در حال خواندن
با قاطعیت از بخش خصوصی حمایت می‌کنیم
0

مراسم تودیع وزیر سابق و معارفه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت با حضور معاون اول رییس‌جمهور و جمعی از مقامات کشوری و معاونان،‌ مدیران این وزارتخانه و با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی، برگزار شد.
فناوران- این مراسم با سخنرانی معاون اول رییس‌جمهور، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همراه بود. همچنین در این مراسم که در محل سالن اجتماعات مرکز مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، نمایندگانی از انجمن‌ها و تشکل‌های صنعتی و معدنی، کنفدراسیون صنعت ایران، اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی و شورای اصناف به ایراد سخنرانی پرداختند و نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را برای پیشبرد اهداف اقتصادی، صنعتی، معدنی و تجاری کشور مطرح کردند.
حمایت قاطع از بخش خصوصیاسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در این مراسم گفت: هنر وزارت صنعت و معدن سیاست‌گذاری‌های مطلوب برای بخش خصوصی است و این بخش نقطه اتکای فعلی کشور برای حل مشکلات قلمداد می‌شود.وی افزود: استفاده از توانمندی‌های فضای محیطی و مهیا کردن فضای فعالیت بخش خصوصی بحث قابل توجهی است و باید بگویم که این دولت با قاطعیت از بخش خصوصی در همه عرصه‌ها در چارچوب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ حمایت می‌کند. معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه “این حمایت صرفا زبانی نیست”، گفت: فعالان بخش خصوصی انسان‌های فهیمی هستند و می‌دانند که وقتی درباره حمایت از بخش خصوصی صحبت می‌شود، چقدر این بحث جدی است و چقدر جدی نیست. جهانگیری در ادامه با بیان اینکه اقتصاد کشور با فعال شدن بخش خصوصی در هر سطح می‌تواند سرمایه‌گذاری کند، گفت: ما باید برای این بخش رقابت سالم ایجاد کنیم نه اینکه به شرکت‌های دولتی بگوییم با شرکت‌های خصوصی وارد برخی رقابت‌ها شوند. معاون اول رییس‌جمهور، درگیر نکردن بخش خصوصی در چارچوب پیچ و خم‌های اداری و نیز شفاف‌سازی سیاست‌ها را از جمله موارد قابل توجه در این راستا عنوان کرد و افزود: امروز تنها ابزار حمایتی از بخش صنعت و معدن، تعرفه‌هاست ولی نباید دیوار تعرفه‌ها اینقدر بلند باشد که مواردی چون قاچاق کالا شکل بگیرد. اگر دولت قادر باشد فضای اطمینان‌بخش به وجود بیاورد، بخش خصوصی به صورت جدی وارد این عرصه می‌شود و باید دانست که در این راستا دولت در سیاست‌های اقتصاد کشور به دنبال تغییر است. جهانگیری در پایان گفت: ما از بخش خصوصی سالم با تمام قدرت حمایت می‌کنیم ولی جایی که احساس کنیم زد و بندهای ناسالم وجود دارد، جلوی آن گرفته می‌شود.
استرداد لایحه واگذاری نمایشگاه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت نیز از ارسال لایحه دو فوریتی واگذاری نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به سازمان صداوسیما در روزهای پایانی دولت دهم ابراز تعجب کرد و گفت: این لایحه در دو روز آینده از مجلس مسترد خواهد شد. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: دولت در روزهای پایانی خود لایحه‌ای دو فوریتی را برای واگذاری نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به سازمان صداوسیما به صورت دو فوریتی ارسال کرده است که این شیوه ارسال لایحه جای تعجب دارد، چراکه لایحه دوفوریتی تنها برای موارد امنیتی و مواردی لحاظ خواهد شد که چنانچه اقدامی صورت نگیرد، کشور دچار ضرر می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این که واگذاری نمایشگاه از یک دستگاه به دستگاه دیگر چه فوریتی داشته است جای تعجب دارد و بر همین اساس، دولت یازدهم لایحه مربوط به آن را از مجلس مسترد خواهد کرد. وی همچنین گفت: امروز و فردا از مجلس درخواست استرداد لایحه را خواهیم داشت. نعمت‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اولویت‌بندی تجاری ادامه خواهد یافت، گفت: اولویت‌بندی ده‌گانه کالاها برای اختصاص ارز مبادلاتی ادامه خواهد یافت و تا زمانی که شرایط به لحاظ ارزی تغییر نکند، این اولویت‌بندی پابرجا خواهد بود.
اتاق بازرگانی در خدمت نعمت‌زادهرییس اتاق بازرگانی تهران هم در مراسم معارفه نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کسی جرات مخالفت با نعمت‌زاده را ندارد. اتاق بازرگانی و اعضای آن در خدمت وی هستند. یحیی آل‌اسحاق گفت: برنامه‌های نعمت‌زاده در حوزه صنعت پخته است و در بخش بازرگانی نیز متناسب با اقتضائات زمان است. وی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی و اعضای آن در خدمت نعمت‌زاده هستند گفت: رشد و توسعه اقتصادی امکان‌پذیر نیست مگر با ثبات اقتصادی، رقابتی شدن اقتصاد و حل مسایل بین المللی. نعمت‌زاده باید فقرزدایی و عدالت اجتماعی را در برنامه‌های خود بگنجاند.
قیمت‌ها کنترل می‌شونددر ادامه قاسم نوده‌فراهانی، رییس شورای اصناف با تاکید بر اینکه کارهای اجرایی همیشه با دشواری انجام می‌شد گفت: اصناف جواب اعتمادهای غضنفری را همواره با حمایت از برنامه‌های دولت نشان داد. وی با بیان اینکه اگر حمایت‌های اصناف نبود هدفمندی‌ یارانه‌ها هرگز اجرایی نمی‌شد گفت: در حال حاضر سه میلیون واحد صنفی، هفت هزار و ۷۶۵ اتحادیه و ۳۶۰ مجمع امور صنفی در کشور داریم که نقش آنها در تولید ناخالص ملی در حدود ۱۷/۵درصد است. فراهانی با تاکید بر اینکه اصناف سالانه ۴۰۰ نمایشگاه در سراسر کشور در ایام نوروز، ماه رمضان و ایام آغاز مدارس در مهر ماه برگزار می‌کنند، گفت:‌ ما از رشد بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری می‌کنیم و این در حالی است که پیش از ورود اصناف به موضوع برگزاری نمایشگاه‌ها تنها ۱۵ تا ۲۰ نمایشگاه در کشور برگزار می‌شد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر