در حال خواندن
از صدور فرمان هم‌کدسازی تا ارایه اینترنت بهتر
0

محمود واعظی به تازگی اعلام کرده است که در «جلسه‌ای که با رئیس، هیات عامل و معاونین سازمان فناوری اطلاعات به عنوان بازوی وزارتخانه در حوزه کاربردی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی داشتم، طرح‌های عمده این سازمان برای سال آینده مورد بررسی قرار گرفت و با مشارکت و همفکری همکاران قرار شد که در چند حوزه مهم برای ارائه سرویس بهتر در اینترنت ادامه یابند و پروژه شبکه ملی اطلاعات با قوت اجرا شود و پهنای باند بین‌الملل ادامه یابد. در این جلسه قرار شد طرح‌ها با مشارکت بیشتر بخش خصوصی انجام شود و از انجام پروژه‌هایی که بخش خصوصی می‌تواند اجرا کند پرهیز کند.
نود آی سی تی – وی ادامه داد: قرار شد بیشتر تمرکز سازمان بر طرح‌های کلیدی و پایه‌ای حوزه باشد. دیگر اینکه پرداختن به موضوع راهبردی محتوا و سرویسی که آینده ICT کشور و حتی دنیا در این حوزه رقم خورده و می‌خورد، سرمایه گذاری کشور در حوزه زیرساخت در خصوص ارتقای پهنای باند برنامه‌ریزی شده است، اما این سرمایه‌گذاری بدون این سرویس‌ها و محتوا قابل لمس توسط مردم نخواهد بود. ظاهراً در این جلسه مقرر شد که این سازمان در آینده، نقش پررنگ‌تری در محتوا و سرویس ایفا کند. امیدوارم در مجموعه وزارت با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم خدمات متنوع‌تری در اواسط سال آینده به مردم عزیزمان ارائه دهیم، به طوریکه کاربران نمایش این فناوری را در زندگی جاری و کسب و کار و تحصیل خودشان ببینند.  وزیر ارتباطات همچنین از جلسه‌ای با مدیران رگولاتوری خبر داد که در آن گویا فرمان هم‌کدسازی و یکسان‌سازی تعرفه‌های مخابراتی صادر شده است. طرحی که چندی پیش و به بهانه افزایش تعرفه‌های مخابراتی وزیر ارتباطات اجرای آن را متوقف کرد اکنون معلوم نیست با چه اندازه افزایش تعرفه قرار است اجرا شود. چرا که مخابراتی‌ها پیش از این گفته بودند که این طرح یا با افزایش تعرفه قابل اجرا است و یا با تقبل هزینه‌های طرح توسط دولت.  واعظی در این مورد گفته است که در جلسه‌ای با مدیران رگولاتوری قرار شد با همکاری مخابرات و اپراتورهای کشور، هم‌کدسازی تلفن‌های داخل استانی و فلت‌سازی شبکه اپراتورها ظرف ۶ ماه آینده انجام شود.ماجرای هم‌کدسازی تلفن‌های درون استانی از مصوبات دقیقه ۹۰ دولت گذشته بود که سرانجام با روی کار آمدن دولت جدید به کما رفت و جلوی اجرای آن گرفته شد. این طرح که مزیت اصلی آن کاهش هزینه‌های ارتباطی برای مشترکان استانی و حذف هزینه‌های جابه‌جایی برای شهرهای درون یک استان است اما اکنون با دستور واعظی وزیر ارتباطات از سر گرفته می‌شود.وزیر ارتباطات در این‌باره گفته: به منظور سامان بخشیدن به شبکه ارتباطات کشور در جلسه‌ای که با مدیران سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور داشتم قرار شد تا ظرف شش ماه آینده با همکاری مخابرات هم‌کدی داخل استانی تلفن ثابت در همه استان‌ها اجرا شود.او با بیان داشتن دو نرخ گفت: یعنی کلاٌ دو نرخ داخل استانی و ملی وجود خواهد داشت؛ اگرچه با تداوم ادغام فناوری‌‌ها و رفتن به سوی پروتکل‌های IP بسیاری از خدمات در آینده یکپارچه می‌شود. واعظی همچنین درباره فلت‌سازی شبکه اپراتورهای سیار و حذف هزینه‌های جابه‌جایی و پیک‌های مختلف ساعتی از تعرفه آن‌ها ابراز کرد: در مورد تلفن همراه نیز در تلاش برای یکسان‌سازی تلفن‌ها در تعرفه و در شماره هستیم که در این صورت هزینه جا‌به‌جایی سیم‌کارت برداشته می‌شود؛ هزینه تماس بین شهری کاهش یافته و شماره تخصیص یافته بین شهری نخواهیم داشت و همه شماره‌ها ملی می‌شوند. 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر