در حال خواندن
بررسی تبعات اقتصادی مسدودسازی اینستاگرام برای اپراتورها
0

هرچند که استفاده از برخی از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی مانند واتس اپ و اینستاگرام به دلایل ناامنی آن ها در کشور ما غیرقانونی بوده است، اما به دلیل امکانات فراوانی که این اپ ها در اختیار کاربران قرار می دهند، استفاده از آن ها بسیار فراگیر بوده است. اما مسدودسازی ناگهانی دسترسی به این اپ ها هم کاربران و هم اپراتورهای ارتباطی را با چالش های زیادی روبرو ساخته است. این گزارش به موضوع تبعات اقتصادی مسدودسازی اینستاگرام برای اپراتورها می پردازد.

چرا اینستاگرام فیلتر شد

گفته می شود که اینستاگرام به دلیل نبود پلتفرم  های جایگزین برای رفاه حال کاربران به ویژه آن ها که برای انجام فعالیت های اقتصادی خود نیاز به چنین بستری داشتند، تا پیش از رویدادهای اخیر مسدود نشده است. این درحالی است که می بایست بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۶ شورای عالی فضای مجازی به دلیل تخطی های مکرر و فراوان اینستاگرام این پلتفرم  فیلتر می شد. اما پس از رویدادهای اخیر و عملکرد نامناسب اینستاگرام در انتشار عکس های خشونت آمیز، عدم برخورد با صفحاتی با محتوای ساخت مواد انفجاری، بی تفاوتی نسبت به پست های بیشماری (بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار پست) با محتواهایی در حوزه های خرید، فروش و آموزش استفاده از سلاح و مواد مخدر و بی عملی نسبت به ۱۱ میلیون صفحه ای که به انتشار محتوای غیراخلاقی فارسی می پردازند، تصمیم بر آن شد که دسترسی به اینستاگرام مسدود شود.

انسداد اینستاگرام دائمی یا موقت

بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۶ شورای عالی فضای مجازی پیام رسان های خارجی ملزم به داشتن نماینده در کشور هستند. بنابراین طبق این مصوبه نامه ای برای متا ارسال شده است تا آن ها نماینده ای به ایران برای رسیدن به توافقی مشترک را معرفی کنند. در این نامه برای تعیین تکلیف سریعتر وضعیت اینستاگرام در ایران ۱۰ روز فرصت پاسخگویی داده شده است. با توجه به اینکه اینستاگرام با دستور شورای امنیت محدود شده است، ادامه این محدودیت نیاز به مجوز دارد و تکلیف این مجوز را هم سرنوشت مذاکرات با «متا» می تواند مشخص کند. در واقع اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد رسما اینستاگرام برای همیشه فیلتر خواهد بود.

جبران خسارت های اپراتورها به سبب انسداد اینستاگرام

با توجه به شرایط تحریمی کشور ما و نیز مفادی که شورای عالی فضای مجازی در مذاکره با متا درنظر گرفته است به نظر نمی رسد که متا بخواهد نماینده ای را برای گفتگو در مورد چند و چون مدیریت اینستاگرام در ایران بفرستد. بنابراین احتمال انسداد دایمی اینستاگرام چندان دور از ذهن نخواهد بود.

در چنین شرایطی گزارش هایی توسط اپراتورهای رایتل و همراه اول در مورد خسارت های اقتصادی ناشی از انسداد در دسترسی به اینستاگرام ارایه شده که دولت قول مساعد در ارایه بسته های معافیت های مالیاتی و وام در جبران آن داده است. اما از آنجا که خود دولت نیز شرایط اقتصادی مناسبی ندارد چنین به نظر نمی رسد توان عملی کردن قول خود را داشته باشد.

در چنین احوالی منطقی ترین روش برای حل مساله جبران خسارات اقتصادی اپراتورها این است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به مساله ورود پیدا کند و راه حل اقتصادی جدیدی را با تعدیل تعرفه ها ارایه کند. در غیراینصورت با در نظرگرفتن ادامه محدودیت ها در دسترسی به اینترنت اپراتورها با مشکلات جدی روبرو خواهند شد و به هیچ وجه امکان توسعه را نخواهند داشت. در نتیجه کشور در دور باطلی خواهد افتاد و اقتصاد کلی کشور نیز تحت تاثیر همین عقبگردها متضرر خواهد شد.

 

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر