در حال خواندن
در انتظار پیوند USSD با سامانه “پیوند”
0

ابتدای امسال شرکت شاپرک به نمایندگی از بانک مرکزی ابلاغیه‌ای مبنی بر اعمال محدودیت به دلیل ناامن بودن سرویس USSD به تمامی ‌شرکت‌های پرداخت الکترونیکی ارسال کرد. طبق آن ابلاغیه تمامی‌ شرکت‌های پرداخت الکترونیکی موظف به تغییر روش به منظور استفاده از این سرویس شدند و قرار شد از ابتدای مهرماه امسال تغییرات اساسی در این حوزه رخ دهد؛ اما مهرماه گذشت و هیچ اتفاقی نیفتاد. البته این در حالی است که ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی چند هفته پیش در گفت و گو با عصر ارتباط در این خصوص گفته بود، از اول مهر سامانه پیوند عملیاتی شده است ولی مردم آن را احساس نکره‌اند. به گفته وی از ابتدای مهر رجیستری اتفاق افتاده است و از ۱۵ آبان اگر تراکنشی بدون رجیستری ثبت شود جریمه سنگین دارد، همچنین از اول دی ماه اگر بدون رجیستری تراکنشی روی دهد کانال موبایل متخلف قطع می‌شود.
از آنجا که از این پس چنانچه شرکت‌های PSP برای انجام تراکنش USSD از سامانه پیوند استفاده نکنند جرایم سنگینی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد این موضوع را با مدیران عامل PSPهای پیشرو در این سرویس مطرح کردیم که در ادامه می‌خوانید.
منتظر ابلاغ کتبی هستیم
سید ابراهیم حسینی‌نژاد، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سامان در خصوص اینکه آیا از امروز تمامی‌تراکنش‌های USSD سپ از طریق پیوند انجام می‌شود، گفت: ما تست‌های مربوطه با سامانه پیوند را انجام داده‌ایم و آمادگی ارایه سرویس را از طریق سامانه پیوند داریم.
وی افزود: تمامی ‌تست‌های مربوطه به منظور اتصال به پیوند انجام شده و مشکلی در این بخش وجود ندارد و هر زمان که شاپرک اعلام کند ما به پیوند متصل خواهیم شد.
وی در خصوص اینکه گفته شده که ثبت شماره کارت‌های بانکی توسط بانک انجام می‌شود یا PSPها، گفت: براساس اطلاعات قبلی که دارم بانک‌ها باید اطلاعات کارت بانکی مشتریان را در سامانه پیوند ثبت کنند و اینکه چگونه این اتفاق می‌افتد که آیا حضوری یا غیر حضوری این فرایند قرار است اتفاق بیفتد اطلاع دقیقی ندارم.
مدیرعامل پرداخت الکترونیک سامان در پاسخ به این سوال که گفته شده که از ۱۵ آبان ماه در صورت انجام تراکنش USSD خارج از مسیر پیوند PSP متخلف جریمه‌ای سنگین خواهد شد، گفت: هنوز هیچ ابلاغیه کتبی در این خصوص دریافت نکردیم، البته مشکلی هم در اتصال به سامانه پیوند نداریم و منتظر اعلام شاپرک هستیم.
اطلاعی از دریافت کارمزد ندارم
رستم شاه‌گشتاسبی مدیرعامل شرکت “به‌پرداخت ملت” نیز در خصوص اینکه آیا تست‌های لازم برای اتصال به سامانه پیوند انجام شده یا خیر، گفت: تست‌های لازم از در این خصوص انجام شده و ما آمادگی اتصال به پیوند را داریم.
وی در خصوص اینکه با توجه به متصل نشدن به‌پرداخت به پیوند آیا کنتور جرایم برای شما از امروز شماره خواهد انداخت، افزود: در حال حاضر ما آمادگی کامل برای اتصال به این سامانه را داریم و مشکلی در این خصوص نداریم.
وی در خصوص اینکه گفته می‌شود قرار است بانک‌ها برای ثبت کارت بانکی مشتریان در سامانه پیوند از مشتری کارمزد بگیرند، گفت: شرکت‌های پرداخت الکترونیکی در این موضوع هیچ نقشی ندارند و در خصوص اینکه آیا قرار است کارمزدی هم دریافت شود یا خیر بنده اطلاعی ندارم.
مدیرعامل به‌پرداخت افزود: از آنجا که فناوری‌های نوین این اجازه را به بانک‌ها می‌دهند که بدون مراجعه حضوری مشتری به شعب، هویت آنها را احراز کنند به نظر می‌رسد روش‌های غیرحضوری برای ثبت اطلاعات کارت بانکی مردم در سامانه پیوند مورد استفاده قرار گیرد.
امنیت مشتریان از هر چیزی واجب‌تر است
عبدالعظیم قنبریان مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان نیز از آمادگی این شرکت برای اتصال به سامانه پیوند خبر داد و گفت: تمامی‌ تست‌های مربوط به سامانه پیوند انجام شده و ما هیچ مشکلی برای اتصال به این سامانه نداریم.
وی افزود: مقوله امنیت مشتریان برای ما از هر چیزی واجب‌تر است و هر آنچه که بانک مرکزی در این راستا تکلیف کند ما آماده انجام آن هستیم.
وی با بیان اینکه تاکنون ابلاغیه‌ای در خصوص اتصال و آغاز به کار سامانه پیوند دریافت نکرده است، گفت: اینکه برنامه بانک مرکزی در این باره چگونه است اطلاعی از آن ندارم و منتظر ابلاغ رسمی ‌موضوع هستیم تا به سامانه پیوند متصل شویم.
تا ۱۵ آبان آماده اتصال می‌شویم
مهران شریفی مدیرعامل شرکت پرداخت نوین آرین نیز با بیان اینکه اواخر هفته گذشته نامه تست اتصال به پیوند را از شرکت خدمات انفورماتیک دریافت کرده است، گفت: به محض رسیدن نامه دستور انجام تست‌ها را به واحدهای مربوطه داده‌ایم و برای اتصال به سامانه در تاریخ ۱۵ آبان ماه احتمالا مشکلی نخواهیم داشت.
آمادگی آسان پرداخت برای پیوستن به پیوند
در همین ارتباط، شرکت آسان پرداخت نیز هفته گذشته طی اطلاعیه‌ای بیان کرد: پیرو ابلاغ بانک مرکزی مبنی بر آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی و اجرایی جهت استفاده از سامانه پیوند، علاوه بر اعلام آمادگی مبنی بر اجرایی‌سازی این سامانه، کلیه اقدامات لازم جهت پیاده‌سازی این سامانه را نیز به پایان رسانده و طی نامه‌ای به بانک مرکزی آمادگی خود را جهت پیاده‌سازی نهایی این سیستم اعلام کرده است.
البته شنیده‌های غیر رسمی ‌در خصوص روش انجام رجیستری به این ترتیب است که چنانچه فردی قصد استفاده از سرویس USSD را داشته باشد، باید با مراجعه به بانکی که در آن حساب دارد با ارایه مدارک هویتی و اعلام شماره حساب مورد استفاده برای USSD به مسوول مربوطه درخواست اتصال حساب به شماره موبایلش را ارایه دهد.
پس از آن بانک موظف است اطلاعات شماره کارت مشتری را در سامانه پیوند بانک مرکزی ثبت کند و پس از آن مشتری می‌تواند همانند گذشته به استفاده از این سرویس ادامه دهد.
این در حالی است که مدیران شاپرک نه این موضوع را تایید می‌کنند نه تکذیب، البته بانک مرکزی نیز در این رابطه روزه سکوت اختیار کرده است که شاید به دلیل این باشد که شنیده شده بانک‌ها قرار است بابت ارایه این خدمت از مشتریان خود کارمزد اخذ کنند.
موضوع اینجاست که اگر قرار است روش بالا برای ادامه حیات USSD استفاده شود، چرا بانک مرکزی و بانک‌ها هنوز اقدام به اطلاع‌رسانی نکرده‌اند که این موضوع نیز به ابهامات افزوده است.
نکته پایانی این که بر اساس اطلاعات موجود، چهارشنبه هفته گذشته جلسه‌ای با حضور نمایندگان شرکت‌های PSP و شاپرک در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد تا نسبت به اتخاذ تصمیمات لازم در این خصوص اقدام شود از این رو احتمال فعال‌سازی بلافاصله سامانه پیوند نیز مطرح است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.