در حال خواندن
فناوری ۵G در آینه کاربردها/تحولی که در صنایع روی داد
0

مدت هاست که موضوع اینترنت نسل پنجم از رسانه های مختلف شنیده شده است و دیگر ۵G پدیده تازه ای به حساب نمی آید. شبکه‌های ۵G از سال ۲۰۱۹ به‌طور جدی مستقر شده اند اما با اینحال شاید بسیاری ندانند که خاصیت و کارکرد اصلی اینترنت نسل پنجم لزوما به سرعت بالای آن مربوط نمی شود هرچند که این گزینه هم در مورد آن صادق است.

در واقع هدف از ایجاد و راه اندازی ۵G بیش از آنکه به سرعت آن مربوط شود به تاخیر کم در ارسال داده ها مربوط است. جون در حال حاضر هم از نظر تئوری این امکان وجود دارد که با جدیدترین فناوری پیشرفته‌ ۴G نیز تا ۱ گیگابیت بر ثانیه سرعت دانلود داشت که در محدوده سرعتی که ۵G ارائه می‌دهد قرار دارد. اما در واقع جذابیت ۵G این نیست زیرا سرعت ۴G در حال حاضر بسیار خوب است. چیزی که ۴G در آن بهتر از ۵G نیست، تأخیر کم است.

از قابلیت تاخیر کم می توان در بازی‌های آنلاین که در آن زمان پاسخ می‌تواند بر نتیجه تأثیر بگذارد، استفاده کرد. همچنین از این ویژگی می‌توان در اتومبیل‌های خودران که در آن تصمیم‌گیری های سریع برای جلوگیری از بروز خطر موضوعی حیاتی است، استفاده کرد.

با این مقدمه در این گزارش به کاربردهای فناوری اینترنت نسل پنجم می پردازیم تا خوانندگان ذهنیت شفاف تری نسبت به قابلیت های احتمالی این فناوری داشته باشند. همچنین به برخی اقدامات صورت گرفته در این زمینه در کشور اشاره می کنیم.

کاربرد ۵G در کشاورزی

به عنوان نمونه ای از کاربرد ۵G در کشاورزی می توان به اقدام شرکت سیسکو در یک مزرعه پرورش دام اشاره کرد که در آن گاوهای مزرعه به قلاده های گردنی و برچسب هوشمند ۵G مجهز شده اند. با استفاده از این قلاده ها کشاورزان می توانند در تمام دوران پرورش گاوها، در هر زمانی بدون نیاز به دیدن و لمس فیزیکی آن ها را معاینه کنند.

علاوه بر این، قلاده های هوشمند قادرند به صورت بی سیم با سیستم شیر دوشی رباتیک ارتباط برقرار کرده و به فرآیند مکانیزاسیون شیردوشی گاوها کمک کنند. طی این فرآیند، گاوها به خواست و رغبت خود به ایستگاه می آیند و پس از شناسایی،‌ از گیت بازرسی عبور کرده و کنار ربات می ایستند. همه اقدامات بدون دخالت انسان پیش می رود.

کاربرد ۵G در مراقبت های بهداشتی

از کاربردهای فناوری نسل پنجم در مراقبت های بهداشتی می توان به پزشکی از راه دور که به بیماران امکان می دهد بدون توجه به موانع جغرافیایی و بدون نیاز به بازدید فیزیکی مشاوره ها و مراقبت های پزشکی را از راه دور دریافت کنند، اشاره کرد.

از اینترنت ۵G همچنین می توان برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های بهداشتی در زمان واقعی استفاده کرد. به طوری که  ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند به طور یکپارچه داده های سلامتی بلادرنگ را از پوشیدنی ها، دستگاه های قابل کاشت و سایر تجهیزات پزشکی متصل جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند و مراقبت های پیشگیرانه و شخصی شده را ارایه دهند.

از دیگر قابلیت های اینترنت نسل پنجم امکانی است که این فناوری در اختیار جراحان قرار می دهد و آن ها می توانند جراحی های از راه دور را با دقت قابل توجه انجام دهند و سیستم های جراحی رباتیک را از مکان های دور کنترل کنند.

یکی از امکانات بسیار مهمی که ۵G در اختیار علم پزشکی قرار داده است ادغام برنامه‌های واقعیت افزوده پیشرفته (AR) و واقعیت مجازی (VR) در بخش مراقبت‌های بهداشتی است. این فناوری‌های همه جانبه پتانسیل ایجاد انقلابی در آموزش پزشکی و آموزش بیمار را ارائه می دهد که ضمن آن هم دانش افزایش می یابد و هم نتایج مراقبت‌های بهداشتی بهبود می یابند.

کاربرد ۵G در کیفیت پخش جریانی

با بهبود سرعت بارگیری، امکانی که توسط فناوری نسل پنجم حاصل می شود، تماشای محتوای ۴K در حین حرکت با کیفیت بالا برای کسانی که علاقمندند در سفرهای طولانی امکان مشاهده ویدئو را داشته باشند، فراهم می شود.

کاربرد ۵G در ایجاد شهرهای هوشمند

هم‌اکنون شهرهایی مانند لندن، آمستردام، نیویورک، سئول و سان فرانسیسکو به ‌عنوان شهرهای دیجیتال شناخته می‌شوند. در این شهرها از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای بهبود بازدهی عملیات اجرایی و خدمات استفاده می‌شود. کنترل ترافیک، کنترل وضعیت آلودگی هوا، خدمات شهرداری‌ها و غیره در این شهرها بیش از هر زمان دیگری وابسته به دریافت اطلاعات دیجیتال بر بستر اینترنت است. تمامی این موارد با ظهور شبکه اینترنت ۵G کیفیت بیشتری داشته و عملی‌تر خواهند بود.

کاربردهای ۵G در ایران

همان طور که در مقدمه نیز بدان اشاره شد شبکه های ۵G در ایران از سال ۲۰۱۹ به طور جدی فعال شده اند هرجند که پیش زمینه های استقرار این فناوری در کشور به سال ۲۰۱۶ باز می گردد. همچنین گفتیم که رسالت اصلی اینترنت نسل پنجم در خدمت کاربردهایی است که نیاز به تاخیر کم دارند. در این خصوص در کشور ما نیز اقداماتی توسط اپراتورهای مخابراتی به ویژه اپراتور اول صورت گرفته که از جمله اقدامات صورت گرفته توسط همراه اول می توان به استفاده از فناوری نسل پنجم در حوزه های مراقبت های بهداشتی (یوزکیس جراحی از راه دور که با ربات بومی جراح شرکت نوآوران رباتیک و پزشکی سینا)، حمل و نقل و ترافیک (خودروی متصل، هوشمندسازی ارتباط خودرو با گوشی همراه با استفاده از قابلیت‌های فناوری اینترنت اشیا) اشاره کرد.

همچنین این اپراتور با استفاده از فناوری نسل پنجم اینترنت در زمینه متاورس که بیانگر دنیایی مجازی و تعاملی است و افراد می توانند از طریق شخصیت های مجازی خود با یکدیگر تعامل داشته باشند اقداماتی انجام داده است. از اقدامات دیگر این مجموعه در زمینه فرهنگسازی ماهیت فناوری می توان به برگزاری رویداد هکاتون ۵G اشاره کرد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر