در شبکه اپراتور اول طی  ۵ سال گذشته نشان از رشد ۲۱۵ برابری دارد. طبق آمار ارایه شده به ترتیب از اسفند سال ۹۲ تا اسفند ۹۷ به ترتیب رشد ترافیک همراه اول ۵٫۵، ۳٫۸، ۳، ۲٫۸ و ۱٫۷ دهم برابر بوده است.

همچنین مشترکان همراه اول در سال ۹۶، ۷۸۸ پتابایت اینترنت مصرف کرده اند که این میزان در سال گذشته با رشد ۱٫۷ برابری به ۱۳۱۴ پتابایت رسیده است. همچنین در حال حاضر در شبکه همراه اول ۳۲ میلیون مشترک منحصر به فرد دیتا در بازه زمانی سه ماهه دارد.

طبق آخرین آمار ارایه شده در اردیبهشت ۹۷ مشترکان ایرانسل دیتای روزانه در مرداد ماه ۹۳ رقمی در حدود ۵۴ ترابایت دیتا استفاده کرده اند که این رقم در اسفند سال ۹۶ به ۴۰۶۶ ترابایت رسید.البته به نظر می رسد این رقم با محاسبه میزان مصرف اینترنت در شبکه وایمکس و TDLTE ایرانسل بوده است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر