در حال خواندن
اپراتورها از مشکلات رایتل خوشحال نباشند
0

به گفته عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی،‌ اگر امروز برای اپراتور سوم (رایتل) مشکلاتی ایجاد شده، اپراتورهای دیگر نباید خوشحال باشند چرا که مشکلات موجود در زمینه مکالمه تصویری، در ارتباط با اینترنت نیز وجود دارد.
نود آی سی تی – شاه‌میرزایی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی روز گذشته در چهارمین همایش بین المللی مخابرات ایران، به روند شکل‌گیری شورای عالی فضای مجازی و بخشی از فعالیت‌های این شورا طی یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: شورای عالی فضای مجازی به دلیل آنکه شورایی فرابخشی محسوب می‌شود، وابستگی خاصی به هیچ یک از دستگاه‌ها ندارد و ما می‌توانیم بدون تعصب بر روی بخشی خاص وارد عمل شویم که این مسئله حسن بزرگی محسوب می‌شود.
وی عنوان کرد: گاه ممکن است مدیران در یک دستگاه دولتی چندین بار تغییر کنند اما در نهایت در مواجهه با بخش خصوصی از عملکرد آنها دفاع می‌شود.
شاه میرزایی یادآور شد: شورای عالی فضای مجازی به هیچ یک از قوای کشور وابستگی ندارد و فراتر از قوه‌ها کار می‌کنند.
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: در شرایط فعلی در کشور چاره‌ای جز ملی فکر کردن نداریم و لازم است که بخش‌های مختلف به کمک شورا بیایند و نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارند.
او با بیان این‌که تاکنون تنها یک سال از فعالیت‌های شورای عالی فضای مجازی گذشته است عنوان کرد: نیمی از این مدت به تلاش برای ایجاد مباحث ساختاری گذشته است و از آن پس اقدامات این شورا آغاز و اتفاقات خوبی پیگیری شده است.
وی در ادامه صحبت‌های خود به بحث دیتاسنترها اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت ایجاد دیتاسنترها بیان کرد: قیمت پهنای باند دیتاسنتر نباید با بقیه ‌بخش‌ها یکی باشد که در این زمینه ما از شرکت ارتباطات زیرساخت خواسته‌ایم تا همکاری‌های لازم را انجام دهد.
وی در ادامه CDN را حلقه رابط بین مباحث زیرساختی و محتوایی برشمرد و با بیان اینکه امروزه بیش از ۵۰ درصد ترافیک دنیا برروی CDNها مدیریت می‌شود یادآور شد: شورای عالی فضای مجازی طی چند روز گذشته اصول CDN را به بخش‌های مختلف ابلاغ کرده و اکنون شرکت‌ها می‌توانند درخواست مجوز بدهند.
شاه‌میرزایی گفت: شورای عالی فضای مجازی در امور اجرایی دخالت نخواهد داشت.
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در ادامه به بحث محتوا پرداخت و با بیان اینکه مباحث محتوایی کاری به مراتب پیچیده‌تر از بخش‌های دیگر دارند، گفت: به عنوان مثال شما در چند وقت گذشته مشکلات مختلف اپراتور سوم تلفن همراه را دیده‌اید که این مشکلات مخصوص رایتل هم نیست. در این میان گاه ممکن است شرکت‌های رقیب احساس خوشحالی کنند اما شرکت‌های رقیب خوشحال نباشند چرا که درباره آنها نیز این احتمال وجود دارد و هر آنچه درباره تماس تصویری وجود دارد درباره اینترنت هم هست.
وی عنوان کرد: موضوع رایتل نشان داد که اگر بدون بررسی زیرساخت‌های مختلف کشور مجوزی برای فعالیت صادر شود در آینده مشکلات متعدد ایجاد خواهد شد و در این میان یک شرکت گلایه دارد که چرا پس از آ‌ن که به طور مثال یک میلیارد تومان هزینه کرده اکنون دچار این مشکلات شده است.
شاه میرزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه لازم است مسایل مربوط به محتوا به درستی حلاجی شوند بیان کرد: شورای عالی فضای مجازی تمام مسایل را زیر نظر دارد و درباره بخش‌های مختلف بررسی می‌کند، حتی پیش از این یک شائبه وجود داشت که در این شورا جای نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت خالی است که روز گذشته این بخش نیز اضافه شد. البته اکنون ممکن است دستگاه‌های دیگری عضو این شورا نباشند اما به هر حال از نظرات آن‌ها استفاده می‌شود.
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: ‌در این میان گاه ممکن است درباره تصمیمات شورا مقاومت‌هایی شود اما به هر حال با کمی صبر و حوصله این موضوع درست خواهد شد؛ ممکن است یک سازمان وقتی مصوبه‌ای برایش ارسال می‌شود، خیلی جدی عمل نکند اما در نهایت باید این مسیر را طی کند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث IXP (نقاط تبادل اطلاعات) اشاره کرد و با بیان اینکه در این زمینه‌ برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته افزود: به هیچ عنوان برای کشور شایسته نیست که ما فاقد این بخش باشیم. چرا که اکنون کشورهایی مانند افغانستان و آنگولا هم به این بخش دسترسی دارند.
وی ورود به حوزه IP ترانزیت را از دیگر برنامه‌های شورا دانست و گفت: قرار بر این بوده که ما تا پایان برنامه پنجم هاب منطقه باشیم، همچنین قرار بر این بوده که رتبه دوم منطقه را داشته باشیم اما اکنون در جایگاه هفتم هستیم و این در حالی است که در همین شرایط نیز کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به ما انجام داده‌اند.
وی در ادامه به کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال این کشور اکنون ۱۶۰۰ گیگ پهنای باند ورودی دارد اما پهنای باند ورودی ما زیر ۱۰۰ گیگ است در حالی که موقعیت جغرافیایی ایران موقعیتی عالی و ویژه است.
شاه میرزایی ادامه داد: اکنون ما باید فروشنده پهنای باند به دیگران بودیم چرا که معمولا این مهم برعهده کشورهایی است که سر چهار راه‌های ارتباطی قرار دارند و شاید یکی از دلایل آنکه اکنون مالکیت پهنای باند از آمریکا به اروپا منتقل شده، ریشه در همین موقعیت جغرافیایی داشته باشد.
به گزارش ایسنا، این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه اکنون باید محصولات محتوایی با سرعت بیشتری در اختیار کاربران قرار بگیرند، یادآور شد: اگر در این میان عده‌ای فکر می‌کنند، باید سرعت پایین باشد، دیدگاه غلطی دارند اما با این وجود ما بر این نکته هم تاکید داریم که لازم است ترافیک داخلی بر ترافیک بین‌الملل ارجح باشد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر