در حال خواندن
آقای هاشمی لطفا خودتان تکذیب کنید
0

برخی به دلیل ناآشنایی با حقوق بین‌الملل ممکن است چنین اشتباهی بکند ولی آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان سیاستمداری با سابقه طولانی و آشنایی با سیاست خارجی قطعا از عواقب ادعاهای منتسب به ایشان آگاه است. همین مساله لازم می‌دارد که ایشان خود صریحا نظرشان را در این مورد بیان کنند تا معلوم شود تکذیب امام جمعه اصفهان درست است یا پذیرش پرخطر سخنان دیگران؟
ادعاهای منتشر شده در مورد سخنان هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سوریه در روزهای اخیر نه تنها در صحنه سیاسی داخلی مورد توجه قرار گرفت، بلکه به سرعت مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.
به گزارش «تابناک»، ابتدا نعیمه اشراقی در صفحه‌ی فیس بوک خود نوشت: «آقای هاشمی رفسنجانی در ملاقات با جمعی از مردم استان اصفهان در حسینیه جماران که ساعاتی پیش انجام شد در ارتباط با بمباران اخیر سوریه سخنانی بدین مضمون ایران نمود: دولتی که ملت خود را بمباران شیمیایی کند عواقب سخت آن را خواهد دید همانگونه که صدام در بمباران حلبچه ننگ ابدی را بر خورد خرید و دچار چنین سرنوشت هولناکی شد.»
این ادعا از جانب روابط عمومی وابسته به آقای هاشمی رفسنجانی تکذیب شد و خانم اشراقی بعدا پذیرفت در این جلسه حضور نداشته است و به خاطر نقل غیر مستقیم این سخنان عذرخواهی کرد.
ادعاهای مشابه در مورد سخنان هاشمی رفسنجانی پس از سفر وی به مازندران منتشر شد. پس از این سفر، فایل‌های صوتی و تصویری با کیفیت پایین منتشر شده است که در آن گفته می‌شود: «مردم سوریه بیش از ۱۰۰ هزار کشته و ۸ میلیون آواره دادند در داخل و خارج، زندان ها پر از مردم، زندان ها جا ندارد بعضی از ورزشگاه ها را گرفتند، آنها را پر کردند شرایط بدی بر مردم حاکم است مردم از یک طرف از طرف خود حکومتشان بمباران شیمیایی می شوند و از طرف دیگری امروز منتظر بمب های آمریکا باید بمانند .»
با شدت گرفتن انتشار این خبر، سیدیوسف طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان و نماینده این استان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به صوت منتشر شده منتسب به هاشمی رفسنجانی با مضمون اتهام افکنی علیه حکومت سوریه درباره استفاده از بمب های شیمیایی علیه مردمش، خاطرنشان کرد: من وقتی این خبرها را و پیامک ها را دیدم، پیش خودم گفتم که بهترین راه آن است که از خودش (هاشمی رفسنجانی) بپرسم. وقتی از وی صحت و سقم این گفته هایش را پرسیدم دیدم خیلی ناراحت است. هاشمی رفسنجانی به من گفت: هیچ عاقلی قبول می کند که من چنین حرفی را زده باشم؟
در حالی که هاشمی رفسنجانی خود تنها چند روز پیش از این بر ضرورت پرهیز افراد غیرمسئول از اظهارات غیرمسئولانه در حوزه سیاست خارجی تاکید کرده بود، اکنون خود ایشان متهم شده است که سخنانی را بر زبان رانده است که صریحا با سخنان وزیر خارجه و سخنگوی وزارت خارجه در تناقض است.
به سختی می‌توان ادعای استفاده دولت سوریه از گازها یا تسلیحات شیمیایی را با دادن بهانه به غرب برای تجاوز به سوریه متفاوت دانست. در همین شرایط فعلی هم غرب استفاده احتمالی دولت سوریه از گازهای شیمیایی را تقریبا قطعی می‌داند و این بهانه تجاوز به سوریه را به غرب داده است.
حتی رئیس جمهور روسیه نیز که تاکنون مخالف حمله به سوریه بوده است، اثبات استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی را برای موافقت با حمله غرب به سوریه لازم دانسته است.
برخی به دلیل ناآشنایی با حقوق بین‌الملل ممکن است چنین اشتباهی بکند ولی آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان سیاستمداری با سابقه طولانی و آشنایی با سیاست خارجی قطعا از عواقب ادعاهای منتسب به ایشان آگاه است. همین مساله لازم می‌دارد که ایشان خود صریحا نظرشان را در این مورد بیان کنند تا معلوم شود تکذیب امام جمعه اصفهان درست است یا پذیرش پرخطر سخنان دیگران؟

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر