در حال خواندن
برخوردهای سیاسی بلای جان توسعه اینترنت در ایران
0

یکپارچه نبودن تعرفه های حوزه ارتباطات ثابت و سیار یکی از مسایلی است که همواره مورد انتقاد صاحب نظران حوزه آی سی تی کشور بوده و بر همین مبنا ارایه دهندگان اینترنت ثابت خواستار افزایش تعرفه های اینترنت سیار بوده اند.
باتوجه به نارضایتی فعالان بخش ثابت کشور از عدم وجود توازن تعرفه ای بین ارائه کننده خدمات اینترنت، موضوع تعدیل و افزایش تعرفه اینترنت موبایل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند در بلند مدت موجب بقای اینترنت ثابت به عنوان بخش مهمی از صنعت آی سی تی کشور شود.
با وجود این شرایط اما اظهارات دوگانه وزارت ارتباطات از سال ۹۵ تاکنون مانع ایجاد توازن بین قیمت اینترنت ثابت و سیار شده است.
در حالی که مسوولان وزارت ارتباطات در سال های گذشته همواره خواهان افزایش تعرفه های اینترنت سیار به منظور تقویت اینترنت ثابت بوده اند این روزها با اتخاذ سیاست‌هایی۱۸۰ درجه متفاوت با گذشته در صدد پایین نگه داشتن تعرفه اینترنت اپراتور های موبایل هستند. این در حالی است که باتوجه به هزینه های دلاری سرمایه‌گذاری در حوزه اینترنت موبایل، اپراتورهای موبایلی نیز امکان ارایه اینترنت با تعرفه های فعلی را ندارند.
انتقادات اپراتورهای ثابت از تعرفه های اینترنت موبایلی
شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت معتقدند این روزها دچار مشکلات مالی شدند و وضعیت مطلوبی ندارند. حتی برخی از شرکت‌های FCP بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار کردند و می‌گویند پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، موجب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به‌جای اینترنت ثابت باشد و درنتیجه این شرکت‌ها در حال از دست دادن مشترکانشان هستند.
از طرفی گرچه قیمت کالاهای مصرفی یا خدمات ارائه‌شده به کاربران با افزایش روبرو بوده است اما شاید یکی از معدود مواردی که در این سال‌ها علی‌رغم افرایش نرخ ارز، متناسب با آن رشد نکرده، خدمات اینترنتی شرکت‌ها بوده است. این امر هرچند خوشایند کاربران اینترنتی نیست، اما FCPها می‌گویند با سوق دادن کاربران به استفاده از اینترنت همراه، اینترنت ثابت دچار مشکل شده و همین موضوع، در دراز مدت برای توسعه ارتباطی دردسرساز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ارایه دهنده اینترنت ثابت “مبین نت” پیش از این در اظهار نظری بن بست فعلی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت را حاصل عدم توازن توسعه در اینترنت ثابت و سیار دانسته و گفته بود: در حال حاضر قیمت اینترنت نیاز به یک دستور حکومتی برای تغییر و بالا رفتن ندارد، بلکه باید اپراتورهای ارائه دهنده سرویس‌های ۴G که اینترنت را با قیمت پایین به کاربران عرضه می‌کنند، در نرخ‌هایشان تجدید نظر کنند.
وی بر این نظر است که مشکل اصلی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت (FCPها) از زمانی آغاز شد که اینترنت سیار ۴G با قیمتی غیرواقعی وارد ایران شد و نظام توسعه اینترنت ثابت را مختل کرد.
سیاست های دوگانه وزارت ارتباطات
برای درک بهتر وضعیت فعلی بد نیست نگاهی به اظهارات گذشته مسوولان وزارت ارتباطات داشته باشیم تا بتوانیم با درکی بهتر از آنچه در زیر پوست مشکلات اپراتورهای اینترنت ثابت و سیار می گذرد آگاه شویم.
در مهر ماه سال ۹۷ محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تمامی کالاهای مصرفی که حتی وابستگی خاصی به ارز نداشتند با افزایش قیمت روبرو شدند، گفت: اما این در حالی است که وابستگی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به ارز، بیش از ۷۰ درصد است. آذری جهرمی تاکید کرد: مجموع افزایش تعرفه های اپراتورها، تنها ۶ تا ۷ درصد در رشد درآمد آنها تاثیر داشته است و امیدواریم با تغییرات بازار ارز، نرخ خدمات این بخش تثبیت پیدا کند.
در فروردین ماه سال ۹۸ اما حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر و رییس فعلی سازمان رگولاتوری در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر گفت:
«در حوزه موبایل اپراتورها می‌توانند هر گیگابیت بر ثانیه را حسب مصوبات تا ۴۰ هزار تومان به فروش برسانند. این در حالی است که در راستای فضای رقابتی میانگین قیمت هر گیگابیت بر ثانیه ۳.۵ تا ۴ هزار تومان است. در حوزه اینترنت ثابت که قیمت به‌مراتب پایین‌تر هم است.»
در اردیبهشت ماه سال ۹۸ این بار وحید مختاری، مدیرکل نظارت بر خدمات ICT سازمان رگولاتوری ابراز داشت:
«در بررسی‌های صورت گرفته هیچ گزارشی مبنی بر گران‌فروشی شرکت‌های اینترنتی دریافت نکردیم. باید توجه داشت که برخی تعرفه‌هایی که از سوی سرویس دهنده‌ها اعلام می‌شود، کف مصوبات و برخی سقف مصوبات است و اپراتورها مجاز هستند در این بازه قیمتی بین کف و سقف، نرخ سرویس خود را تعیین کنند. اپراتورها عمدتاً کف تعرفه را در فضای رقابتی رعایت می‌کنند و هیچ‌یک از آنها هنوز به اعمال سقف تعرفه نرسیده‌اند. ممکن است از دید کاربران نرخ بسته‌ها گران شده باشد، اما از نظر رگولاتوری گران‌فروشی اتفاق نیافتاده و اپراتورها در بازه زمانی مشخص بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، قیمت‌ها را تعیین کرده‌اند.»
ارزان بودن اینترنت ایران
بررسی نمونه‌های متعدد از اظهارات مکرر مسوولان وزارت ارتباطات و سازمان رگولاتوری از سال‌های ۹۵ تا کنون مشخص می کند که نرخ اینترنت ثابت و سیار در ایران از ارزانترین‌ها در دنیا محسوب می‌شود.
از سوی دیگر براساس اظهارات مسوولان وزارت ارتباطات اپراتورهای موبایل و ثابت اجازه تعیین قیمت‌هایشان در محدوده کف و سقف مصوب رگولاتوری را دارند و البته از نظر مسوولان رگولاتوری تقریبا تمام اپراتورهای ثابت و سیار به دلیل شرایط رقابتی، کف قیمت‌های مصوب را رعایت کرده‌اند.
از سوی دیگر بالغ بر ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز اپراتورهای اینترنت به ویژه اپراتورهای موبایل وابسته به تجهیزاتی است که نیازمند ارز است و قیمت ارز نیز در ماه های اخیر مرتب در حال گرانتر شدن است. در چنین شرایطی به نظر افزایش تعرفه های اینترنت ثابت و سیار می بایست هرچه سریعتر در دستور کار رگولاتوری قرار گیرد و این نهاد به جای تاکید بر حفظ تعرفه ها باید به فکر کنترل زیان وارده به اپراتورها و افزایش تعرفه های آنان باشد.
جمع بندی
نرخ اینترنت ثابت و سیار بنا به اظهارات مکرر مسوولان رگولاتوری و وزارت ارتباطات، همچنان در زمره ارزان‌ترین‌ها در دنیا محسوب می‌شود.
از سوی دیگر نرخ حقوق پرسنل و تورم بنا بر آمار رسمی با افزایش و جهش‌های مکرر مواجه شده است و طبیعی است که بر همین اساس هزینه های اپراتورهای موبایلی و ثابت نیز افزایش یافته است.
نباید از نظر دور داشت که نرخ دلار با شوک بی‌سابقه‌) در تاریخ کشور مواجه شده است و این جهش برای اپراتورهای اینترنت کشور که به گفته وزیر ارتباطات، ۷۰ درصد از تجهیزات مورد نیازشان به نرخ ارز وابسته است، شوک‌ بزرگی محسوب می‌شود.
همچنین بخش اعظم درآمد اپراتورهای موبایل به شکل مستقیم و غیرمستقیم به دولت می‌رسد و دولت نیز همواره امکان تجدید نظر در قدرالسهم خود را دارد.
در نهایت فشارهای دولت برای توسعه، ارتقای مکرر و به روزرسانی خدمات، کیفیت و تجهیزات ارتباطی به نسل‌های جدید اینترنت سیار، همواره از سوی دولت و مصرف‌کنندگان بر اپراتورها وجود داشته و دارد و باتوجه به جمیع این موارد به نظر می رسد برای حفظ اپراتورهای اینترنت ثابت و سیار و تداوم ارایه خدمات اینترنتی توسط آنها وزارت ارتباطات می بایست با افزایش تعرفه ها اقدامی عاجل و مفید را به انجام رساند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر