در حال خواندن
اعتراض اپراتور چهارم به سخنان مدیرعامل شرکت مخابرات
0

در پی انتشار گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با عنوان «مخابرات را پنج ساله یکپارچه خواهیم کرد» که حاوی مطالبی در ارتباط با فعالیت اپراتور چهارم بود، شرکت ایرانیان نت توضیحاتی ارسال کرده است که از نظرتان می‌گذرد.
۱- شبکه دسترسی منازل به فیبر نوری موازی با هیچ شبکه دیگری نیستاتصال منازل به شبکه فیبر نوری با توجه به فناوری‌های نوین ارتباطی و نیاز آتی کاربران به سرویس‌های باند پهن امری اجتناب‌ناپذیر است. ارایه خدمات نوین پهن باند مستلزم داشتن پهنای باندی به مراتب بیش از دو مگابیت بر ثانیه است که از طریق زوج سیم‌های مسی قابل ارایه و پیاده‌سازی نیست و باید از طریق فیبر نوری (FTTx) انجام شود. چراکه هر کانال فیبر نوری یک میلیون تا یک میلیارد برابر ADSL ظرفیت جابه‌جایی اطلاعات دارد و ارایه این‌گونه سرویس‌ها از طریق شبکه کابل مسی شرکت مخابرات که هم‌اکنون در اختیار کاربران قرار دارد ممکن نیست. شرکت ایرانیان نت در راستای برنامه‌ریزی، ایجاد و گسترش شبکه فیبر نوری و ارایه خدمات بر اساس فیبر نوری موافقت‌نامه‌های مختلفی را با سایر ارگان‌ها و نهادهای عمومی امضا کرده و استقبال خوبی نیز برای این‌گونه همکاری‌ها دیده‌ می‌شود که امیدواریم با شرکت مخابرات نیز توافق‌نامه همکاری منعقد شود. اگرچه تاکنون برخی از استان‌ها حاضر به همکاری با ایرانیان نت نبوده‌اند و یا همکاری خود را منوط به دستور مسوولان رده بالای این شرکت دانسته‌اند.
۲- تشخیص سود و زیان یک پروژه را طرح تجاری تعیین می‌کندشرکت ایرانیان نت بر اساس تشخیص منافع ملی و سازمانی و آگاهی از قابلیت‌ها و توانایی‌های موجود شرکت در پیاده‌سازی شبکه شهری فیبر نوری از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که به نمایندگی از دولت سیاست‌گذار فعالیت‌های ارتباطی کشور است، پروانه فعالیت گرفته است. در این راستا طرح تجاری منطبق با پروانه اخذ شده، سود مناسبی را برای اپراتور چهارم نشان می‌دهد و جای نگرانی برای این شرکت و اندیشمندان حوزه ارتباطات وجود ندارد. چنانکه فعالان عرصه ارتباطات می‌دانند امروزه سرویس‌های ارزش افزوده و حتی سرویس‌های باند پایه آن در انواع مختلف شامل سرویس‌های دولتی، سرویس‌های تجاری، سرویس‌های خانگی و سرویس‌های FTTx آنقدر برای مشترکان جذابیت دارد که سرمایه‌گذاران شبکه را به سوددهی می‌رسانند و روند سرمایه‌گذاری در اروپا و آسیا نشان‌گر جذابیت در این حوزه است.
۳- شکست انحصار ضرورت تامین منافع عمومی استاین شرکت به عنوان چهارمین اپراتور ملی مخابراتی کشور با ایجاد شبکه دسترسی پهن باند و شکست انحصار حوزه دسترسی به خدمات ارتباطی فواید زیر را برای عموم مردم ارمغان خواهد داشت. کاهش قیمت، افزایش کیفیت و تسریع در پیاده‌سازی خدماتی همچون دولت الکتریکی، اقتصاد الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، دورکاری، آموزش مجازی و غیره.با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان دریافت که سرعت رشد و گسترش و توسعه دسترسی به پهن باند در دنیا در بستر فیبر نوری (FTTx) به صورت صعودی در حال گسترش است در حالی که از فناوری‌های DSL به صورت بسیار محدود و اندک بهره‌برداری می‌شود و این موضوع حتی در کشورهای اطراف ایران و کشورهای عربی نمود بیشتری دارد و این در حالی است که در کشورهای همسایه بعضا چندین اپراتور فعالیت دارند و به هیچ عنوان تفکر انحصارطلبی و تکروی در آنها دیده نمی‌شود و لذا این حق مشتری است که سرویس‌های باکیفیت بالا و مقرون به صرفه را انتخاب کند.
۴- سیاست شرکت ایرانیان نت استفاده حداکثری از امکانات زیرساخت موجود فیبر در کشور استهمان‌گونه که بارها اشاره شده است، اپراتور چهارم از تمام پتانسیل‌های موجود زیرساخت فیبر در سازمان‌ها، وزارت‌خانه‌ها و ازگان‌ها طبق توافق‌های فی مابین‌ استفاده خواهد کرد تا از موازی کاری احتمالی جلوگیری و از منابع کشور به بهترین شکل ممکن بهره‌بردای شود. از اینکه مسوولان شرکت مخابرات همواره در مصاحبه‌های خود برای همکاری اعلام آمادگی می‌کنند تقدیر می‌شود.امیدوار هستیم که این همکاری از طریق صدور مجوز همکاری برای مخابرات استان‌ها با ایرانیان نت و به نفع مردم در عمل شکل بگیرد. یقینا زیرساخت ارتباطی شهری برای افق ایران در ۱۴۰۴ ضرورتی جدی است و تصویر پاسخگویی به این نیاز اساسی از طریق امکانات موجود کشور تفکری علمی و منطقی به نظر نمی‌رسد. چنانکه مطالعات تطبیقی مراجع داخلی و بین‌المللی نشان می‌دهد، کشورهای پیشرو در زمینه شبکه‌های ارتباطی و فناوری‌های دیجیتالی تماما پروژه‌های ملی گسترش شبکه‌های فیبر لایه دسترسی را در برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت خود لحاظ کرده‌اند که از این میان می‌توان به کشورهای استرالیا، کره جنوبی، ژاپن و غیره اشاره داشت. حتی در حوزه خلیج فارس پیش‌بینی شده است که تا سال آینده همه منازل و ساختما‌ن‌های تجاری به فیبر نوری متصل شوند.در پایان تاکید می‌شود که ایجاد زیرساخت‌های شهری مبتنی بر فیبر از جمله نیازهای اساسی مردم ایران است و اگرچه تاکنون اقداماتی جزیره‌ای و پراکنده توسط شرکت مخابرات ایران در برخی از شهرها انجام شده است لیکن ارایه سرویس‌های پهن‌باند صرفا با یک طراحی دقیق و معماری صحیح و بر اساس استانداردهای بین‌المللی میسر خواهد بود که این امر از اهداف استراتژیک و مدیریتی شرکت ایرانیان نت خواهد بود. از دیگر نکات قابل توجه این است که بر اساس پروانه ارایه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات ارایه سرویس و محتوی به مدت هفت سال فقط به شرکت ایرانیان نت داده شده است و تمامی ارایه کنندگان محتوی در قالب FTTx باید از شبکه اپراتور چهارم استفاده کنند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر