در حال خواندن
اطلاع‌رسانی از تخلفات به سبک رگولاتوری
0

سعید همتی – روز گذشته رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) گزارشی از دستاوردهای طرح پایش این سازمان که با همکاری ۸ دستگاه نظارتی به انجام رسید ارایه کرد.
سازمان رگولاتوری بر اساس شرح وظایف و ماموریت‌هایی که بر عهده دارد در واقع نقش تنظیم‌کننده و به عبارت اولاتر نقش یک داور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را ارایه می‌کند. از این رو گذشته از حساسیت‌های بالای امر قضاوت و داوری، بی‌طرفی یکی از بارزترین و اصلی‌ترین شاخص‌های داوری به شمار می‌رود.بر این اساس هیچ‌گاه نباید مشخص شود که یک داور یا رگولاتور به سمتی کشش داشته و یا با سمتی مشکل دارد چراکه چنین رویکردی اصولا صلاحیت اصل داور و آرای او را زیر سوال می‌برد.اما همانطور که گفته شد رگولاتور روز گذشته به ارایه دستاوردهای برخورد با متخلفان حوزه ICT پرداخت که این گزارش دهی حاوی تاملاتی است.چند نمونه از نحوه گزارش‌دهی رییس رگولاتوری به این شرح است:۱- درباره برخی استان‌ها این گونه عنوان می‌شد که دفاتر پیشخوان به دستور شرکت مخابرات تنها به ارائه خدمات همراه اول پرداخته و از ارائه خدمات در زمینه‌های ایرانسل و رایتل خودداری می کنند.۲- در قالب ارائه گزارش استان‌های مختلف این گونه عنوان شد که مخابرات استان مازندران دچار توقف فروش خدمات اینترنتی شده و تا ارتقای پهنای باند مجاز به فروش خدمات نخواهد بود.۳- همچنین در مورد دیگر تخلفاتی که در استان‌ها صورت گرفته این گونه عنوان شد که در استان قم یک شرکت به طور تقلبی اقدام به تهیه سیم کارت‌های تقلبی اپراتورها کرده بود.۴- در مورد دیگر این گونه عنوان شد که در دو مورد با وجود مجوزهای متعددی که وجود داشته شرکتها اجازه ورود بازرسان را نداده‌اند.همانطور که مشاهده می‌شود نکته‌ای بارز در نحوه گزارش‌دهی رگولاتوری مشهود است. در مورد اول و دوم رگولاتوری صراحتاً از شرکت مخابرات به عنوان متخلف در چند استان نام برده است. اما در مورد سوم و چهارم تنها به ذکر موضوع تخلف اشاره شده و نامی از هیچ شرکتی دیده نمی‌شود.جالب آنکه در کل این گزارش نیز به جز نام مخابرات نام شرکت دیگری مشاهده نمی‌شود.حال سوال اینجاست که اگر بنا به بردن نام متخلف است پس چرا اسم تمام متخلفان به تفکیک در یک گزارش مطبوعاتی که علی‌القاعده به اطلاع‌ عموم رسیده می‌رسد، برده نمی‌شود؟ اگر هم بنا به اشاره به نام متخلفان نیست چرا هرجا نوبت مخابرات است آشکارا اسم این شرکت برده می‌شود؟نگارنده شخصا مخالف آشنایی مردم با تخلف و متخلف نیست بلکه موضوع اینجا تذکر جایگاه و اهمیت رگولاتوری به رگولاتور است. چراکه اگر مشخص شود رگولاتور با مجموعه‌ای دچار مشکل است لاجرم آرای آن نیز نمی‌تواند خالی از جهت‌گیری و عادلانه تلقی شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر