در حال خواندن
بالاخره روزی «کورش کبیر» را می سازم
0

بانی فیلم آنلاین:گروه سینمای ایران- در حالیکه مسعود جعفری جوزانی برای ساخت فیلم تازه اش درخواست مجوز کرده، همچنان بحث بر سر ساخت پروژه «کورش کبیر» توسط این کارگردان در رسانه های مختلف مطرح است.
روز گذشته مصاحبه مطولی به نقل از جعفری جوزانی روی خروجی خبرگزاری برنا قرار گرفت که در بانی فیلم هم منتشر شد. گفتگویی که درباره دلایل منتفی شدن ساخت فیلم تاریخی «کورش کبیر» بود و در  بخشی از مصاحبه به نقل از  جوزانی عنوان شده بود :«باور کردنش سخت است که برای ساخت پروژه ملی کورش کبیر، کشور ثروتمند ما پول نداشته باشد. این موضوع باعث می شود که ما درمقابل کورش شرمنده باشیم….»
جوزانی روز گذشته این گفتگو را از اساس تکذیب کرد و به بانی فیلم گفت: مدتهاست درباره این پروژه صحبت نکرده ام اما در این مصاحبه به گونه ای از من نقل قول آورده اند که گویا مشکل ساخته نشدن پروژه کورش کبیر کمبود بودجه است. در حالیکه وزارت ارشاد مجوز ساخت به این فیلم نداد، این درحالی بود که ما سرمایه گذارانی از بخش خصوصی داشتیم و حتی قرار نبود ریالی از بودجه های دولتی برای تولید فیلم ارتزاق کنیم.
این کارگردان درباره بسته شدن پرونده ساخت این فیلم گفت: پرونده ساخت فیلمنامه کورش کبیر برای من هیچ وقت بسته نمی شود. نه این پروژه و نه پروژه «باسکرویل» که شرایط برای ساخت آن نیز برای من فراهم نشد. این فیلم ها می تواند به رشد جامعه کمک کند، این فیلمنامه ها دغدغه من بوده که برای تحقیق و نگارش آن وقت زیادی صرف کرده‌ام. بی دلیل به سمت ساخت این فیلم ها کشیده نشدم.
جوزانی در ادامه گفت: آرزو دارم روزی شرایطی مهیا شود تا این دو فیلم را بسازم. «کورش کبیر» چند سال از وقتم را گرفت. حالا هم به این دلیل تقاضای پروانه ساخت برای فیلم دیگری کرده‌ام چون احساس می کنم عمرم در حال تلف شدن است.
¿ ¿ ¿
جوزانی در توضیحی که برای خبرگزاری برنا ارسال کرده به این مصاحبه واکنش نشان داده است. این توضیح  به شرح زیر است:
مدیر محترم مسؤول خبرگزاری برنا
با سلام و احترام به آن رسانه محترم
متأسفانه بخش سینمایی خبرگزاری شما مصاحبه ای را از قول من درج کرده که اساساً کذب است. شاید علت اصلی اعتراض من به چنین عملی علاقه شدیدم به رسانه و ارزش های آن است. ارزش و اعتباری که ریشه در راستگویی و امانت داری در خبر رسانی دارد. دروغ شر خیر است. رسانه را سست و بی پایه، و اعتماد مردم را از آن سلب می‌کند. مدتهاست که بنده هیچ مصاحبه ای درباره «کورش کبیر» با هیچ رسانه ای از جمله رسانه شما نداشته ام. ماهها قبل، یعنی خیلی قبل تر از انتخابات اخیر ریاست جمهوری درباره عدم وجود بودجه در تلویزیون برای سریال «پوریای ولی» صحبت کردم اما هیچ گاه هیچ صحبتی درباره بودجه فیلم سینمایی «کورش کبیر» نکرده ام. دو سال پیش که من و علی معلم برای «کورش کبیر» درخواست پروانه ساخت کردیم، دسترسی کامل به سرمایه گذاران بخش خصوصی داشتیم و حتی یک فیلتر هم از انبار فارابی یا هیچ ارگان دولتی دیگر درخواست نکردیم. اما متأسفانه برای آن پروانه ساخت صادر نشد. و تحریم های ناعادلانه، بخش خصوصی را هم از ما گرفت و عمرمان تلف شد. اکنون مصاحبه شما این را می رساند که مشکل عدم ساخت فیلم کورش مشکل بودجه بوده است، که کذب است. متأسفانه خبر درج شده خبرگزاری شما از طرف روزنامه ها هم مورد استقبال قرار گرفته و صحبت کردن درباره آن، بحث بازگرداندن آب ریخته به جوی است.
¿ ¿ ¿
پروژه جدید جوزانی «چگونه آموختیم  پیتزا بخوریم و خوشبخت باشیم» نام دارد که سال ۸۱ در دوره حضور محمدرضا حیدریان پروانه ساخت گرفته بود. تهیه‌کنندگی این فیلم را مرتضی شایسته و فتح‌ا… جعفری جوزانی بر عهده دارند. طرح «چگونه آموختیم…» متعلق به جوزانی است که فیلمنامه آن توسط محمدهادی کریمی و مسعود جعفری جوزانی به طور مشترک نوشته شده است. داستان این فیلم درباره حرص و طمع و تمایل افراد برای کسب قدرت در شرایط ویژه است و وضعیتی که خیلی از انسان‌ها در آن شرایط درونیات خود را نشان می‌دهند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر