در حال خواندن
برای اولین بار با هواپیما سفر می‌کنم
0

انجام دادن هر کاری برای اولین بار نگرانی‌ها و دغدغه‌های خاص خودش را دارد. سفر با هواپیما هم همینطور است و افرادی که برای اولین بار می‌خواهند با هواپیما سفر کنند، معمولا سوالات زیادی در ذهن خود دارند. ولی این مسئله اصلا جای نگرانی ندارد؛ چون تمام انجام مراحل سفر هوایی از خرید بلیت هواپیما گرفته تا رفتن به فرودگاه و سوار هواپیما شدن، به سادگی قابل انجام هستند. فقط کافی است چند نکته کلی را بدانید تا بتوانید با آرامش خاطر به فرودگاه بروید و از سفر خود لذت ببرید. در این مقاله قصد داریم نکاتی که باید برای اولین سفر هوایی خود در نظر بگیرید را بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

نکاتی که قبل از رفتن به فرودگاه باید رعایت کنید

کار خیلی مهمی که قبل از رفتن به فرودگاه باید انجام دهید، چک کردن مدارک مورد نیاز برای سفر است. مدارکی که حتما باید به همراه داشته باشید این موارد هستند: شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت و رزرو هتل. فراموش نکنید اگر می‌خواهید به یک سفر خارجی بروید، مهم‌ترین مدرک شناسایی مورد نیاز شما پاسپورت است. بهتر است برای جلوگیری از ایجاد هر گونه نگرانی، شب قبل از پرواز این مدارک را چک کرده و داخل پوشه‌ای جداگانه قرار دهید.

مورد بعدی که قبل از رفتن به فرودگاه باید چک کنید، بلیت هواپیما است. البته گفتنی است که این روزها اکثر ما خرید بلیت هواپیما را به صورت اینترنتی انجام می‌دهیم و دوران بلیت کاغذی تقریبا به سر رسیده است. با این حال، اگر بلیط شما کاغذی بود، مطمئن شوید که آن را در جایی مناسب کنار مدارک شناسایی خود قرار می‌دهید. اگر هم بلیت خود را به صورت اینترنتی خریده بودید، نیازی به پرینت گرفتن آن نیست. فقط کافی است عکس بلیط یا فایلی از آن که از سمت هواپیمایی برایتان ایمیل می‌شود را روی گوشی خود ذخیره کنید و در فرودگاه به هنگام چک کردن بلیط‌ها، آن را به مسئول مربوطه نشان دهید.

بعد از خرید بلیط هواپیما، دو ساعت قبل پرواز در فرودگاه باشید

چه زمانی به فرودگاه برویم؟

برای پروازهای داخلی حداقل یک ساعت و برای پروازهای خارجی حداقل سه ساعت قبل از پرواز باید در فرودگاه باشید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از حرکت حتما مسیر ترافیکی منتهی به فرودگاه را چک کنید تا با تاخیر به فرودگاه نرسید و مشکلی برایتان پیش نیاید.

در فرودگاه به چه نکاتی توجه کنیم؟

حدودا یک ساعت قبل از پرواز، کانتر پرواز شما باز می‌شود و این مسئله از طریق بلندگوی فرودگاه و تابلوهای اعلانات به اطلاع شما می‌رسد. در این زمان شما باید با حضور در کانتر پرواز، چمدان‌هایی که باید به بخش بار منتقل شوند را به مسئول کانتر تحویل دهید.

حداکثر وزن باری که می‌توانید با خود ببرید، هنگام خرید بلیت هواپیما به شما اعلام می‌شود. در بعضی هواپیماها شما اجازه به همراه داشتن بار ندارید. ولی به طور کلی، روال به این صورت است که وزن مجازی از چمدان‌ها را به قسمت کانتر تحویل می‌دهید و وسایلی مثل کیف دستی و لپ‌تاپ را می‌توانید همراه خود به داخل کابین ببرید.

پس از تحویل بارها، کارت پرواز به شما تحویل داده شده و مدارک شما چک می‌شوند. در این زمان می‌توانید به سمت سالن انتظار پروازهای خروجی بروید. از این سالن حدودا نیم ساعت طول می‌کشد تا با اتوبوس به سمت هواپیما بروید. در اینجا مدارک شما برای آخرین بار مورد بررسی قرار می‌گیرند و سپس با اتوبوس تا پای هواپیما خواهید رفت.

داخل هواپیما به چه نکاتی توجه کنیم؟

با پشت سر گذاشتن تمام مراحلی که گفته شد، حالا می‌توانید با خیال راحت سوار هواپیما شوید. در اینجا شما به کمک مهماندار صندلی خود را پیدا خواهید کرد. سپس باید بار دستی خود را داخل کابین بالای سرتان بگذارید و از بسته شدن درب کابین هم مطمئن شوید. فراموش نکنید که به هنگام تهیه بلیت هواپیما ، در مورد وسایلی که می‌توانید با خود به داخل کابین ببرید تحقیق کنید.

بعد از مستقر شدن در صندلی، مهماندارها از اینکه کمربند شما به دستی بسته شده است اطمینان حاصل می‌کنند. اگر کمربند هواپیما برایتان کوچک بود، می‌توانید به مهماندار اطلاع بدهید تا کمربند بزرگتری برای شما بیاورد.

چرا بلیط چارتر بخریم؟

طبیعی است که به هنگام بلند شدن و به اصطلاح تیک‌آف هواپیما نگران باشید. ولی جای هیچ نگرانی وجود ندارد. بهتر است آبنبات‌هایی که مهماندار به شما تعارف می‌کند را بردارید و زیر زبان خود بگذارید تا دچار افت فشار نشوید.

در فرودگاه مقصد به چه نکاتی توجه کنیم؟

وقتی هواپیما به روی زمین نشست، برای باز کردن کمربند ایمنی باید تا باز شدن درب‌های هواپیما صبر کنید. مراقب باشید وسایلی که در کابین دارید را جا نگذارید. اگر اسم ترمینالی که باید از آن خارج شوید روی بلیت هواپیما نوشته نشده، می‌توانید اسم ترمینال را از مهماندار بپرسید.

اگر پرواز شما خارجی است، برای ورود به کشور مقصد، پاسپورت شما در فرودگاه بررسی می‌شود و احتمالا مدتی را در فرودگاه معطل خواهید شد.

سفر به سلامت!

اولین بار سفر کردن با هواپیما از آن دسته کارهایی است که خاطره‌اش تا آخر عمر به یاد ما می‌ماند. البته خوب بودن این خاطره به نکات زیادی بستگی دارد از جمله جایی که بلیت خود را از آن خریداری می‌کنید. مثلا اگر می‌خواهید رزرو بلیت هواپیما از علی بابا را انجام دهید، مطمئن باشید اولین سفر هوایی‌تان برای شما خاطره‌ای دلچسب رقم خواهد زد. فراموش نکنید که تجربیات خود از اولین سفر با هواپیما را با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده
مهدی صادقی

ارسال یک نظر