در حال خواندن
مشخصات فنی پژو ۳۰۱ زیر ذره‌بین به همراه قیمت
0

شرکت ایران خودرو با هدف جایگزینی پژو ۳۰۱ با خودرهای پژو ۴۰۵ و پژو پارس به زودی از این خودرو با قیمتی مناسب وارد بازار ایران می‌کند.

نود فناوری – نام پژو با صنعت خودروسازی ایران گره خورده است. این شرکت کار خود را از سال ۱۸۱۰ و با تولید دستگاه‌های آسیاب قهوه آغاز کرد و برای اولین بار در سال ۱۸۸۹ با تولید خودرویی سه‌چرخ، وارد صنعت خودروسازی شد؛ این خودرو با همکاری لئون سرپوله، طراح ماشین‌های بخار، تولید شده بود. پژو در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین خودروسازهای اروپا به‌شمار می‌رود.

اگرچه پژو فعالیت خود در ایران را از سال ۶۹ خورشیدی و با مونتاژ و تولید مدل‌هایی متنوع در واحد‌های تولید ایران‌خودرو آغاز کرد؛ با این حال مردم ایران از سال‌‌‌ها پیش با پژو آشنایی داشتند و در حقیقت مدل‌هایی مانند پژو ۴۰۴، پژو ۵۰۴ و پژو ۲۰۵ جزو نخستین محصولات این شرکت فرانسوی در ایران به‌شمار می‌روند.

این شرکت در طول مدت فعالیت خود در ایران محصولاتی همچون پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و پژو پارس را با همکاری ایران‌خودرو تولید و روانه‌ی بازار ایران کرد. اما پس از اعمال تحریم‌های متعدد علیه کشورمان، این شرکت با وجود آن که قرارداد همکاری آن با ایران‌خودرو تا سال ۲۰۱۴ اعتبار داشت، در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) با قطع همکاری خود با ایران‌خودرو، ارسال قطعه به کشورمان را متوقف کرد.

اما اکنون پس از گذشت نزدیک به پنج سال از آن دوران، شاهد ازسرگیری همکاری‌های پژو با ایران‌خودرو هستیم. ایران‌خودرو و پژو در دور جدید همکاری‌های خود، شرکت مشترک ایکاپ را راه‌اندازی کردند. نخستین محصولات شرکت یادشده، خودروهای پژو ۲۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸۸ خواهد بود.

پژو ۳۰۱ خودرویی است که در کلاس سدان‌های کامپکت قرار می‌گیرد. گروه خودروسازی پژو سیتروئن از این خودرو در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۲ و در کنار برادر دوقلوی آن، سیتروئن C-Elysée رونمایی کرد. پژو ۳۰۱ با هدف عرضه در بازارهای نوظهور طراحی شده است؛ بنابراین این خودرو در کشورهای اروپای غربی، شامل فرانسه و انگلستان در دسترس نیست.

این خودرو در واحد تولید گروه خودروسازی پژو سیتروئن در شهر بیگو اسپانیا تولید می‌شود. پژو طی ماه‌های گذشته با اِعمال تغییراتی در ظاهر پژو ۳۰۱، نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی این خودروی سدان را نیز معرفی کرد. گفته می‌شود که پژو احتمالا نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی خودروی پژو ۳۰۱ را در بازار کشورهای اروپای غربی نیز عرضه کند.

با توجه به آن که ژان فیلیپه‌ ایمپراتو، مدیر عامل شرکت پژو نیز در جریان سخنرانی خود در چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران‌ اعلام کرد که نسل جدید خودروی سدان پژو ۳۰۱ به همراه خودروی هاچ‌بک پژو ۲۰۸ در بازار ایران ارائه خواهند شد؛ قصد داریم در این مقاله نگاهی به خودروی پژو ۳۰۱ داشته باشیم.

مشخصات فنی پژو ۳۰۱
شرکت پژو خودروی سدان ۳۰۱ را در نسخه‌های متنوعی با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی عرضه می‌کند. نسخه‌های بنزینی این خودرو با پیشرانه‌هایی با حجم ۱.۲ و ۱.۶ لیتری عرضه می‌شوند. پیشرانه‌ی اول از سه سیلندر بهره می‌برد و قادر است در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه، حداکثر توانی معادل ۸۲ اسب بخار تولید کند، این پیشرانه قادر به تولید گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتن‌متر در دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه است؛ پژو این پیشرانه‌ی سه‌سیلندر را تنها به همراه جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته ارائه می‌دهد.

اما پیشرانه‌ی دوم چهار سیلندر است و قادر به تولید توانی معادل ۱۱۳ اسب بخار در دور موتور ۶۰۵۰ دور بر دقیقه است. حداکثر گشتاوری که پیشرانه‌ی یادشده می‌تواند تولید کند، معادل ۱۴۹ نیوتن‌متر است که در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این پیشرانه با دو نوع جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۶ سرعته قابل سفارش است.

در مورد سیستم تعلیق پژو ۳۰۱ نیز باید بگوییم کمپانی سازنده‌ی فرانسوی، سیستم تعلیق جلو را از نوع شبه‌ مک‌فرسون و بخش عقب را از نوع سیستم تعلیق نیمه‌مستقل با فنرهای پیچشی انتخاب کرده است. برای چرخ‌های جلوی این خودرو ترمز دیسکی و برای چرخ‌های عقب، از ترمزهای کاسه‌ای استفاده شده است؛ ابعاد ترمزهای عقب بسته به بازار عرضه، ۸ یا ۹ اینچی است.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات نسخه‌های مختلف پژو ۳۰۱ را با هم مقایسه کنید.

مشخصات ۱٫۲L Pure Tech ۱٫۶L VTi 115
حجم موتور (سی‌سی) ۱۱۹۹ ۱۵۸۷
تعداد سیلندر ۳- خطی ۴- خطی
قدرت موتور (اسب بخار) ۸۲ ۱۱۳
نهایت سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۶۹ ۱۸۸
شتاب صفر تا ۱۰۰ (کیلومتر بر ساعت) ۱۲.۹ ۱۰.۸
جعبه دنده ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی/ ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت شهری (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۶.۰ ۱۰
مصرف سوخت خارج شهر (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۴.۳ ۵.۶
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۴.۹ ۷.۳

طراحی بدنه و کابین پژو ۳۰۱
نمای خارجی پژو ۳۰۱ جدید، تغییرات زیادی نسبت به نسل پیشین خودرو تجربه کرده است. یکی از مهم‌ترین تغییرات، در جلو‌پنجره‌ی خودرو صورت گرفته است؛ این بخش اکنون کوچک‌تر و عریض‌تر است و اکنون هماهنگی بیشتری با سایر بخش‌های خودرو دارد؛ آرم پژو نیز از روی کاپوت خودرو حذف شده و روی پنجره‌ی آن نصب شده است و این موضوع بر جذابیت خودرو افزوده است. بخش بالای دریچه‌ی ورود هوا فرم کشیده‌ای دارد و دو انتهای آن، محل قرارگیری چراغ‌های LED هستند؛ پژو چراغ‌های مه‌شکن را نیز زیر این چراغ‌ها نصب کرده است.

سپر جلوی پژو ۳۰۱ جدید، حجیم‌تر از نسل گذشته‌ی آن است و این موضوع ظاهر تهاجمی‌تری به خودرو می‌بخشد. این روند افزایش حجم، روی کاپوت خودرو نیز ادامه پیدا کرده است؛ خطوط روی کاپوت و انحناهای روی آن به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ظاهری عضلانی به خودرو می‌بخشند. فرم چراغ‌های این خودرو نیز تغییراتی به خود دیده است و با انحنایی که به بخش پایین آن‌ها اضافه شده، طراحی ۳۰۱ بیش از پیش به سدان لوکس پژو ۵۰۸ نزدیک شده است.

در نمای جانبی خودرو نیز شاهد خطوط عضلانی هستیم؛ یکی از این خطوط از بالای دستگیره‌ی درها عبور کرده است، این خط در بخش عقب خودرو تا لبه‌ی چراغ‌ها امتداد پیدا کرده و در بخش جلو نیز به قوس چرخ‌ نزدیک شده است. اما خط دوم که نزدیک به کف خودرو است؛ تقعر قابل توجهی روی درها ایجاد کرده است. روی قوس چرخ‌‌ها نیز شاهد خطوط برجسته‌ای هستیم.

لبه‌ی کاپوت عقب خودرو کمی به سمت بالا کشیده شده و ظاهر جذابی به خودرو بخشیده است. پژو سپر عقب خودرو را نیز به‌گونه‌ای طراحی کرده است که حجیم به‌ نظر برسد. اما نکته‌ی جالب توجه در نمای عقب خودرو که نسبت به نسل پیشینش به‌صورت قابل توجهی دچار تغییر شده است. این چراغ‌ها اکنون کشیده‌تر شده و ظاهری سه‌بعدی به خود گرفته‌اند، ضمن آن که طراحی آن‌ها بسیار جذاب‌تر از نسل قبل شده است.

نمای داخلی خودرو طراحی ساده و در عین حال مدرنی دارد. بخش عمده‌ای از قسمت بالای داشبورد را سطح نسبتا مسطحی تشکیل می‌دهد؛ اما در سمت راننده، شاهد یک برآمدگی هستیم که درون خود، کیلومترشمار، سرعت‌سنج و نمایشگری را در بر گرفته است که اطلاعات سفر را به‌نمایش می‌گذارد. در بخش‌هایی از نمای جلوی داشبورد به همراه دستگیره‌ی درها، از سطوحی به‌ رنگ مشکی براق استفاده شده است.

غربیلک فرمان خودرو ظاهری اسپرت دارد و بخش پایین آن مسطح‌ و به رنگ مشکی براق است. کنسول میانی خودرو کوچک است و تنها یک جای‌لیوان را در کنار دنده‌ی خودرو، در خود جای داده است. بخش میانی داشبورد نیز نمایشگر لمسی ۷ اینچی خودرو را میزبانی می‌کند.

صندلی‌های ردیف عقب، امکان تاشدن با نسبت ۶۰/۴۰ را دارا هستند. صندوق بار خودرو، فضایی به‌حجم ۶۴۰ لیتر در اختیار راننده قرار می‌دهد؛ این حجم با تاکردن صندلی‌ها به بیش از ۱۳۳۰ لیتر می‌رسد، ضمن آن که زیر پنل صندوق بار نیز فضایی به حجم ۵۰۶ لیتر در دسترس است.

پژو ۳۰۱ در عین این که طراحی ساده‌ای دارد، اما با الگو گرفتن از برادر بزرگ‌تر خود، اکنون ظاهری شیک و باوقار دارد و با وجود بدنه‌ی کوچک، خود را به عنوان محصولی قدرتمند با امکانات رفاهی متعدد معرفی می‌کند. در صورتی که ایران خودرو نسخه‌ی فیس‌لیفت ۳۰۱ را به بازار وارد کند، قطعا این خودرو در بخش طراحی در برابر رقبای نامتناسب چینی و ایرانی خود حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

امکانات رفاهی پژو ۳۰۱
پژو ۳۰۱ از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی بهره می‌برد که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون کروز کنترل و سیستم محدودکننده‌ی سرعت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، دوربین دنده‌عقب، سیستم پایش فشار تایرها و روشن‌ شدن خوکار چراغ‌های خطر حین ترمزگیری‌های شدید اشاره کرد.

سیستم سرگرمی پژو ۳۰۱ شامل مواردی همچون نمایشگر ۷ اینچی لمسی، پورت USB ،AUX و بلوتوث است، سیستم موقعیت‌یابی سه‌بعدی TomTom و سازگاری با پلتفرم‌های Apple CarPlay ،Android Auto‌ و MirrorLink از جمله‌ی قابلیت‌های دیگری است که پژو برای سیستم سرگرمی خودروی پژو ۳۰۱ در نظر گرفته است.

۳۰۱ شاید به خوبی سدان‌های کره‌ای مجهز نباشد، اما امکانات تعبیه‌شده در این خودرو می‌تواند نیاز‌های قشر عمده‌ای از خانواده‌ها را تأمین کند.

ایمنی پژو ۳۰۱
شرکت پژو نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ سدان خود را به مجموعه‌ای متنوع از سیستم‌های ایمنی مانند سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری EBA، قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژه‌ی کودک و در نهایت کمربند ایمنی سه مرحله‌ای برای سرنشینان عقب مجهز کرده است. پژو ۳۰۱ از چهار کیسه‌ی هوای ایمنی بهره می‌برد؛ دو کیسه‌ی هوا مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین جلو را در تصادفات روبه‌رو بر عهده دارند. کیسه‌های هوای جانبی نیز از بدن سرنشینان ردیف جلو در برخوردهای جانبی محافظت می‌کنند.

پژو ۳۰۱ در تست‌های سال ۲۰۱۴ موسسه‌ی Euro NCAP موفق به کسب سه ستاره‌ی ایمنی شده است که نتیجه‌ی چندان خوبی به‌شمار نمی‌رود؛ نمره‌های کسب‌شده توسط این خودرو در آزمون یادشده بدین شرح است:

محافظت از سرنشینان بزرگ‌سال: ۷۱٪
محافظت از سرنشینان خردسال: ۷۵٪
محافظت از عابران پیاده: ۵۴٪
سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده: ۳۳٪
همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، این خودرو بخش عمده‌ای از نمره‌های خود را در بخش‌های سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده و محافظت از عابران پیاده از دست داده است و شاید بتوان توجیه نمرات ضعیف در بخش‌های یادشده را بازه‌ی قیمتی این خودرو دانست؛ البته باید توجه کرد که این نتایج ذکرشده به نسل پیشین پژو ۳۰۱ تعلق دارد و هنوز نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی آن مورد بررسی قرار نگرفته است. با این حال پیش‌بینی تغییر عمده‌ای در نتایج تست تصادف این خودرو نمی‌رود.

تجربه‌ی رانندگی پژو ۳۰۱
نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی پژو ۳۰۱ هنوز وارد بازارهای جهانی نشده و پژو نیز در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص زمان عرضه‌ی خودروی یادشده منتشر نکرده است؛ بنابراین در این بخش، اطلاعاتی در مورد تجربه‌ی رانندگی مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ پژو ۳۰۱ در اختیار شما خواهیم گذاشت.

پژو ۳۰۱ به‌راحتی از پس پیچ‌ها برمی‌آید و پایداری آن حین گذر از چنین مسیرهایی بسیار مناسب است. چسبندگی لاستیک‌های خودرو به سطح جاده نیز بسیار خوب است. عملکرد فرمان خودرو، همان‌طور که از خودرویی در این کلاس انتظار می‌رود، مانند خودروهای اسپرت تند و تیز نیست.

سیستم تعلیق خودرو نیز عملکرد قابل قبولی در زمینه‌ی خنثی‌سازی ناهمواری‌های روی جاده ایفا می‌کند و تجربه‌ی سواری راحتی برای سرنشینان خودرو به ارمغان می‌آورد. خودرو حین حرکت در جاده‌‌های ناهموار نیز صدای چندان آزاردهنده‌ای به داخل کابین انتقال نمی‌دهد.

به طور کلی ۳۰۱ توانایی ارائه‌ی تجربه‌ی آرام و راحت سواری خوبی در کلاس خود دارد و مالکان این خودرو، سواری آن را نرم و دلنشین عنوان کرده‌اند.

کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش
با توجه به بازه‌ی قیمتی ۳۰۱ می‌توان کیفیت نه‌چندان خوب همانند نمونه‌های گران‌تر پژو را پیش‌بینی کرد. در همین راستا برخی از مالکان نسل پیشین پژو ۳۰۱ در خصوص عملکرد جعبه‌دنده‌ی این خودرو ابراز نارضایتی می‌کنند و معتقدند که مدل اتوماتیک پژو ۳۰۱، فرایند تعویض دنده‌ها را با تأخیر انجام می‌دهد. برخی نیز به‌ گوش‌ رسیدن صداهای آزاردهنده‌ای را از پیشرانه‌ی خودرو گزارش داده‌اند.

نسل جدید پژو ۳۰۱ با همکاری ایران‌خودرو و پژو، در قالب شرکت ایکاپ، تولید و روانه‌ی بازار ایران خواهد شد؛ بنابراین خدمات پس از فروش این خودرو نیز توسط ایران‌خودرو ارائه خواهد شد که با توجه گستردگی مراکز ارائه‌ی خدمات این خودروساز، ۳۰۱ در این بخش نمره‌ی بهتری به خصوص در برابر رقبای چینی خود خواهد گرفت.

قیمت پژو ۳۰۱
طبق اعلام مدیران ایران‌خودرو، پژو ۳۰۱ پاییز سال ۹۶ وارد بازار ایران خواهد شد. به‌گفته‌ی هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو،قیمت پژو ۳۰۱ معادل ۵۸ میلیون تومان خواهد بود. این قیمت برای نسخه‌ی ۱.۶۶ لیتری خودروی مورد بحث با جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۴ سرعته در نظر گرفته شده است.

رقبای پژو ۳۰۱
رقبای پژو ۳۰۱، در داخل کشور، عمدتا محصولات چینی هستند. مهم‌ترین رقبای پژو ۳۰۱ را می‌توان خودروهایی مانند دنا پلاس، سراتو ۱۶۰۰، بریلیانس اچ ۳۳۰، جک جی ۵، بسترن اف ۵، ام‌وی‌ام ۵۵۰ و آریزو ۵ دانست. رقبای چینی ۳۰۱ از امکانات رفاهی بیشتری بهره می‌برند. اما این سدان اقتصادی پژو برای پیروزی در بازار ایران می‌تواند به قیمت پایین‌تر و قوای محرکه‌ی بهتر خود اتکا کند.

در ادامه می‌توانید مقایسه‌ی مشخصات پژو ۳۰۱ با رقبای آن را در قالب یک جدول مشاهده کنید.

مشخصات / نام خودرو پژو ۳۰۱ دنا پلاس سراتو ۱۶۰۰ بریلیانس اچ ۳۳۰ جک جی ۵ بسترن B50F ام‌وی‌ام ۵۵۰ آریزو ۵
تعداد سیلندر ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی
حجم موتور (لیتر)  ۱.۶ ۱.۶ ۱.۶ ۱.۵ ۱.۵ ۱.۸ ۲ ۱.۵
حداکثر توان (اسب بخار) ۱۱۳ ۱۱۵ ۱۲۴ ۱۰۳ ۱۱۱ ۱۴۲ ۱۳۹ ۱۱۶
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر) ۱۴۹ ۱۵۵ ۱۵۶ ۱۳۸ ۱۴۶ ۱۷۲ ۱۸۲ ۱۴۱
استاندارد آلایندگی یورو ۴ یورو ۵ یورو ۴ یورو ۴ یورو ۴
حجم باک (لیتر) ۶۰ ۵۲ ۵۵ ۵۵ ۵۸ ۵۲ ۴۸
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) ۷.۳ ۷.۷ ۶.۴ ۶.۴
جعبه دنده ۵ سرعته دستی/ ۶ سرعته خودکار ۵ سرعته دستی ۶ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۶ سرعته خودکار ۵ سرعته دستی CVT خودکار
حداکثر سرعت (Km/h) ۱۸۸ ۱۸۹ ۱۹۰ ۱۷۵ ۱۷۵ ۱۸۵
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h ۱۰.۸ ۱۳.۵ ۱۰.۳ نامشخص نامشخص نامشخص نامشخص
حجم صندوق بار (لیتر) ۶۴۰- با صندلی عقب تاشده ۱۳۳۰ ۵۰۰ نامشخص نامشخص ۴۱۵ نامشخص نامشخص نامشخص
وزن (کیلوگرم) ۱۲۵۸ ۱۲۳۶ ۱۲۵۰ ۱۳۱۵ ۱۳۹۵ ۱۳۶۰ ۱۳۸۷
قیمت (میلیون تومان) حدود ۵۸ ۴۶ ۷۶ ۵۴ ۵۵ ۷۷ ۵۳ ۷۰
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر