در حال خواندن
آیا تعرفه‌های موبایل مشترکان را جذب می‌کند؟
0

موبنا – مهرداد جلالی – با انجام شرط نخست ارایه مجوز نسل ۳ و ۴ به اپراتورهای قالب کشور که به موجب آن تمام اپراتورها می‌توانند از پوشش شبکه همراه‌اول استفاده کنند، تکاپوی زیادی میان رایتل و ایرانسل برای کسب سهم از بازار همراه اول آغاز شده است.
این دو اپراتور و به ویژه رایتل به واسطه نداشتن پوشش کامل کشوری با محدودیت عرضه سیم‌کارت و جذب مشترک مواجه بودند. لذا به محض برداشتن این مانع حالا شبکه‌های تلویزیونی شاهد تبلیغات رنگارنگی است که به مشترکان خود وعده می‌دهند که هیچ مشکلی بابت آنتن دهی از شمال تا جنوب کشور ندارند.در کنار این تبلیغات که برای پوشش ضعف آنتن‌دهی در کشور در حال انجام است، حالا دو اپراتور رایتل و ایرانسل به فکر کاهش تعرفه‌های خود نیز افتاده‌اند. ایرانسل که پیش از این گفته بود بنایی بر تغییر تعرفه‌های خود ندارد، چند روز قبل اعلام کرد تعرفه‌های خود را برای مشترکان دایمی‌اش که در مجموع یک میلیون نفر هستند کاهش داد. رایتل هم اعلام کرد که با توجه به خواست وزیر ارتباطات، تعرفه‌های خود را کاهش داد. اما در خصوص نبرد تعرفه‌ای که از سوی اپراتورها آغاز شده،‌ پرسش و نکاتی قابل ذکر است، که آیا کاهش تعرفه مشترکان جدیدی را به سمت اپراتورها جذب می‌کند؟ 1-    نخست آنکه این کاهش قیمت‌ها توسط دو اپراتور مذکور در مجموع در حدی نیست که یک کاربر متوسط یا کم مصرف و حتی پرمصرف متوجه تغییرات کاملا محسوسی در قبوض موبایل خود شود. لذا کاربران با قیاس تعرفه‌های جدید میان سه اپراتور متوجه خواهند شد که در مجموع نباید انتظار کاهش حتی ۱۵ درصدی در قبوض خود را داشته باشند. در برخی موارد اختلاف قیمت میان دقایق اپراتورها در حد ۱۵ریال تا ۷۰ ریال است.۲-    اما یک مشترک به جز قیمت چه موارد دیگری را مد نظر قرار می‌دهد. یکی از این موارد اعتماد به اپراتور است. برای یک مشترک مهم است که به اپراتور سرویس دهنده خود از جهت روش محاسبه قیمت‌ها اعتماد داشته باشد. برای مثال اگر مشترکان یک اپراتور دایما با پریدن‌های ناگهانی شارژ تلفن همراه خود و یا محاسبه مواردی که از آن بی‌اطلاع هستند، مواجه شوند، بی‌شک به اپراتور مذکور اعتماد نخواهند کرد. در چنین صورتی حتی اگر به فرض اپراتوری نصف قیمت اپراتور دیگر هم اقدام به سرویس‌دهی کرده اما با ارقام و روش‌های پنهان اقدام به شارژ مشترک خود کند بالطبع مشترک خود را از دست می‌دهد.۳-    سرویس‌دهی مناسب اپراتور هم موضوع مهمی است. اگر مشترک با عدم پشتیبانی به هنگام مواجه شود و تنها در لحظه فروش اپراتور را در کنار خود احساس کرده و در زمان بروز مشکل، پاسخ‌های سربالا دریافت کند، بی‌شک قید اپراتور را می‌زند. 4-    پراکندگی مراکز سرویس‌دهی نیز برای یک مشترک مهم است. اگر مشترک در شهری نتواند به سهولت به دفاتر نمایندگی اپراتور خود دسترسی داشته باشد، یک امتیاز منفی برای اپراتور تلقی می‌شود.۵-    خوشنامی اپراتور هم برای کاربر مهم است. این که یک اپراتور در ذهن مردم چه جایگاهی دارد می‌تواند نقش مهمی در انتخاب از سوی مشترک را داشته باشد. برای مثال این که در جامعه جا افتاده باشد که غالبا از سیم‌کارت‌های یک اپراتور برای مزاحمت و یا کلاهبرداری استفاده می‌شود، آیا این موضوع برای مشترک اهمیتی نخواهد داشت.۶-    به این موارد، معیارهای دیگری را نیز می‌توان افزود که برای هر مشترک اهمیت خاص خود را دارد. کیفیت صدا، عدم اختلال در مکالمه، نبود هزینه‌های پنهان، ارایه بسته‌های تشویقی، اهدای جوایز، وجود رومینگ بین‌الملل و … از دیگر مواردی است که برای هر کاربر در انتخاب یک اپراتور اهمیت دارد.به هر حال باید منتظر ماند و دید تدابیر اپراتورها برای رقابت در فضای جدید و واکنش مشترکان به انبوه تبلیغاتی که آنها را به سوی خود فرا می‌خوانند چه خواهد بود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر