در حال خواندن
آغاز تولید انبوه اتومبیلهای مجهز به پیل سوختی هیدروژنی
0

شرکت اتومبیل سازی هیوندای از کره جنوبی برای اولین بار در جهان تولید انبوه اتومبیلهایی که سوخت آنها از پیل سوختی هیدروژنی تأمین می شود را آغاز خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، اتومبیلهایی که با پیل سوختی هیدروژنی کار می کنند دارای انتشار کربن صفر و اثرات کربنی صفر در خیابانها هستند و انتظار می رود که تولید انبوه این اتومبیلها که برای اولین بار در جهان صورت می گیرد، قوانین این بازی را تغییر می دهد.
جائه یانگ مهندس پیل سوختی در شرکت هیوندای گفت: درمیان شرایط موجود باید به آینده فکر کرد، تولید انبوه اتومبیلهای مجهز به پیل سوختی یکی از اقداماتی است که هیوندای برای آینده انجام می دهد.
امسال هیوندای ۱۰۰۰ اتومبیل شاسی بلند مجهز به پیل سوختی هیدروژنی ساخته است و تا سال ۲۰۲۰ هدف خود را روی تولید ۱۰۰ هزار دستگاه اتومبیل مجهز به این نوع سوخت تنظیم کرده است.
نخستین موردی که درباره این اتومبیلها جلب توجه می کند، بی صدایی این اتومبیلها است، اما در پس آن آزمایشهای ۹ ساله قرار گرفته است تا با ترکیب هیدروژن و اکسیژن برق تولید شود.
طی دهه گذشته چندین تولید کننده این فناوری را آزمایش کرده اند اما یکی از مهمترین موانع استفاده از این فناوری یافتن جایگاهی برای پرکردن سوخت بوده است.
براساس اظهارات یانگ، اگر کسی اتومبیل هیدروژنی نداشته باشد، در نتیجه هیچ زیرساختی برای آن فراهم نمی شود و جایگاه عرضه هیدروژن ساخته نمی شود.
این اتومبیلها که دارای برد حرکت ۶۰۰ کیلومتری است تا حدی ترس از خالی شدن سوخت را کاهش می دهند. به رغم هزینه های ۲۰۰ هزار دلاری، این اتومبیلها در حال حاضر در خیابانهای دانمارک در حرکت هستند و قرار است بریتانیا، سوئد و آمریکا این روند را دنبال کنند.
پیل سوختی یک مبدل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی است که به طور مستقیم و با بازده بالا ورت می گیرد. در این تبدیل از عمل عکس الکترولیز آب استفاده می شود، به عبارت دیگر از واکنش بین هیدروژن، اکسیژن و آب حرارت و الکتریسیته تولید می شود.
پیلهای سوختی فناوری جدیدی برای تولید انرژی هستند که بدون ایجاد آلودگی های زیست محیطی و صوتی از ترکیب مستقیم بین سوخت و اکسید کننده انرژی الکتریکی با بازدهی بالا تولید می کند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر