در حال خواندن
افزایش چشم‌گیر قیمت برخی از خودروها در بازار ایران
0

 

نود فناوری-شرایط بازار ایران به گونه ای است که خرید خودرو را به پروسه ای پیچیده و گاه غم انگیز تبدیل می کند. برخلاف بازارهای مدرن که خرید خودرو تنها از طریق نمایندگی های مجاز، با کمترین دردسر و سریع ترین شکل ممکن صورت می گیرد، در ایران سیستم خرید خودرو علاوه بر قوانین عجیب واردات و یا پیش خرید با معضل بزرگ دلالان و نمایشگاه داران مواجه است که با دمیدن در آتش قیمتی خودروها، چیزی بسیار بیشتر از بهای واقعی یک اتومبیل را از مشتری بخت برگشته می ستانند و در عین حال کمترین تعهدی نیز در قابل کالای داد و ستد شده را می پذیرند.
اخیرا نیز قطع ثبت سفارش خودرو باعث شده تا قیمت محصولات وارداتی محبوب به شدت افزایش پیدا کرده که این موضوع گاها به ۵۰ میلیون تومان هم می رسد. بروز وضعیتی چنین آشفته باعث شده تا در این گزارش درباره هفت مدل خودروی وارداتی و تولید داخل که دچار نوسانات قیمتی شدید هستند توضیحاتی ارائه کنیم. توصیه ما نخریدن این هفت خودرو نیست، بلکه تامل برای بازگشت قیمت هر کدام این مدل ها به کانال واقعی خود است. پیش بینی ما این است، تا پایان مهرماه ماجرای واردات خودرو و بازگشایی ثبت سفارش پایان خواهدیافت؛ پس بهترین کار ممکن انتظار تا وصل مجدد سامانه ثبت سفارش و بازگشت شرایط بازار به وضعیتی عادی است.

هیوندای سونتا هیبرید جی ال اس
قیمت فعلی کارخانه: ۱۷۵ میلیون تومانقیمت بازار قبل از عرضه مدل ۲۰۱۸: ۱۶۸ میلیون تومانقیمت مدل ۲۰۱۸: ۲۰۰ میلیون توماندرصد تغییر: ۱۴ درصد

این هفت مدل در شش ماهه اخیر بدترین میزان رشد را به لحاظ قیمتی داشته اند و پیشنهاد ما این است که از خرید این خودروها پرهیز کنید.


قضیه این یکی کمی فرق می کند. ورود مدل های ۲۰۱۸ باعث می شود تا خودرو حتی بدون اینکه تغییری در بخش ظاهری یا فنی داشته باشد، رشد قیمت را تجربه کرده و بیش از بهای واقعی به فروش برسد. با اندکی صبر می توان مدل های هیبریدی سوناتا را در بازار به قیمت بسیار کمتر از بهای کارخانه خرید. سوناتا هیبرید خودروی خوبی است.

سئات لئون اف آر
قیمت کارخانه قبل از نوسان: ۱۵۴ میلیون تومانقیمت بازار قبل از نوسان: ۱۵۵ میلیون تومانقیمت بازار بعد از نوسان: ۱۷۵ میلیون توماندرصد تغییر: ۱۲ درصد


جدیدترین هاچ بک اروپایی بازار ایران گرچه فعلا برای عموم ناشناخته است اما رشد قیمت بالایی را اخیرا تجربه کرده که معلول شرایط فعلی واردات است و به نظر می رسد با رفع موانع موجود، قیمت این خودرو به کانال ۱۶۰ میلیون برگردد. لئون اف آر محصولی اسپانیایی است که از تکنولوژی آئودی آلمان سود برده اما فعلا خرید آن با این میزان رشد قیمت بازار به صلاح نیست.

لکسوس آر. ایکس
قیمت کارخانه قبل از نوسان: ۴۸۰ میلیون تومانقیمت بازار قبل از نوسان: ۵۰۰ میلیون تومانقیمت بازار بعد از نوسان: ۵۸۰ میلیون توماندرصد تغییر: ۱۶ درصد


خیلی ها چشم انتظار ورود این کراس اوور متوسط و لوکس ژاپنی بودند و از قضا ورود مجددش به ایران با حواشی بسیاری همراه بود. با اینکه ابتدا قرار بر قیمت ۴۵۰ میلیون تومانی آر. ایکس بود، اما این خودرو در بدو امر با بهای ۵۰۰ میلیونی به دست مشتریان رسید و حالا با قطع واردات خودرو، تا ۵۸۰ میلیون تومان نیز خرید و فروش می شود.

هیوندای الانترا
قیمت کارخانه قبل از نوسان: ۱۴۳ میلیون تومانقیمت بازار قبل از نوسان: ۱۴۵ میلیون تومانقیمت بازار بعد از نوسان: ۱۶۵ میلیون توماندرصد تغییر: ۱۳ درصد


در غیاب تویوتا کورولا هر طور که دوست دارد قیمت می زند و از قضا خریدار هم دارد. این خودروی کره ای که اخیرا چشم رقبای خود را دور دیده و به واسطه ورود کرمان موتور به مسئله واردات هیوندای، رشد تقاضای بالایی را تجربه کرده در ماه ابتدایی تابستان کمتر از ۱۴۵ میلیون تومان قیمت داشت اما حالا با بسته شدن سایت ثبت سفارش و ممانعت از ورودش به کشور، بالاتر از مدل کورولا بیش از ۱۶۳ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

تویوتا سی- اچ آر
قیمت کارخانه قبل از نوسان: ۱۷۹ میلیون تومانقیمت بازار قبل از نوسان: ۲۰۰ میلیون تومانقیمت بازار بعد از نوسان: ۲۴۰ میلیون توماندرصد تغییر: ۲۰ درصد


هیچ چیزی از این بدتر نیست که شما یک خودروی کوچک، ضعیف و اقتصادی که از یک موتور ۱۱۸ اسب بخاری سود می برد را به دلیل دلال بازی و کمبود عرضه با بهایی بیش از ۲۴۰ میلیون تومان بخرید در حالی که امکانات آن در حد یک سانگ یانگ تیوولی ۱۰۰ میلیون تومانی است. فعال خرید سی- اچ آر که ظاهر خشن و اسپورتی دارد، اصلا توصیه نمی شود.

کیا سورنتو
قیمت کارخانه قبل از نوسان: ۲۳۸ میلیون تومانقیمت بازار قبل از نوسان: ۲۴۰ میلیون تومانقیمت بازار بعد از نوسان: ۲۸۰ میلیون توماندرصد تغییر: ۱۶ درصد


سورنتو واقعا خودروی باکیفیت، راحت و مجللی است اما نه با قیمتی ۳۰۰ میلیون تومانی. این محصول کره ای اخیرا و پس از ماجرای قطع ثبت سفارش خودروهای وارداتی، بیش از ۵۰ میلیون تومان رشد قیمت داشته و فعلا هم خیال پایین آمدن ندارد.

رنو ساندرو استپ وی
قیمت کارخانه قبل از نوسان: ۵۶ میلیون تومانقیمت بازار قبل از نوسان: ۶۲ میلیون تومانقیمت بازار بعد از نوسان: ۶۶ میلیون توماندرصد تغییر: شش درصد


چه کسی فکرش را می کرد که محصول ارزان، کم امکانات و قدیمی رنو در ایران تا این اندازه بتواند موفق ظاهر شود. استپ وی این موفقیت را مدیون تبلیغات گسترده و نیز کیفیت مثال زدنی ساخته های رنو است که اخیرا به شدت مورد توجه خریداران ایرانی قرار گرفته است. اندکی انتظار برای تحویل نمونه کارخانه ای استپ وی با بهای ۵۶ تا ۵۸ میلیون تومان عاقلانه ترین کار برای عاشقان هاچ بک کراس فرانسوی است.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر