در حال خواندن
اهمیت خودروهای متصل و ارتباط آن با فناوری نسل پنجم
0

در گذشته آن زمان که بشر تازه با مفهوم صنعتی شدن آشنا می شد، آن زمان که قرار بود ماشین ها جای نیروهای کار ماهر را بگیرند، مقاومت گسترده ای در برابر دنیایی که قرار بود ماشینی شود وجود داشت. چرا که مردم نمی توانستند تصور کنند که روابط اجتماعی، زندگی شخصی یا کاری شان به چه شکلی در می آید. این تجربه هر چند برای برخی گروه ها تبعاتی در پی داشت اما در نهایت برای عموم مردم رفاه و آرامش بیشتری به ارمغان داشت. این تجربه زیسته و مشترک در گذشته باعث شده تا امروز دیگر مردم از فناوری های نوین نترسند و آن را طلب کنند. فناوری هایی که به نسل پنجم اینترنت مربوط می شود و افراد را قادر می سازد شرایط مطلوبتری را در جنبه های مختلف زندگی خود تجربه کنند. گزارش پیش رو به اهمیت خودروهای متصل و ارتباط آن با فناوری نسل پنجم و امکاناتی که این فناوری در اختیار رانندگان خودروهای متصل می گذارد، می پردازد.

خودروی متصل و کاربردهای آن

هر جا صحبت از فناوری نسل پنجم می شود موضوع سرعت اتصال سریع‌تر، تاخیر بسیار کم، سرعت بالای انتقال داده و پهنای باند بیشتر است. بنابراین در مورد خودروهای متصل نیز فناوری نسل پنجم این امکان را فراهم می کند که خودروها با یکدیگر و با سایر اشیا امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با سرعت بالا را داشته باشند.

به طور مثال با استفاده از داده هایی که به سرعت در اختیار رانندگان قرار می گیرد، این خودروها می توانند در موقعیت های خطر بی درنگ از خود واکنش نشان دهند. بدین ترتیب یکی از پایه ای ترین امتیازاتی که خودروهای متصل به واسطه امکانی که ۵G در اختیارشان قرار می دهد، ایمنی بالاتر است.

از طرفی اتصال خودروها به یکدیگر مجموعه ای از اطلاعات دقیق از شبکه ترافیک را فراهم می کند که به واسطه آن امکان کنترل ترافیک از طریق ارسال پیام های هشدار به وجود می آید. به عنوان مثال اگر توقفی در راه وجود داشته باشد، خودروی متصل به راننده هشدار می دهد و مسیری جایگزین به وی معرفی می کند تا شخص درگیر ترافیک ناشی از توقف پیش رو نشود.

خودروهای متصل کاربردهای فراوان دیگری نیز دارند که هر کدام از این کاربردها در شرایط خاص می توانند برای راننده و سایر سرنشینان بسیار موثر و در مواردی حیاتی باشند. به عنوان مثالی دیگر زمانی که راننده قصد دارد در روزی که خیلی گرم یا خیلی سرد است از خانه خارج شود، می تواند چند دقیقه قبل از خروج خودرو خود را روشن کند تا کولر یا بخاری شروع به کار کند.

همچنین در صورت داشتن خودروی متصل هنگامی که راننده جای پارک خودروی خود را فراموش کرده باشد می تواند با فعال کردن چراغ یا بوق خودرو آن را پیدا کند. یا در هنگام کمبود وقت می تواند مسئولیت پارک کردن را به عهده خودرو بگذارد.

وضعیت راه اندازی خودروی متصل در ایران

فناوری نسل پنجم مدتی است که توسط اپراتورهای تلفن همراه در کشور ما نیز راه اندازی شده و از همان ابتدا نیز بیش از آنکه اپراتورها در صدد آن باشند که اینترنتی با سرعت بالاتر در اختیار مشترکانشان قرار دهند به دنبال استفاده از این فناوری در کاربردهایی نظیر جراحی از راه دور یا راه اندازی شبکه خودروهای متصل بوده اند.

مطابق با رسالتی که اپراتورها برای راه اندازی شبکه ۵G درنظر داشته اند یکی از اپراتورهای تلفن همراه طی قراردادی با خودروسازی سایپا اقدام به تولید خودروهای متصل کرده اند.

سامانه خودرو متصل، سرویسی برای ارائه خدمات برخط به رانندگان خودروهای سایپا است که در آن مشتریان با خرید ماژول ارتباطی از نمایندگی های مجاز سایپا می توانند از خدمات ویژه آن استفاده کنند.

نصب ماژول ارتباطی مرتبط، مطابق با «استاندارهای خودرویی» از شرکت سایپا و «توسعه نرم افزاری و تضمین امنیت و سرعت ارسال دیتا» مطابق آخرین تکنولوژی های مبتنی بر اینترنت اشیاء از مهم ترین بخش های این قرارداد است.

 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر