در حال خواندن
استدلال های متفاوت وزیر ارتباطات و مدیرعامل ایرانسل در مورد قیمت اینترنت
0

در ماه های اخیر از کانال های مختلف اطلاع رسانی صحبت های مختلفی در مورد قیمت اینطور به گوش می رسد. از یک سو وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را داریم که در جاهای مختلف در مورد اینکه قیمت های فعلی اینترنت منطقی است، گران کردن قیمت های فعلی به مثابه گران فروشی است، افزایش تقاضا برای اینترنت سبب کاهش قیمت آن خواهد شد را داریم، از سوی دیگر رفتار و نظر مدیرعامل ایرانسل در مورد پایین بودن قیمت های فعلی اینترنت و لزوم به افزایش قیمت اینترنت توجه ها را به خود جلب می کند. در این گزارش بررسی مختصری روی گفتگوها و اعلام نظرهای این دو گروه صورت گرفته است تا خوانندگان از همه طیف ها خود به قضاوت بنشینند.

مدیرعامل ایرانسل؛ ثابت نگه داشتن قیمت ها = افت کیفیت اینترنت

چندی پیش بیژن عباسی آرند در ارتباط با پایین بودن تعرفه اینترنت اینطور استدلال کرده بود که پایین بودن تعرفه‌ اینترنت باعث افزایش شدید ضریب نفوذ آن شده است. به گفته وی ظرفیت شبکه پر شده است که در نهایت وضعیت موجود باعث می شود که سال آینده با افت کیفیت اینترنت مواجه باشیم.

مدیرعامل ایرانسل معتقد است که ارزانی اینترنت همراه باعث می شود که مشترکان در هر مکان و زمانی اقدام به استفاده از اینترنت همراه کنند در حالی که الگوی جهانی استفاده از اینترنت همراه در دنیا به گونه دیگری است. وی می گوید: در دنیا اینترنت همراه سرویس لوکسی به شمار می آید، بنابراین معمولا قیمت بالایی برای مشترکان دارد. در نتیجه رفتار مشترک در هنگام استفاده از این سرویس متناسب با قیمت آن تنظیم می شود. مشترکان اینترنت همراه در دنیا تنها در مواقعی که دسترسی به اینترنت ثابت ندارند، از این سرویس استفاده می کنند. اما در کشور ما ارزانی اینترنت همراه سبب شده که کاربران دیگری تمایلی به استفاده از اینترنت ثابت نداشته باشند. در نتیجه این رفتار مصرفی مشترکان ایرانی، بار شبکه برای اپراتورها غیرقابل تحمل شده است.

به عقیده عباسی آرند تنها راه حل برای کاهش این فشارها افزایش تعرفه است. در غیراینصورت شاهد افت کیفیت اینترنت خواهیم بود.

وزیر ارتباطات؛ افزایش قیمت ها = گران فروشی

چندی پیش اپراتور دوم در پی اقدامی بدون هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام به افزایش تعرفه های اینترنت کرد که این موضوع واکنش های شدیدی از سوی مجموعه وزارت ارتباطات و شخص وزیر داشت. آذری جهرمی، وزیر ارتباطات صریحا اعلام کرد که اقدام اخیر اپراتور ایرانسل مصداق بارز گران فروشی بوده و سازمان تنظیم مقررات اختیاراتی در ارتباط با این مسئله دارد که می‌تواند این اپراتور‌ را به میزان ۲ میلیارد تومان جریمه کند. وی گفته بود: از دید ما گران فروشی اپراتور‌ها هیچ توجیهی ندارد و منطقی پشت آن نیست.

اما اخیرا نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اینستاگرام خود مطلبی را در ارتباط با افزایش ترافیک و کاهش احتمالی قیمت اینترنت منتشر کردند. در این مطلب اینطور عنوان شده است: در صورت افزایش ترافیک، اینترنت سال آینده ارزان خواهد شد.

آنچه در مورد نوع تفکر وزارت ارتباطات می توان نتیجه گیری کرد این است که نه تنها قیمت فعلی اینترنت کم نیست بلکه قیمت فعلی در صورت افزایش تقاضا لزوم به کاهش نیز دارد.

 

حال باید دید که کدام استدلال منطقی تر است و نهاد قانونگذار کدام سوی این ماجرا می ایستد.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر