در حال خواندن
برخلاف نظر صدا و سیما مشخص شد؛ مردم توسعه اینترنت همراه را ترجیح می دهند
0

در خصوص نزاع میان صدا و سیما و وزارت ارتباطات بر سر باندهای فرکانسی طیف ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز، اخیرا وزارت ارتباطات اعلام کرد که باتوجه به پرشدن ظرفیت باندهای اپراتورها، به این باندها که در اختیار سازمان صدا و سیما است نیاز دارد.
صدا و سیما اما جواب ناشیانه¬ای را به وزارت ارتباطات داده و مدعی شد که برخلاف نظر وزارت ارتباطات ظرفیت اپراتورهای موبایلی پر نشده و آنها نیازی به این باندهای فرکانسی ندارند.
از سویی دیگر صدا و سیما در این جوابیه مدعی شده بود که این سازمان باتوجه به برنامه¬ریزی صورت گرفته قصد دارد شبکه¬های صدا و سیما را بر بستر ۴k ارایه کند و به همین منظور به طیف¬های فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز نیاز دارد.
یکی از پیشنهاداتی که از سوی صدا و سیما خطاب به وزارت ارتباطات مطرح شده بود این بود که بهتر است این وزارتخانه شرایطی را فراهم کند که مشترکان به سمت پهنای باند ثابت و خانگی سوق داده شوند چرا که پایین بودن پهنای باند خانگی قابل قبول نیست.
با وجود پیشنهاد مطرح شده توسط صدا و سیما اما نتایج نظر سنجی که به تازگی صورت گرفته مشخص می¬کند که مردم ترجیح می¬دهند که از اینترنت همراه استفاده کنند و چندان علاقه¬ای به استفاده از اینترنت خانگی ندارند.
هفته گذشته وزیر ارتباطات در صفحه شخصی اینستاگرام خود نظرسنجی را در خصوص مقایسه اینترنت خانگی و ۴G مطرح کرد. در این نظرسنجی چند سوال مختلف از کاربران پرسیده شد که نتایج آن بسیار جالب توجه بود.
نتایج این نظرسنجی نشان می¬دهد در شرایطی که کاربران اینترنت خانگی بخش عمده شرکت¬کنندگان در نظرسنجی را تشکیل می¬دهند اما باز هم بیشترین میزان افراد(۵۱درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی) حتی در شرایطی که در خانه هستند استفاده از اینترنت همراه ۴G را به استفاده از اینترنت خانگی ترجیح می¬دهند.
فراموش نکنیم که نتایج یکی دیگر از سوالات این نظرسنجی گویای آن بوده که ۷۵ درصد مردم قیمت اینترنت خانگی را نسبت به ۴G مناسب¬تر ارزیابی می¬کنند پس آنچه که باعث علاقه مردم به اینترنت همراه شده ربطی به هزینه این سرویس¬ ندارد و احتمالا با سهل الوصول بودن و کیفیت این سرویس در رابطه است.
از آنجایی که ۶۳ درصد کاربران اعلام کردند که اینترنت خانگی در اختیار دارند مشخص می¬شود که اینترنت ثابت برخلاف نظر صدا وسیما توسعه خوبی داشته است اما مردم با وجود بهره¬مندی از اینترنت ثابت، بازهم به دلایل کیفی و ساختاری استفاده از اینترنت همراه را ترجیح می¬دهند.
در نظر داشته باشید که نتایج این نظرسنجی می¬تواند بسیار قابل اتکا و قابل تعمیم به کل کشور باشد چرا که اکثریت شرکت کنندگان در آن یعنی ۸۳ درصد آنها در مناطق شهری سکونت داشته¬اند و ۶۸ درصد آنها در شهرهایی خارج از استان تهران زندگی می¬کنند. پس این نظرسنجی به تناسب توانسته به خوبی ترکیبی کامل از مناطق شهری و روستایی را پوشش دهد.
همچنین شرکت همزمان گروهی از دانشجویان و دانش¬آموزان در این نظرسنجی باعث شده که طیف شرکت-کنندگان در آن کامل و قابل استناد باشد.
نگاهی عمیق¬تر به نتایج این نظرسنجی نشان می¬دهد که مشتریان اینترنت ثابت و همراه پاسخی ارایه داده¬اند که به نوعی جواب انتقاد مطرح شده توسط صدا و سیما است.
درواقع می¬توان گفت برای نخستین بار سازمان صدا و سیما با واکنش مردمی مواجه شده، مردمی که با وجود بهره¬مندی از اینترنت خانگی، ترجیح می¬دهند از اینترنت همراه استفاده کنند. این در حالی است که در ادعای مطرح شده در اطلاعیه صدا و سیما از وزارت ارتباطات خواسته شده بود که روی پهنای باند ثابت سرمایه¬گذاری شود.
حالا که همه اپراتورها در خصوص دریافت باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز ابراز نیاز کرده¬اند و زمینه توسعه اینترنت در کشور را در پیوند با این باندها می¬دانند و از سویی دیگر بنا بر اعلام نظر کارشناسان برد بالای فرکانس¬های کوتاه، این فرکانس¬ها را به انتخابی مناسب برای اپراتورها تبدیل کرده است انتظار می¬رود که صدا و سیما باندهای مذکور را تخلیه کرده و به وزارت ارتباطات و اپراتورها واگذار کند.
با این وجود اما صدا و سیما ترجیح داده برای سال¬ها از این باندهای فرکانسی هیچ استفاده¬ای نکرده و با وجود بلا استفاده ماندن آنها، از تحویل این فرکانس¬ها خودداری کند.
به نظر می رسد ادامه روند فعلی از سوی صدا و سیما نه تنها منفعتی برای کشور نداشته و مانع توسعه و افزایش سرعت اینترنت همراه می¬شود، بلکه با نظر اکثریت مردم کشور نیز در تضاد است.
در چنین شرایطی تن دادن به خواست مردمی و واگذاری باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز به وزارت ارتباطات می-تواند معقولانه¬ترین و بهترین انتخاب صدا و سیما در شرایط فعلی باشد، که انتظار می¬رود این مهم هرچه سریعتر به انجام برسد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر