در حال خواندن
با بهترین اتوبــوس جهان در سـال ۲۰۱۳ آشنا شوید
0

همیشه کسب عنوان برترین، قویترین، زیباترین و کلا هر عنوانی که نشانهای از برتر بودن یک کمپانی یا محصول باشد، برای رقبا و شرکتها از اهمیت بالایی برخوردار است تا جایی که حتی کمپانیهای بزرگ در برخی مواقع اقدام به بزرگنمایی میکنند تا در جایی برای خود نام و نشانی دست و پا کنند.
به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، در کنار انتخاب برترین کشنده و کامیون سال که از سال ۱۹۷۷ اجرا میشود، انتخاب برترین اتوبوس اروپا نیز  از سال ۱۹۹۰ در این قاره به انجام رسیده که با توجه به برتری تولیدات شرکتهای سازنده این قاره نسبت به دیگر مناطق دنیا و از طرفی حضور این محصولات در سراسر جهان، میتوان این انتخاب را درست همانند رده کامیون ها و کشنده ها، به سراسر جهان تعمیم داد. پس همراه میشویم با برترین اتوبوس دنیا در سال ۲۰۱۳.  سیتارو و مدلهای مختلف  مرسدس بنز در گروه دایملر AG قرار دارد. این گروه که اعضایی از سراسر دنیا در آن حضور دارند، محصولات مسافربری خاص و صدالبته معتبری چون فوسو، سترا، توماس بیلت باس و مرسدس بنز دارد. سترا را باید یک فوقلوکسساز به حساب آورد و مرسدس بنز را یک کمپانی همهکاره در این گروه دانست. این شرکت محصولات متنوعی برای جابهجایی مسافران داشته که از ون، میدی باس و اتوبوسهای شهری گرفته و به نمونههای بینشهری ختم میشود؛ اتوبوسهایی که درست مثل دیگر تولیدات این شرکت معتبر، برای خود جایگاه ویژهای در دنیا دارند. برای اثبات این حرف، همین نکته کافی است که بدانیم همانطور که کشندهها و کامیونهای بنز تا امروز بیشترین تعداد انتخاب به عنوان برترین محصول ساخته شده در دنیا را دارند، اتوبوسهای این شرکت نیز با ۵ بار انتخاب، برترین عنواندار در این لیست بوده که در تعقیب خود نامهای بسیار معتبری چون MAN و نئوپلان را میبینند.

اما یکی از این محصولات که تا الان ۲ بار برترین اتوبوس دنیا انتخاب شده، نامش سیتارو است. این خودرو که نمونه درونشهری از محصولات بنز است، با کد O530 شناخته میشود که در سال ۱۹۹۷ جانشین مدل O405 شد. این اتوبوس در ۵ مدل عرضه میشود که از ۲ تا ۴ محور داشته، کوچکترین نمونه مدل دومحوره ۱۰.۵متری است و بزرگترین سیتارو نیز به صورت ۴محوره ۲۰متری است که یکی از بزرگترین اتوبوسهای شهری دنیا محسوب میشود که صدالبته استفاده از چنین مدلی در بسیاری از شهرهای دنیا ممکن نیست!  سیتارو همچنین در ۲ نوع سلول سوختی هیدروژنی و هیبریدی نیز عرضه میشود.  سیتارو برترین اتوبوس سال ۲۰۱۳  مهمترین هدف در ساخت و توسعه نسل جدید سیتارو که با موتور و پیشرانه یورو۶ عرضه شده و توانست تا نظر مساعد هیات ژوری (کارشناسان و نویسندگان) را جلب کند، استفاده از تکنولوژیهایی برای کاهش مصرف سوخت، کمکردن استهلاک و در حالت کلی صرفهجویی و بهرهوری اقتصادی است که امروزه به یکی از مهمترین اهداف کمپانیها در رده خودروهای کار و تجاری تبدیل شده است.

البته همانطور که آکتروس نسل جدید اولین کامیون تولیدی دنیا با پیشرانه های یورو ۶ بود و توانست به خاطر همین امتیاز بزرگ، عنوان برترین کامیون سال ۲۰۱۲ را از آن خود کند، سیتارو نیز اولین اتوبوس استاندارد و تولیدی دنیا با موتورهای یورو ۶ بوده که در مقابل رقبای قدری که اکثرا از سیستمهای هیبریدی استفاده کرده بودند، توانست به موفقیت برسد. این اتوبوس برای کاهش آلایندگی از تمامی تکنولوژیهای موجود به بهترین شکل بهره برده است. برای مثال، یک سیستم کاملا پیشرفته کنترل آلودگی در این اتوبوس به کار رفته که در همکاری با سامانه SCR که در پیشرانههای یورو ۶ حضور دائمی دارد، همراه با استفاده از مایع ادبلو، سامانه EGR، مبدل کاتالیتیکی اکسیدکننده ذرات کوچک آلودگی به منظور تجزیه بهتر و شکستهشدن ساختار سخت آنها، در یک مسیر بسته با فیلترهای مورد نیاز موجب میشوند تا این پیشرانه در کنار نیروی بالای تولیدی از آلایندگی کمی نیز برخوردار باشد.  از آنجایی که همیشه توسعه و بهروزکردن محصولی که برای خود اسم و رسمی دارد، هم سخت است و هم خطرناک، از این نظر که محصول جدید باید هم جانشین شایستهای برای نسل قبلی باشد و هم بتواند بر رقبای جدید توان غلبه داشته و از طرفی نظر طرفداران تعصبی را برآورده کند، به همین منظور برای توسعه نسل جدید سیتارو، با در نظر گرفتن عنصر اصلی و مثبت نسل قبل، اتوبوسی تدارک دیده شده است که در کنار صرفه اقتصادی، از نظر ایمنی، کارایی، بازده فنی و راحتی در رده بالایی قرارداشته باشد.

 قوای محرکه و فاکتور اصلی موفقیت  یکی از پیشرانه هایی که برای این مدل در نظر گرفته شده است، از نوع ۶ سیلندر خطی توربو دیزل بوده که با کد OM936  و ۷.۷ لیتر حجم در کنار پیشرانه OM470 با ۱۰.۷ لیتر حجم موتور، هر دو پیشرانه استاندارد یورو ۶ را به راحتی پاس میکنند. این دو پیشرانه با خروجیهای مختلفی در دسترس بوده که موتور اولی دارای دو خروجی ۲۹۹ و ۳۵۴ اسب بخاری است و موتور پیشرانه دوم نیز دو خروجی ۳۶۰ و ۳۹۴ اسبی دارد.  فیلتر و صافی ذرات خروجی از راه اگزوز بسیار کارا بوده و در سال حدود ۲.۶ تن گاز CO2  وارد جو میکنند ضمن اینکه هر ۲ سال یا طی مسافت ۱۲۰ هزارکیلومتر نیاز به تعویض دارند.

یکی از مهمترین فاکتورهایی که به گفته کارشناسان و مهندسان مرسدس بنز باعث موفقیت این اتوبوس شده، زیبایی بصری آن است که نهتنها زیبا بوده، بلکه جذاب نیز به نظر میرسد. در این راستا مهندسان طراح این خودرو، با طویلکردن عقب آن نسبت به نسل قبلی به میزان ۳۰ سانتیمتر بر این اثر بیشتر افزودهاند. این تغییرات باعث شدهاند تا نمای عقب ظاهری دینامیک و پویا داشته باشد که در همراهی با پانل و شیشه  عقب، تاثیر آن بیشتر شده و یک نمای بسیار کلاسیک و زیبا را پدید آورد. در این قسمت که مهندسان طراح، مانور زیادی روی آن کردهاند، از چراغهای دوباره طراحی شده عقب با استفاده از نوارهای LED با طول عمر بالا به نحو ماهرانهای استفاده شده است.  فاکتور دوم  یکی دیگر از عوامل اصلی این انتخاب از سوی کارشناسان، راحتی و آرامش حاکم بر فضای سرنشینان است. در زمانی که این اتوبوس زیبا برای سوارکردن مسافران توقف میکند، در ورودی و خروجی آن، نوارهای روشن LED به مسافران خوشامد گفته و با کف کوتاهی که دارد، سوار و پیادهشدن مسافران حتی افراد کهنسال و کسانی که دارای معلولیتهای بدنی هستند، به راحتی ممکن است.

 نمای داخلی و دکور فضای سرنشینان با کیفیت بسیار خوب و طراحی و ارگونومی بالایی همراه بوده و باعث میشود تا سرنشینان چه در مدلهای ساده و چه مدلهای آکاردئونی و مفصلدار از راحتی و آرامش بینایی خوبی برخوردار باشند. فضای داخل با طراحی و نورپردازی نوارهای LED ادامهدار بوده و روی نورپردازی داخل به شکل ماهرانهای کار شده است؛ به نحوی که درجه نور در همه قسمتهای این اتوبوس برابر بوده و آرامش ذهنی خاصی برای مسافران پدید میآورد. 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر