در حال خواندن
آزادسازی مکالمات بین‌الملل برای اپراتورهای مجازی
0

نود فناوری-روز گذشته هجدهمین نمایشگاه تلکام برخلاف سال‌های پیش سر موقع راس ساعت ۹ توسط محمدجواد آذری جهرمی، وزیر جوان ارتباطات افتتاح شد، به نحوی که عکاسان خبری به دلیل اینکه تصور بر این بود که همانند گذشته مراسم افتتاحیه با تاخیر برگزار می‌شود، نتوانستند این لحظه را در تاریخ ثبت کنند. وزیر ارتباطات روز گذشته در خصوص بسیاری از مشکلات و برنامه‌های خود برای صنعت تلکام سخن به میان آورد. مشروح آنچه در دیدار یک‌روزه وزیر ارتباطات گذشت، در ادامه می‌آید.

مکالمات بین‌الملل از انحصار زیرساخت خارج شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آزادسازی مکالمات بین‌الملل از انحصار شرکت ارتباط زیرساخت برای اپراتورهای مجازی، گفت: از کمیسیون تنظیم مقررات خواستیم مکالمات بین‌الملل را با تنظیم مقررات برای MVNO‌ها برقرار کند تا آنها از این ظرفیت برای بهبود کیفیت مکالمات استفاده کنند.

محمدجواد آذری جهرمی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تلکام ۲۰۱۷ با بیان اینکه با آزادسازی مکالمات بین‌الملل برای اپراتورهای مجازی بهبود کیفیت مکالمات حاصل می‌شود، افزود: با فعال شدن اپراتورهای مجازی در صنعت مخابرات، این اپراتورها می‌توانند حجمی از بازار را برای خود جذب کنند و پنج درصد بازار را به خود اختصاص دهند. ایجاد شدن تعرفه‌های رقابتی، بزرگ شدن بازار و جلوگیری از قاچاق مکالمه، از مزایای آزاد‌سازی مکالمات است. به این ترتیب امکانی برای MVNO‌ها فراهم می‌شود که از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. کمیسیون تنظیم مقررات در حال تدوین شرایط است و نتایج آن به‌زودی اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به فعال شدن دو اپراتور خصوصی پست، بیان کرد: با آزاد‌سازی فعالیت‌های پستی، بازار پستی کشور از ظرفیت امروز که ۸۰۰ میلیارد تومان در سال است، به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره‌ برگزاری نمایشگاه تلکام، توضیح داد: تلکام امسال با ۲۲۵ شرکت داخلی و ۱۰۲ شرکت خارجی برگزار می‌شود. این نمایشگاه فرصت خوبی برای اعلام برنامه‌های مخابراتی در کشورهای توسعه‌یافته است.

برگزاری پنل‌های تخصصی، برنامه جدید تلکام هجدهم

آذری جهرمی با بیان اینکه در برنامه جدید امسال در نمایشگاه هر روز یک پنل تخصصی با موضوعات مختلف داریم، گفت: پنل روز نخست، توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران است. این پنل با حضور رییس‌کل بانک مرکزی، معاون اقتصادی رییس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ برگزار می‌شود و بناست در این پنل برنامه‌ای برای تسریع فرصت‌های سرمایه‌‌گذاری فراهم شود.

وی درباره پنل دوم توضیح داد: مهم‌ترین اهداف در برنامه ششم توسعه در حوزه وزارت ارتباطات گذاشته شده  که ۲.‌۵ برابر کردن حجم بازار ICT در برنامه است. به این ترتیب ۲.‌۵ برابر کردن حجم طی برنامه در پنل با حضور مدیران تنظیم مقررات و فعالیت اقتصادی بخش خصوصی برگزار می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: افزایش حجم بازار در برنامه به‌معنای ۱۵۰ درصدی در شرایط فعلی است، اما با شرایط فعلی بیش از ۸۰ درصد این رشد محقق نمی‌شود.

آذری جهرمی با تاکید بر اهمیت پیوست فناوری افزود: یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که ICT اهمیت دارد، اقتصادی مقاومتی و تولیدات داخلی است که از طریق پیوست فناوری ممکن می‌شود. به این ترتیب در پنل سوم، پیوست فناوری وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد مقاومتی برای تولیدکنندگان صنعت مخابرات با حضور فعالان صنعت برگزار می‌شود.

امکان گزارش پیامک‌های مزاحم فراهم شد

وزیر ارتباطات از راه‌اندازی سامانه گزارش پیامک‌های مزاحم خبر داد و گفت: مشترکان از این پس می‌توانند در صورت دریافت پیامک‌های تبلیغی و مزاحم، آن را گزارش کنند.

آذری جهرمی افزود: به وعده خود برای حل مشکل مزاحمت‌های پیامکی عمل کرده‌ایم و امروز از راه‌اندازی سامانه پیامکی ۱۹۵ خبر می‌دهیم.

وی افزود: با راه‌اندازی این سامانه، پیامک‌های تبلیغاتی که برای مشترکان مزاحمت ایجاد می‌کنند، از سوی مشترکان به این سامانه اعلام خواهد شد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در این طرح باید مشترکان شماره ارسال‌کننده پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند که البته این پیامک و ارایه گزارش، هزینه‌ای برای مشترکان دربر نخواهد داشت. پس از آن براساس مکانیزم‌های در نظر گرفته‌شده شماره اعلام‌شده از سوی مشترک تحلیل و شناسایی می‌شود که آیا این پیامک تبلیغی و مزاحم بوده یا خیر.

آذری جرمی خاطرنشان کرد: در این سامانه از سیستم پردازش هوشمند و سیستم صورتحساب اپراتورهای تلفن همراه (بیلینگ) استفاده شده و شماره‌هایی که مزاحمت آنها احراز شود، مسدود خواهد شد و به مشترک نتیجه کار گزارش‌ می‌شود.

آیین نامه مقررات‌گذاری شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی آماده شد

آذری جهرمی همچنین از تدوین آیین‌نامه مقررات گذاری فعالیت شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی خبر داد و گفت: مطابق با مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات ملزم به تدوین آیین‌نامه مقرراتی برای فعالیت شبکه‌های پیام‌رسان موبایل در کشور شده بود.

وی گفت: این آیین‌نامه در راستای مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی برای حمایت‌های حاکمیتی از پیام‌رسان‌ها صورت گرفته و بر اساس آن رگولاتوری آیین‌نامه را تدوین و آماده کرده است.

وزیر ارتباطات بیان کرد: اگر‌چه شورای‌عالی فضای مجازی یک‌ماه به وزارت ارتباطات تدوین این آیین‌نامه را مهلت داده بود، با یک تاخیر یک‌ماهه، روز شنبه هفته جاری این آیین‌نامه را آماده و به مرکز ملی فضای مجازی ارایه دادیم.

آذری جهرمی تاکید کرد: در صورت تایید مرکز ملی و شورای‌عالی فضای مجازی، این آیین‌نامه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب می‌رسد.

وی در مورد ورشکستگی یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی در کشور، گفت: نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار سرمایه‌گذاری حاکمیتی داشت و از آنجا که یک کسب‌وکار نتواند مشتری جمع کند، سرمایه‌گذاری آن توجیه نخواهد داشت.

وزیر ارتباطات افزود: فعالیت شبکه‌ای اجتماعی در کشور نیازمند استراژی توسعه بازار است‌‌؛ وگرنه این فعالیت به شکست منجر می‌شود.

استفاده کسب‌وکارهای نوپا از منابع عمومی غیردولتی

وی که در حاشیه پنل تخصصی چالش‌های توسعه اقتصاد دیجیتال سخن می‌گفت، مهم‌ترین موانع جدی برای شکل‌‌گیری اقتصاد دیجیتال را در کشور نبود محتوا و خدمات در حوزه فضای مجازی عنوان و اضافه کرد: برای برون‌رفت از موانع پذیرش فناوری و اقتصاد دیجیتال در کشور، نیازمند نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار هستیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه باید موضوع مالکیت معنوی در راستای نظام‌مند کردن اعتماد عمومی در کشور قانونی شود، افزود: برای تامین منابع سرمایه‌گذاری و فعال‌سازی صندوق‌های خطرپذیر، موضوع استفاده از منابع عمومی غیردولتی را برای VC‌ها برنامه‌ریزی کردیم و در این زمینه قرار است با بانک مرکزی و وزارت صنعت مذاکراتی داشته باشیم تا سرمایه کسب‌وکارهای نوپا از طریق صندوق‌های خطرپذیر تامین شود.

وی از حل مشکلات نقدینگی شرکت مخابرات ایران خبر داد و گفت: با توجه به اینکه دولت یکی از سهامداران مخابرات است، مشکل مخابرات ایران را با تشکیل جلسه‌ای با حضور سهامداران و هیات‌مدیره بررسی خواهیم کرد تا به یک نتیجه مطلوب برسیم. در همین حال با بانک مرکزی نیز برای تامین بخشی از منابع مخابرات مذاکره می‌کنیم.

آذری جهرمی همچنین از تشکیل کارگروهی با حضور وزارت ارتباطات، دادستانی، وزارت صنعت و بانک مرکزی برای حل مشکلات حوزه پرداخت‌های آنلاین خبر داد و گفت: در این زمینه نیازمند استفاده از ظرفیت‌های مرکز ملی فضای مجازی نیز هستیم.

مدل تعرفه‌گذاری باید اصلاح شود

آذری جهرمی با بیان اینکه مدل تعرفه‌گذاری‌ها اشتباه است، گفت: در سرویس‌های اینترنتی در حال حاضر بسته‌های غیرحجمی که می‌تواند نیاز کاربر را رفع کند، ارایه نمی‌شود. برای سرویس‌های با کیفیت بالا باید بتوانیم حجم بالاتری را هم ارایه دهیم که در این حوزه ضعف داریم.

وی ادامه داد: رگولاتوری و وزارت ارتباطات تلاش زیادی کرده‌اند تا مجوزهای را برای حل این مشکلات ارایه دهد، اما این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است. شرکت مخابرات در این حوزه سرمایه کافی را ندارد و از طریق سرمایه‌گذاری خارجی می‌توان به آن کمک کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل بالا بودن هزینه ایجاد زیرساخت‌ها مخابرات متحمل هزینه‌هایی شده است، گفت: شرکت مخابرات هزینه‌هایی را متحمل شده که با توجه به نیروی انسانی عظیمی که در خود مشغول کرده است باید درآمدشان ایجاد شود. علاوه بر این، در موضوع عدم به‌کارگیری نیروی انسانی نیز موانع و هزینه‌هایی وجود دارد.

برای توسعه سریع به اقتصاد دیجیتال نیاز داریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پدیده انقلاب دیجیتال به‌عنوان انقلاب چهارم، گفت: مفهوم اساسی این انقلاب با ترکیب بخش‌های مختلف اقتصادی با استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات محقق می‌شود. این اقتصاد با آمدن اینترنت چیزا، هوش مصنوعی و بیگ‌دیتاها به شتاب بیشتری می‌رسد.

وی با اشاره به پنل علمی برگزارشده با موضوع اقتصاد دیجیتال، گفت: ما برای توسعه اقتصاد دیجیتال نیاز داریم تا به صورت همه‌جانبه به مساله نگاه کنیم؛ چراکه تاثیرات اقتصادی و فرهنگی فراوانی را خواهد داشت. مشاغل نوین جای مشاغل سنتی را می‌گیرند که در جمع فعالان حوزه ICT مورد بحث قرار گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه در مورد مساله بودن یا نبودن ایجاد اشتغال برای دولت در طرح بزرگ حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال گفت: سوددهی طرح‌های اقتصادی و اقتصاد دیجیتال با ایجاد اشتغال رابطه مستقیم دارد. در بحث کلان با از جنسی از اشتغال (سنتی) به جنس دیگر (نوین) تغییراتی داریم. ما نمی‌توانیم جامعه را عقب نگه داریم، بلکه باید از امکانات هوشمند نسل جدید هم استفاده کنیم. اما باید با فکر به این مقوله وارد شویم تا همین افرادی که در مشاغل سنتی هستند توانمند کنیم تا در اقتصاد دیجیتال هم نقش داشته باشند.

آذری جهرمی ادامه داد: اشتغال در فضای جدید را می‌توان با آموزش به بخش‌های مختلف تثبیت کرد؛ به این صورت که کسانی بیایند و در این عرصه فعالیت کنند که خودشان صاحب فن و کسب‌وکاری در حوزه سنتی هستند.

توسعه بازار ICT با اصلاح نظام تعرفه بازار ثابت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اصلاح نظام تعرفه اینترنت ثابت اظهار کرد: ما ملزم به توسعه بازار ICT هستیم و با توجه به شرایط بازار موبایل، توسعه را در بازار ثابت می‌بینیم. نظام تعرفه نیاز به اصلاح دارد و ما انتظار داریم با اصلاح نظام تعرفه تقاضا نسبت به بازار ثابت افزایش یابد.

جهرمی با بیان اینکه باید سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه انجام شود، افزود: از جمله سرمایه‌گذاری شرکت ایرانیان‌نت که از طریق سرمایه‌گذاری MTN که در حال نهایی شدن است، تا سال آینده ۳۰۰ میلیون دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با اشاره به ارایه فیبر نوری توسط شرکت مخابرات ایران بیان کرد: طی شش ماه گذشته در تهران ۱۴ هزار پورت فیبر نوری واگذار شده است. انتظار است در پایان سال بعد شرکت مخابرات ۱۰۰ هزار پورت واگذار کرده باشد؛ هرچند این عدد بزرگ نیست، اما موانع توسعه در حوزه ثابت زیاد است و سال‌ها است در آن سرمایه‌گذاری نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مخابرات توانش را برای اصلاح زیرساخت‌ها گذاشته است، افزود: مخابرات باید امکان فعالیت بخش خصوصی و FCPها را نیز فراهم کند که با استفاده از مصوبه ۲۳۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بتواند ظرفیت VDSL را فعال کند.

جهرمی عنوان کرد: همچنین انتظار داریم در حوزه ثابت ظرفیت مناسبی که هنوز میزان رشد آن اعلام نشده، رشد قابل توجهی داشته باشد. با اصلاح سیاست‌ها با رشد قابل توجهی در حوزه ثابت روبه‌رو خواهیم شد.

وی با تاکید بر اهمیت شبکه ملی اطلاعات، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه شبکه ملی اطلاعات و تولید محتوای داخلی و دو برابر کردن آن است. در حال حاضر شرکت‌هایی که مجوز IPTV از سازمان صدا و سیما دریافت کردند و شرکت‌هایی که مجوز VOD داشتند، فعالیت خود را آغاز کردند. این شرکت‌ها مرحله پایلوت را در سطح بازار گذرانده‌اند و تا پایان امسال برندهایی در این حوزه خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: با فعالیت این شرکت‌ها در حوزه تولید محتوای بومی به صنعت تولید محتوای فیلم و سریال کمک خواهد شد.

گوشی‌های موبایل با اجرای رجیستری گران نمی‌شوند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با اجرای طرح ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی‌های تلفن همراه (رجیستری)، قیمت گوشی در بازار موبایل گران نمی‌شود.

وی درباره تاثیر طرح رجیستری گوشی‌های موبایل که قرار است تا پایان ماه جاری اجرایی شود و تاثیر آن بر قیمت گوشی‌ها در بازار گفت: تاثیر این طرح تنها در هزینه گمرک است و تدبیر ما بر این است که اجرای این طرح فشاری بر مردم نداشته باشد.

وی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای بررسی ابعاد اجرای این طرح، بیان کرد: یکی از موضوعات مورد بررسی در این کارگروه مربوط به قیمت گوشی در بازار است، بنابراین این بازار را ساماندهی و مدیریت می‌کنیم تا افزایش قیمت در گوشی موبایل نداشته باشیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه در طرح رجیستری قرار است جلوی منافع قاچاقچیان گرفته شود و قرار نیست مردم آسیب ببینند، تاکید کرد: البته از آنجا که هر سیستمی دارای خطا است، به‌طور طبیعی ممکن است در اجرای طرح رجیستری نیز مشکلاتی به وجود آید، اما قابل حل خواهد بود و قول می‌دهیم در اسرع وقت مشکلات را حل کنیم.

تعرفه نهایی اینترنت تا پایان آبان‌ماه مشخص می‌شود

وزیر ارتباطات درباره آخرین وضعیت تعرفه‌گذاری اینترنت ثابت نیز گفت: هم‌اکنون با بهره‌گیری از نظرات کاربران، نظرات کارشناسان این بخش و بازخوردهای حاصل از تعرفه قبلی، درحال نهایی کردن تعرفه اینترنت ثابت برمبنای ترافیک داخلی هستیم. آنچه مشخص است، این است که کاربران به سقف درنظر گرفته‌شده برای حجم دانلود سرویس اینترنت معترض هستند و محدودیت در حجم پاسخگوی نیازهایشان نیست.

وی ادامه داد: نقطه نظراتی که دراین باره دریافت شده در سازمان تنظیم مقررات در دست بررسی است و تعرفه جدید را در ۱۰۰ روز اول کار دولت (پایان آبان ماه) اعلام می‌کنیم. با عادلانه کردن تعرفه اینترنت، رویکردمان به سمت گسترش سرویس‌های ویدئویی و افزایش ترافیک دیتا در داخل کشور است.

جهرمی با بیان اینکه ما راه را برای سرویس‌های داخلی مانند تلویزیون اینترنتی (IP تی‌وی) و ویدئوی درخواستی (VOD) باز کرده‌ایم، افزود: سرویس‌دهندگان می‌توانند از این ظرفیت مناسب استفاده کنند. طبیعتا نظام تعرفه ما نیز باید به سمت مصرف‌کننده نهایی و همچنین تولیدکننده محتوا پیش می‌رود که در این بسته تعرفه‌ای، هر دوی این موضوعات را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص دستاورد پروژه موتور جویشگر بومی که حدود چهار سال است در این وزارتخانه تعریف و پیگیری می‌شود، گفت: از متولی این پروژه می‌خواهیم که در نشست خبری، دستاوردهای این پروژه و آخرین وضعیت آن را به اصحاب رسانه گزارش دهد.

وی ادامه داد: به لحاظ پژوهشی، اقدامات در قبال موتور جست‌وجوگر خوب پیش رفته است، اما به لحاظ بازار، این سرویس سهم خوبی ندارد و خیلی نتوانسته است موفق باشد.

وزیر ارتباطات افزود: مهم‌ترین پروژه اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه، شبکه ملی اطلاعات است و باید در همین حال کسب‌وکارهای نوپا را برای توسعه خدمات داخلی در این بخش تقویت کنیم.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر