در حال خواندن
آمادگی الکترونیکی کشور و محک XP
0

علی شمیرانی – هفته گذشته دوره حمایت مایکروسافت از سیستم عامل محبوب و پرطرفدار XP به پایان رسید و کاربران این محصول از این پس در مواجهه با هکرها و بدافزارها بی‌دفاع خواهند ماند.
این در حالیست که به اعتقاد کارشناسان ۳۰ درصد از کامپیوترهای دنیا همچنان از ویندوز XP به سیستم عامل‌های بالاتر مهاجرت نکرده‌اند. موضوعی که هشدارهای مکرر مایکروسافت و شرکت‌های امنیتی را در پی داشته است.در کشور ما نیز مساله آمادگی الکترونیکی با توجه به افزایش قابل ملاحظه ضریب نفوذ کامپیوتر و اینترنت اهمیت بیشتری یافته است. فارغ از کاربران خانگی، میزان نهادهای دولتی و عمومی که در زمینه‌های مختلف مالی بانکی، زیرساختی و غیره در حال ارایه خدمات بوده و احتمالا همچنان از ویندوز XP استفاده می‌کنند، روشن نیست. اگرچه در مقوله امنیت مجازی نیز در کشور نه تنها کمبود نهاد فعال نداریم بلکه چندین نهاد در این خصوص مستقیم و غیر مستقیم مسوولیت دارند که از آن جمله می‌توان به مرکز ماهر، سازمان پدافند غیر عامل، پلیس فتا و شورای عالی فضای مجازیاشاره کرد.اما در شرایطی که مایکروسافت و شرکت‌های امنیتی مجازی به کرات هشدارهایی را همزمان با نزدیک شدن به پایان پشتیبانی از ویندوز XP می‌دادند در کشور ما خبری از اطلاعیه‌ و هشداری نبود. برای روشن شدن اهمیت موضوع باید مخاطبان را به اقدام دولت انگلیس در این مورد ارجاع داد.بر اساس اخبار، مقامات دولتی انگلیس به این دلیل که در حال حاضر بسیاری از سیستم‌ها و فعالیت‌های اداری و خدماتی در این کشور بر پایه سیستم عامل ویندوز XP صورت می‌گیرد با شرکت مایکروسافت برای تمدید زمان پشتیبانی آن برای ۱۲ ماه دیگر به توافق رسیده است. بر اساس این توافق ۹.۲ میلیون دلاری، مایکروسافت خدمات امنیتی این سیستم عامل را ارائه خواهد داد.چراکه دولت انگلستان و بسیاری از شرکت‌های دیگر اعلام کرده‌اند که هنوز برای حذف این سیستم عامل از فعالیت‌های خود آمادگی نداشته و در صورت قطع پشتیبانی آن توسط مایکروسافت با اختلالات جدی در فعالیت‌های خود مواجه خواهندشد.با توجه به اهمیت آنچه در پی آمد باید منتظر ماند و دید آیا کشور ما از آمادگی الکترونیکی لازم در این‌باره برخوردار است و آسیبی متوجه نهادهای مختلف کشور خواهد شد یا نه؟منبع : فناوران اطلاعات

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر